
فرامرز پارســــی
Faramarz Parsi
- نشان معمار ســـــال ایـــــران ، 0 0 4 1
- نشان دکتر علی اکبر صارمی (مسئولیتهای اجتماعی 1399)

بیشک و با قطعیت میتوان فرامرز پارسی را یکی از تاثیرگذارترین، فعالترین و دلسوزترین فعالان در عرصهی معماری و مرمت دانست که با اخلاق حرفهای و عمومی و با سعی و تلاش خود و همکارانش جریانی بسیار پویا و نو از سالیان بسیار دور آغاز کردند. فرامرز پارسی، از سردمداران عرصهی معماری و مرمت کشور است که توجه به معماری انساندوستانه و زمینهگرا از اولویتهای طراحی او است. فرامرز پارسی پس از دریافت نشان دکتر علاکبر صارمی (مسئولیتهای اجتماعی) در سال 1399به دلیل فعالیتهای بیدریغ و شبانهروزی وی در زمینهی معماری انساندوستانه و عامالمنفعه، در سال 1400 پس از نظرسنجی از جامعهی معماری و بررسی نظرات و همچنین بررسی فعالیت معماران کشور توسط بخش تحقیق و توسعهی هنرمعماری در طول سالها، هفتمین نشان معمار سال ایران (1400) به ایشان اهدا گردید.
او که در ابتدا به نقاشی علاقهمند بوده و معماری را به عنوان نزدیکترین رشته به نقاشی انتخاب کرده بود، در اوایل تحصیل در رشتهی معماری، گرایش چندانی به حوزهی مرمت نداشت. پارسی در این باره میگوید: «ترم دوم، قرار شد برای یکی از دروس، بنایی قدیمی را رولووه کنیم. در آن زمان به دوست خود، بهروز منصوری که در حال حاضر شریک من است، پیشنهاد کردم که برای این کار تاریخانهی دامغان را انتخاب کنیم زیرا در دامغان فامیلهایی از اقوام مادری بودند که میتوانستیم شب را نزد آنها بمانیم. این بنا در عین سادگی آنچنان تکاندهنده و تاثیرگذار بود که باعث شد پس از بازدید مسیر من عوض شود و به مرمت و احیای بناهای تاریخی علاقمند شوم. پس از آن به دیدن چند خانهی قدیمی، بقعهی پیر علمدار و بناهایی دیگر رفتم. از آن به بعد بود که به این فکر کردم این معماری چیست که بعد از این همه سال هنوز هم میتواند تاثیرگذار باشد.» در ترم بعد، دکتر مرادی یکی از اساتید دانشگاه که فرامرز پارسی با او درسی را میگذرانده، اعلام میکند که در پروژهی مرمت بازار زنجان، به چند نیروی کار نیاز دارد و به دانشجویان پیشنهاد کار دادند و پارسی یکی از افرادی بود که از آن پیشنهاد استقبال کرد. او میگوید: «من فکر کردم فقط با مشاهده و عکاسی از این آثار نمیتوان با معماری آنها آشنا شد و بهترین راه فهمیدن معماری این بناها مرمت آنها است. مرمت برای من به این منظور بود که زبان معماری را یاد بگیرم و با تمام ابعاد آن آشنا شوم.» او معتقد است که معماری و مرمت مسائل جدایی نیستند و مرمت ژانری از معماری در کنار دیگر ژانرهاست چرا که در عرصهی مرمت نیز مداخله صورت میگیرد و حتی از دیگر حوزهها نیز پیچیدهتر است. شاید این حوزه نتواند برای کاربریهای بیمارستان و فرودگاه مناسب باشد و از آن استفاده شود ولی برای ساخت خانهها، هتلها و مساجد بسیار کارآمد است. فرامرز پارسی میگوید: «بعدها در دفتر دکتر مرادی متوجه شدم همانطور که معماری و شهرسازی از یکدیگر جدا نیستند مرمت تک بنا با مرمت بافت شهر نیز متفاوت نیست.» اولین مواجههی پارسی با مرمت بافتها حدود 30 سال پیش در روستای نایین بود که اتفاقی طی مسافرتی به این روستا رسیده و جوانی از اهالی همان روستا، به راهنمایی و شرح اطلاعات روستا میپرداخته. او توضیح داده با اینکه در آنجا به دنیا نیامده است اما او و دیگر جوانان علاقهی زیادی به روستا دارند و تمایل دارند که بافت روستا حفظ شود و در آنجا بود که مرمت بافت نایین با کمک فرامرز پارسی و دانشجویان آغاز گردید.
– بیش از سی سال فعالیت مداوم و پیگیر در عرصهی احیا و مـرمت
– تعهد و اخلاق عمومی و حرفهای در جامعهی معماری و مرمت کشور.
– رویکرد معماری انساندوستانه و زمینهگرا، احترام و ایجاد تعامل معماری با جامعه و مردم، سعی و تلاش در باززندهسازی روستاهای کشور، طرح و راهحلهای سلامت عمومی و همچنین طرح راههای درآمدزایی اهالی و برگشت آنان به روستاها.
– تلاش در عرصهی مرمت بناها و بافتهای تاریخی شهری و روستایی در سطح ملی.
– مطالعهی جامع و شناسایی بافتهای ارزشمند روستاهای کشور با رویکردی نو.
– آموزش جامعهی روستاها از جمله جوانان در راستای احیای ارزشهای فرهنگی و معماری از جمله مرمت و احیای بافت تاریخی روستای اصفهک با برنامهریزی منسجم و مشارکت دانشجویان و جامعهی محلی و همچنین طرح زیرساختهای بهداشتی روستای نایبند و…
– مداومت، پیگیری و استمرار فعالیت در عرصهی آموزش دانشجویان با حفظ کیفیت و ارتقای آن در طی سالیان گذشته تاکنون.
– ایده و پیشنهاد طرح حفظ پادگانها و میراث نظامی به امرای ارتش.
– ایدهی اولیه، انجام مطالعات و مستندنگاری برای ثبت جهانی میراث صنعتی کشور، راهآهن سراسری ایران
و …

فرامرز پارسی
متولد 1/1/1342
فوق لیسانس معماری و شهرسازی ـ دانشگاه علم و صنعت ایران 1372
معمار، مرمتگر، مدرس دانشگاه و مدیرعامل مهندسان مشاور عمارت خورشید
طراح و مدیر فنی راهبردی بسیاری از پروژههای مرمت و حفاظت ابنیه و بافتهای تاریخی کشور
عضو هیئت تحریریهی معمار از سال 1385 تا 1390
رتبهی اول جایزهی خانهی فرهنگ هریس
رتبهی دوم جایزهی معمار سال 94 در بخش بازسازی (خانهی لولاگر)
تقدیر شدهی ویژهی هیات داوران جایزهی معمار سال 95 در بخش بازسازی (روستای اصفهک)
رتبهی سوم جایزهی معماری سال آسیا در سال 2017 در بخش مرمت و بهسازی بافتها و روستاهای تاریخی (روستای اصفهک)
رتبهی نخست بخش مرمت و احیای بافتها و محوطههای تاریخی اولین جایزهی مرمت و احیای بناهای تاریخی و معاصر ایران برای روستای اصفهک
رتبهی سوم مشترک بخش مرمت و احیای بناهای تاریخی اولین جایزهی مرمت و احیای بناهای تاریخی و معاصر ایران برای بانک تجارت شعبهی میدان توپخانهی تهران
برندهی نشان دکتر علیاکبر صارمی در سال 1399 (مسئولیتهای اجتماعی)
معمار سال ایران در سال 1400 به انتخاب نشریهی هنرمعماری
خلاصهای از سوابق کاری
الف) پروژههای مرمتی
– طرح مرمت مجلس شورای ملی
– طرح مرمت و ساماندهی مسجد سپهسالار (مدرسه عالی شهید مطهری)
– طرح مرمت ساختمان شهربانی
– طرح مستندنگاری، شناخت و آسیبشناسی مجموعهی شیخصفیالدین اردبیلی به منظور ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو
– طرح مرمت بانک تجارت تهران شعبهی توپخانهی تهران
– طرح مرمت مجموعهی مسعودیه
– طرح مرمت و ساماندهی باغ تاریخی باغچهجوق ماکو
– طرح مرمت و احیای خانهی لولاگر
– طرح مرمت و احیای روستای تاریخی اصفهک (طبس)
ب) پروژههای معماری
– طرح ساختمان تجاری اداری میدان شهید بهشتی یزد
– طرح حوزهی علمیه و مسجدجامع لواسان
– طرح بازار تاریخی در پروژهی ایرانمال
– طراحی خانهی فرهنگ هریس
– طراحی ساماندهی و معماری داخلی کارخانهی نخریسی سمنان
– طراحی ویلای مسکونی مشاء
– طراحی حوزه علمیهی چنارلی (اهل سنت)
– ج) پروژه های شهرسازی
– طراحی بهسازی خیابان سپه قزوین
– طراحی ساماندهی میدان ساعت تبریز
– طرح بهسازی و تسهیلگری محلهی باغ پنبه قم
سوابق تدریس
– از سال 1373 تا 1380 دانشگاه آزاد تبریز
– از سال 1386 تا 1390 دانشگاه علم و صنعت تهران
– از سال 1393 تا 1395 پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران
– تدریس در دانشگاه میراث فرهنگی تهران-آزاد تبریز-آزاد قزوین
مقالات و پژوهشهای علمی
– تالیف مقالهی «مرمت مشارکتی روستای اصفهک طبس»، 1397
– تالیف مقالهی «تاریخچهی مقابر و گورستانها در ایران»، 1397
– تالیف مقالهی «زبان معماری تاریخی ایران»، 1395
– تالیف مقالهی «زبان، تکامل و معماری»، 1395
– تالیف مقالهی «روشهای طراحی در معماری تاریخی ایران»، 1394
– تالیف مقالهی «معماری دانشگاه تهران»، 1392
– تالیف مقالهی «ساختمان بانک شاهی»، 1392
– تالیف مقالهی «تحول معماری نما در دورهی قاجار»، 1393
– تالیف مقالهی «بافتهای فرسوده؛ مشارکت و دموکراسی»، 1393
– تالیف مقالهی «ساختمان تاریخی ملیجک»، 1393
– تالیف مقالهی «یخچال ارگ بم»، 1392
– تالیف مقالهی «ساختمان سفارت انگلیس»، 1391
– تالیف مقالهی «فضاهای ورودی در معماری ایران»، 1391
– تالیف مقالهی «پاساژ و تحولات در لالهزار»، 1391
– تالیف مقالهی «مدارس تاریخی ایران و مسجد-مدرسهها»، 1391
– تالیف مقالهی «مسجد سپهسالار»، 1390
– تالیف مقالهی «فضاهای اقلیمی در معماری ایران»، 1390
– تالیف مقالهی «میدان مشق»، 1390
– تالیف مقالهی «عمارت شهربانی»، 1390
– تالیف مقالهی «تحول معماری بانک در ایران تا پایان دوره پهلوی»، 1390
– تالیف مقالهی «راهآهن ایران و ساختمانهای تاریخی آن»، 1390
– تالیف مقالهی «سرکولاسیون و خوانایی»، 1390
– تالیف مقالهی «معماری تخریب»، 1389
– تالیف مقالهی «محیطهای تاریخی-طبیعی؛ فصلی نو در مرمت و حفاظت»، 1388
– تالیف مقالهی «پلهای تاریخی ایران»، 1386
– تالیف مقالهی «پادگانهای تاریخی، میراث فرهنگی نظامی»، 1400
سوابق طبیعتگردی
– عبور پیاده از ریگ جن
– عبور پیاده از جنوب به شمال کویر بزرگ
– عبور پیاده از عروسان به حلوان
– عبور پیاده از غرب به شرق لوت ( کشیت تا ده سلم)
– عبور پیاده از ریگ یلان لوت 3 بار
– عبور پیاده از جنوب به شمال لوت
– عبور پیاده از کویر ابرقو
– پیادهروی از خلیج فارس تا دریای خزر
– پیمایش قزل اوزن با قایق از پل تکاب بیجار تا سد سفیدرود
وبسایت عمارت خورشید: www.emaratkhorshid.com
آثار فرامرز پارسی
