طرح بازسازی و توسعه‌ی خانه‌ی هنرمندان(‌ایران-‌تهران‌)، مصاحبه با بیژن شافعی
بازسازی نمادین پیژارت-اسپانیا (Iconic Recovery in Pajarete)، مصاحبه با کارلوس کِوِدو رکساس

بانک تجارت شعبه‌ی توپخـانه (ایران-تهران)

مصاحبه با فرامرز پارسی

این بنا نخستین بانکی است که با عملکرد بانک در ایران طراحی شده و به همین دلیل تا سالیان متمادی بر طراحی سازمان فضایی بانک‌های کشور تاثیرگذار بوده است. از طرفی این بنا اگرچه توسط طراحان انگلیسی طراحی شده ولی به بستر پروژه توجه کرده و سعی در هماهنگی با محیط پیرامون داشته، برای این منظور از عناصری چون بادگیر، مصالح آجری و سردر ایرانی با تزئینات کاسه‌سازی استفاده کرده است.
ایده‌ی طراحی:
ایده‌ی اصلی طرح، نمایان ساختن تمام لایه‌های ارزشی بنا در کنار دادن عملکرد مناسب و هماهنگ با ذات بنا بود. در این طرح که عملکرد بانک به صورت محدود در نظر گرفته شد، عملکردهای فرهنگی و اقتصادی مربوط به بانک نیز مد نظر قرار گرفت و در استقرار زیرفضاها به عملکردهای قبلی و استعدادهای هر فضا نیز توجه شد.
رویکرد مداخله در طراحی و اجرای پروژه:
با توجه به اهمیت تاریخی بنا و منحصر به فرد بودن آن، مداخلات بسیار با دقت و به صورت حداقلی و محافظه‌کارانه انجام شد ولی تمام تلاش برای تقویت سازه و رساندن ایمنی ساختمان در سطح خرابی محدود و طراحی و اجرای تاسیسات کاملا امروزی و مدرن صورت گرفت. در فضای معماری نیز هر نوع مداخله بر اساس ایجاد تمایز بین عناصر اصیل و عناصر الحاقی بود.
جایگاه حفظ اصالت و هویت تاریخی اثر:
نخستین گام، مطالعه و خواندن هویت و ارزش‌های پروژه است، در گام دوم تمام آسیب‌هایی که این هویت را مخدوش کرده بود و در گام نهایی حذف آسیب‌ها چه به صورت آنچه به غلط به بنا افزوده شده بود و چه اضافه کردن آنچه به غلط از بنا حذف شده بود.
محدودیت‌ها و موانع در روند اجرای پروژه:
خوشبختانه از طرف کارفرما با مانعی روبرو نبودیم ولی پروسه‌ی تائید در میراث فرهنگی بسیار دشوار و زمان‌بر بوده که بالاخره موفق به عبور از این مرحله شدیم. بیشتر، محدودیت‌های خود بنا مسئله‌ی اصلی مشاور بود نه آنچه کارفرما به‌وجود بیاورد.

منتشر شده در : چهارشنبه, 1 ژوئن, 2022دسته بندی: مرمتبرچسب‌ها: ,