پایگاه خبری هنرمعماری آنلاین

اولین جایزه ملی مرمت و احیا2022-07-17T10:04:12+04:30

اولین جایزه ملی مرمت و احیاء 1399

بیانیه‌ی هیئت داوران

با توجه به کیفیت آثار ارسالی، هیئت داوران به اتفاق آرا کلیه‌ی آثار دریافت شده در تمامی بخش‌ها را شایسته‌ی تقدیر تشخیص داده و تلاش‌های هنرمندان، سرمایه‌گذاران و مهندسان این سرزمین را در حفظ، مرمت و احیای آثار تاریخی کشور می‌ستاید. همچنین با توجه به اینکه پیمونی در کیفیت و کمیت مداخلات در آثار تاریخی وجود ندارد، توجه و حساسیت سرمایه‌گذاران این بخش به عنوان یک متغیر تاثیر‌گذار و تعیین‌کننده در مرمت اصولی مورد توجه هیئت داوران قرار گرفت.
هیئت داوران با آگاهی به اینکه آثار رسیده به این رویداد نه لزما بهترین آثار و نه تمامی آنها می‌باشند و بسیاری از آثاری که مرمت شده‌اند و شایسته‌ی توجه و تقدیر هستند احتمالا در میان این آثار قرار ندارند، ضمن تقدیر و تشکر از تمام فعالان این عرصه که به‌آرامی به یکی از میدان‌های ظهور و بروز استعدادهای سرزمین تبدیل شده است، بدین ترتیب از میان آثار دریافتی، برگزیدگان در هر بخش را معرفی می‌نماید:
مرمت و احیای بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی
• رتبه‌ی نخست: مرمت و احیای روستای اصفهک
• رتبه‌ی دوم: مرمت و احیای روستای عشین (اشین)
به دلیل: در بخش مرمت و احیای بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی از میان آثار دریافتی، دو تلاش قابل تقدیر به مرحله‌ی فینال راه یافتند. امتیازدهی به این دو اثر برای اعضای هیئت داوران یکی از دشوارترین تصمیمات بود، تلاش‌های ستودنی و بی‌همتای جوانان روستای اصفهک برای باززنده‌سازی یک میراث از دست رفته در کنار کمک‌های علمی و مداخلات کالبدی علاقه‌مندان و مهندسان خارج از روستا باعث گردید تا مجموع اقدامات انجام شده و در حال اقدام این روستا رتبه‌ی نخست را در میان آثار رسیده به خود اختصاص داد. همچنین تلاش‌های بی‌بدیل، عاشقانه، قابل‌ توجه و خستگی‌نا‌پذیر یکی از جوانان کشور برای مرمت و احیای روستای فراموش شده‌ی عشین در جایگاه دوم این بخش قرار گرفت.
مرمت و احیای بناهای تاریخی
• رتبه‌ی نخست: خانه‌ی تاریخی عامری‌ها
• رتبه‌ی دوم: عمارت جمشیدی
• رتبه‌ی سوم مشترک: بانک تجارت
خانه‌ی رضا قلی‌نژاد
• فینالیست‌ها:
مسجد جامع ساری اثر پیمان غضنفری
خانه‌ی منوچهری اثر سید اکبر حلی، شهناز نادر
خانه‌ی طباطبایی‌ها اثر سید ‌اکبر حلی، مصطفی مقتدایی
مهینستان راهب اثر سید ‌اکبر حلی
خانه‌ی دُرمیانی اثر علیرضا اشرفی
خانه‌ی مرتضوی اثر غلامحسین ارشادی، مرتضی بخردی
به دلیل: در بخش مرمت و احیای بناهای تاریخی، خانه‌ی عامری‌های کاشان به اتفاق آرا و امتیازات به دلیل چند دهه تلاش دلسوزان، هنرمندان، استادکاران و مهندسان کشور و دستیابی به نتیجه‌ای عالی و بی‌نظیر، تبدیل شدن به یک الگوی احیا و معرفی یکی از بهترین یادگارهای تمدنی کشور به عنوان رتبه‌ی نخست انتخاب گردید. در همین بخش، مرمت عمارت جمشیدی شیراز رتبه‌ی دوم و مرمت ساختمان بانک تجارت تهران و خانه‌ی رضا قلی‌نژاد گرگان نیز مشترکا رتبه‌ی سوم را کسب نمودند.
مرمت و احیای بناهای معاصر
• رتبه‌ی نخست مشترک: بوتیک هتل شمشک
• رتبه‌ی نخست مشترک: هاستل روبرو
• تقدیر ویژه‌ی هیئت داوران: ساختمان اداری فرشته
در بخش مرمت و احیای بناهای معاصر به اتفاق آرا، هیئت داوران، بوتیک هتل شمشک (به دلیل حفظ اصالت و مرمت علمی) و هاستل‌روبرو را (به دلیل مداخله‌ی حداقلی خلاقانه) و هر دو به دلیل تلاش‌های ارزنده و ستودنی برای حفظ کالبد بنای اولیه و احیای این بناهای با ارزش، مشترکا به عنوان رتبه‌ی نخست معرفی نمودند. مرمت ساختمان اداری فرشته نیز به دلیل حفظ و احترام به بنای معاصر در سایت و احیا و مرمت آن تقدیر ویژه‌ی هیئت داوران را دریافت نمود.
آرایه‌ها در معماری
• تقدیر ویژه‌ی هیئت داوران: خانه‌ی دُرمیانی
• تقدیر ویژه‌ی هیئت داوران: خانه‌ی تاریخی شهید صدوقی
نظر به تصمیم هیئت محترم داوران، هر دو فینالیست در بخش مرمت آرایه‌های معماری شایسته‌ی تقدیر ویژه‌ی هیئت داوران شناخته شدند.
معماری در بافت میان‌افزا
• فینالیست: بوتیک رستوران خان
در بخش معماری میان‌افزا در بافت تاریخی، هیچ اثری برگزیده نشد.
هیئت داوران به اتفاق آرا، مرمت و احیای خانه‌ی عامری‌های کاشان را به عنوان بهترین بهترین‌ها در بین آثار رسیده انتخاب نمودند. همچنین سید اکبر حلی به عنوان بهترین مجری در مرمت خانه‌های تاریخی انتخاب گردید و نشان دکتر باقر آیت‌الله زاده‌ی شیرازی با نظر و تائید هیئت محترم داوران به استاد محمد علی جعفری‌زاده‌ی مالمیری به دلیل یک عمر تلاش بی‌وقفه در امر مرمت ابنیه‌ی تاریخی کشور و حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی ایران اهدا خواهد گردید.
علیرغم اقدامات تحسین‌برانگیز نورپردازی آثار تاریخی، هیچکدام از آثار، به عنوان بهترین نورپردازی نشدند و در بخش بهترین نورپردازی پروژه‌ای برگزیده نشد.
هیئت داوران و برگزار‌کنندگان اولین رویداد ملی جایزه‌ی مرمت و احیای بناهای تاریخی و معاصر ایران، ضمن سپاس مجدد از کلیه‌ی فعالان حوزه‌ی مرمت و باززنده‌سازی آثار تاریخی-فرهنگی و خصوصا عزیزانی که آثار خود را به این مسابقه ارسال نمودند، امیدوار است این گام نخستین، آغازی بر یک رویداد سالانه‌ی جامع، و عرصه‌ای برای شناسایی و معرفی فعلان این حوزه باشد.

معماری میان‌افزا در بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی

در این بخش پروژه‌ای انتخاب نگردید!

بخش نقد

در این بخش پروژه‌ای انتخاب نگردید!

بهترین مجری

بهترین بهترین ها

با مشارکت

بنیان گذار

برگشت به بالا