پایگاه خبری هنرمعماری آنلاین

محمدتقی باقری2023-10-23T10:44:07+03:30

محمدتقی باقری


Mohammadtaghi Bagheri

محمد تقی باقری متولد و مقیم در شهر مشهد، فارق التحصیل کارشناسی ارشد در رشته معماری و دانش آموخته معماری داخلی در کنار معماری به عکاسی و موسیقی علاقه مند می‌باشد. او بعد از گذراندن کارآموزی تحت نظر اساتید بزرگ معماری، کسب تجربه در آتلیه های معماری و شرکت های ساختمان سازی کمیت دوره تحصیل را به سمت کیفیت پیش برد، اکنون در فصل دوم از دوره کاری حرفه ای معماری به همراه یک تیم جوان و خلاق مشغول به کسب تجربه های بیشتر و کشف زوایای نو در دفتر کار معماری خود است. در ابتدای شروع کار حرفه ای با مشارکت در طراحی پروژه کلان معماری و در حال حاضر با تمرکز بر روی پروژه های خرد مقیاس با تاکید بر قاعده کارایی،ساخت، اقتصاد، بهره برداری و در نهایت زیبایی مشغول به کشف معماری می‌باشد.

تاثیرگذاری کدام یک از معماران معاصر ایران و همچنین جهان بر روی کار و خط فکری و معماری شما ؟
نگاه زنده یاد مهندس سید هادی میرمیران، خط فکری و نوع برخورد با چالش هر یک ازپروژه های استاد در تاریخ معماری معاصر ایران، پاسخ خوبی به سوالات متعدد در ذهنم بوده، معماری پروژه ها و تفکرات رنزو پیانو و تئوری سینی همچون پیتر زومتور و نگاه زمینه گرای آن در معماری همواره الگو و هدایت گر خط فکری معماری من بوده است.

روند طراحی شما از ایده تا اجرا و ارتباط با کارفرما و ایده ها و خواسته های وی چگونه است؟
همیشه سعی بر این داشته ام که با توجه به نیاز پروژه به مسائلی چون اقتصاد، اجرا ، زیبایی و در نهایت بهره برداری آن توجه و تاکید کنم. هر پروژه جدید یک سوال در ذهن من معمار ایجاد می کند و با توجه به میزان عمق فهم معماری برداشت خود را از سوال و خواسته کارفرما  پاسخ می دهیم، کارفرما به دنبال رویای ذهنی خود است هر چه در این رویا عمیق تر شده باشد سوال مناسب را برای معمار خود پیدا می کند و دانستن نیاز واقعی خود یک جرقه در ذهن معمار ایجاد می کند که آن می شود ایده طرح معماری آن پروژه، ایجاد ایده، نقش معمار را پررنگ و ایده را به خط و حجم تبدیل می کند و با پختگی خط وحجم خود رویای کارفرما را به انجام می رساند.

در کدامیک از پروژه های خودتان توانسته­اید به ایده ها و معماری خودتان برسید؟
در هیچ کدام، تقریبا هیچ پروژه ای نداشته ام که بتوانم بگویم صفر تا صد آن ایده از آن من معمار است، ایده های پروژه ها از مبانی آن ها ایجاد می گردد و من کاشف این ایده هستم، ایده از گفته های کارفرما پیدا و شکل می گیرد، شاید اگر کارفرما خودم باشم روزی بتوانم ایده ذهنی خودم را برای خودم تبدیل به خط و حجم کنم.

راهکارهای ارتقای معماری ایران، مسئله آموزش عالی و کاربردی و عملی در حین تحصیل و همچنین حضور دانشجویان در دفاتر کار معماری؟
رشد معماری نیاز به کاری چندین ساله دارد که ماهیت و شکل خود را به سمت و سویی ببرد که بگوییم معماری در ایران تغییر کرده و ارتقاء یافته  به نظرم باید به این موارد توجه کرد، جای بسی تآمل است که چرا در رزومه اساتید دانشگاه ما جای پروژه هایی که ساخته شده باشد خالی است؟! برعکس معمارانی که پروژه های به نتیجه رسیده بسیاری دارند و در محیط دانشگاه کم رونق است یا حضور ندارند؟!
شاید وقت نداریم که هم زمان هم به تدریس و اجرا بپردازیم!؟
بعد از فارق شدن از دوره دانشگاه باید به جستجوی کار باشیم و کارآموزی و تقریبا همان مقدار که طرح گذراندیم باید در دفاتر معماری طرح بگذرانیم و یا خود را علامه بدانیم و دفتر معماری تاسیس کنیم که نتیجه را الان دیده ایم!
حضور دانشجویان در دفاتر کار معماران زمان را کوتاه می کند اما کیفیت را پایین می آورد بهترین رویکرد می تواند تغییر نحوه آموزش باشد و دانشجو در طول دوره تحصیل خود پروژه های واقعی را کار کند و اساتید دانشگاه بصورت ترکیبی یک معمار دارای حرفه و یک استاد آموزش آکادمیک در کنار هم معمار تربیت کنند!

نظرشما  و حرکت دفترتان در مورد پیشبرد  پروژه ها به سمت پایداری واقعی، زمینه گرا و معماری انسان دوستانه  در این سرزمین بزرگ به چه نحویست؟  و همچنین درمورد استفاده از متریال­های مختلف در پروژه ها بخصوص  آجر این متریال  سنتی  چه  در معماری و چه در طراحی داخلی را بیان بفرمایید.
زمانی یک پروژه پایدار است که به تمامی نقوش و تاثیرات آن در جامعه، فرهنگ، شهر و … تاکید نماید و برای هر یک، سوالی با پاسخ مرتبط با آن موضوع کشف نماید و فصل مشترک آن را در هر حوزه پیدا کند. ما در دفتر کارمان توجه به ساختار طراحی را با اولویت قراردادن مبانی معماری و مطالعاتی در زیر بخش های چالشی یک پروژه که آیا این طرح؛ کارایی،ساخت، اقتصاد، بهره برداری و در نهایت زیبایی دارد؟ شروع میکنیم.
هر یک از پروژه های دفتر با تلاش برای رفتن به سمت مبانی نظری پایه، زمینه گرا بودن به بوم و معماری انسان دوستانه با هدف ایجاد حس تعلق به فضا در پروژه ها، پیدا کردن مناسب ترین پاسخ به سوال هر پروژه، استفاده از مصالح در دسترس و پایدار، و در موارد جزئی تر انتخاب فرم مناسب و مصالح کارا در پروژه ها با توجه به بوم سرزمینی دفترمان استفاده و تاکید داریم. ایجاد هویت سازی برای هر یک از پروژه های دفتر، کاربرد ترکیب رنگ با توجه به زمینه طرح،عطر و بوی فضا با توجه به کاربری مورد تاکید در پروژه های ما بوده.

و سخن آخر …
نتیجه حاصل از معماری یک پروژه با تمام عوامل تاثیر گذار در آن حاصل تلاش کار یک گروه بزرگ چند ده نفره از تخصص های متعدد است، تیم معماری رهبری این گروه را بر عهده دارد و نقش معمار ترجمه تفکرات اعضای این گروه به خط و حجم است.

راه های ارتباطی


برگشت به بالا