پایگاه خبری هنرمعماری آنلاین

سمانه قاسمپور و امیر قاسمپور2023-10-23T16:56:54+03:30

Interior Architect & Designer of the Year, 2021

سمانه قاسمپور و امیر قاسمپور


Samane Ghasempour
Amir Ghasempour

دریافت نشان طراح داخلــی ســال، 1400


تولد، تحصیلات ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی و علاقه‌­مندی به معماری و هنرهای دیگر؟

سمانه قاسمپور: متولد 9 آبان 1362/ کارشناس ارشد معماری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، موسس دفتر معماری پوست سوم، عضو کمیته تخصص رویداد Paragon City/ گرایش به معماری، طراحی صنعتی و تولید محصول، فعال و علاقه‌مند در زمینه پژوهشی معماری و هنر

امیر قاسمپور: متولد 24 اردیبهشت 1364/ کارشناس معماری دانشگاه هنر تهران، کارشناس ارشد معماری دانشگاه هنرهای زیبا دانشگاه تهران/ موسس دفتر معماری پوست سوم، هم بنیان‌گذار نمایشگاه طراحی ابژه/ گرایش به معماری و طراحی شهری و معماری انرژی و پایدار، طراحی و تولید محصول

 چطور کار به اینجا رسید؟ مسیر معماری شما تا امروز

در دوران دانشجویی در مسابقات متعدد معماری با فراخوان گسترده شرکت نموده و پس از کسب مقام در این دست مسابقات برای شرکت در مسابقات محدود دعوت می‌شدیم که در روند معماری و آشنایی با معماران صاحب نظر تاثیر بسزایی داشت، همچنین با شرکت کردن در مسابقات معماری داخلی و خارجی با پروژه‌های اجرایی و یا مفهومی در راستای افزایش کیفیت معماری و آشنایی دقیق‌تر نسبت به معماری حرفه‌ایی قدم گذاشته و با فهم و برداشت شخصی خود از معماری و پیگیری این برداشت زندگی حرفه‌ایی معماری که در نگاه کلی بسیار نزدیک به یکدیگر بود شکل گرفت که البته وجود اختلاف نظرهایی که گاهی وجود داشت و دنبال کردن این تفاوت دیدگاه‌ها نیرویی محرک در تلاش مضاعف بود.

 چرا معماری مهم است؟

به گمان ما معماران با طراحی فضاهای شهری و معماری امکان تولید رفتارهای متفاوت اجتماعی را سبب می‌شوند و می‌توان معماری را همانند هنرهای دیگر انعکاس‌دهنده فرهنگ دانست. همان‌طور که سبک‌های مختلف هنری با توجه به بستر تغییرات سیاسی و اجتماعی شکل می‌گیرند، معماری نیز در بستر حوادث تغییر ماهیت و شیوه می‌دهد. معماری تلفیقی از علوم کاربردی و هنری است که بر اساس مفاهیم و برداشت‌های معمار شکل می‌گیرد.

بهبود کیفیت فضای زندگی و حتی بهبود محیط زیست بشر، هدفی است که در معماری دنبال می‌شود. معماری را حتی می‌توان به نوعی جهان‌بینی دانست چراکه در بسیاری از موارد تفسیر و تعبیر ما از جهان پیرامون و گذشته را امکانپذیر می‌کند. معماری علاقه‌مندان خود را به سمت آینده و تصویر کردن جهانی که می‌خواهند نه آن‌طور که هست سوق می‌دهد.

تاثیرگذاری کدام یک از معماران معاصر ایران یا جهان بر روی کار و خط فکری و معماری شما؟ و چرا

مجموعه‌ایی از خطوط و برداشت‌های معماران مختلف بر شکل‌گیری نهایی خط معماری که صد البته هنوز هم در حال آموزش و افزایش آن هستیم تاثیرگذار بوده ولی به طور کلی شاید بتوان گفت خطوطی از معماران عملگرا که پاسخ درست و متناسب به معماری را الویت می‌دانند همچنین به دنبال خلق آثاری هستند که در عین نوآوری رسالت اصلی خود را پاسخ دهند بر برداشت دقیق‌تری نسبت به معماری حرفه‌ایی ما اثر بسزایی داشتند.

روند طراحی شما از ایده تا اجرا و ارتباط با کارفرما و ایده‌ها و خواسته‌های وی چگونه است؟

شکل‌گیری ایده پس از بررسی اطلاعات دریافتی در چند مرحله جلسات داخلی و هم‌افزایی معماران درگیر با پروژه شکل می‌گیرد و در پروسه طراحی در خور نیاز مورد بازبینی قرار می‌گیرد. پس از رسیدن به ایده‌ایی که نیاز نسبی معماران را پاسخگو باشد در مسیر اجرایی شدن ایده (که قطعا در پروسه شکل‌گیری ایده هم به آن توجه شده است) و تعاملات سازه‌ایی و اجرایی قدم می‌گذاریم و تمام تلاش خود را در راستای پایبندی به ایده اصلی خواهیم داشت. هر مرحله که نیازمند تعامل با کارفرما و بررسی نیاز و خواست او باشد در جلساتی مطرح و به چالش گذاشته می‌شود.

 در کدامیک از پروژه‌های خودتان توانسته­اید به ایده‌ها و معماری خودتان برسید؟

معماری که در روند تعاملات اجرایی، سازه‌ایی، مکانیکی، الکتریکی و نیازها و درخواست‌های کارفرما، خطوط ابتدایی ترسیمی آن به ظن من تصحیح و ارتقا می‌یابد معماری است که به ایده معماری اولیه پایبند بوده که گمانمان بر این است که در اکثریت پروژه‌های خروجی دفتر وجود دارد.

 راهکارهای ارتقای معماری ایران، مسئله آموزش عالی و کاربردی و عملی در حین تحصیل و همچنین حضور دانشجویان در دفاتر کار معماری؟

افزایش فعالیت‌های پژوهشی و بررسی معماری‌های معماران مولف و تاثیرگزار به شیوه کارآمد نه تنها بر اساس فرضیه‌های تئوری بلکه به صورت غیرانتزاعی و سعی در آفرینش معماری هماهنگ با نیاز انسان و پاسخگو می‌تواند مسیری در راستای پیشرفت معماری باشد. فراهم آوردن بستری برای تجربه معماری غیرانتزاعی در محیط‌های آموزشی و آموزش نحوه‌ی صحیح تفکر و تامل در موضوعات اجتماعی که می‌تواند نخست سوال مناسب معماری و بعد پاسخ درخور آن را دریابد می‌تواند منجر به آموزش کاربردی در محیط‌های آکادمیک شود. فعالیت حرفه‌ایی دانشجویان در دفاتر معماری منجر به کسب تجربه و دریافت برداشت دقیق‌تری از خود می‌شود و این مسیر زندگی حرفه‌ای آینده آن‌ها را شکل می‌دهد.

چگونگی هر چه بیشتر ارتباط معماری و مردم، (معماری و طراحی داخلی)

پیشنهاد و راهکارهای آگاهی­بخشی، جریان­سازی و تاثیر­گذاری هر چه بیشتر روی مردم عزیز کشور، کارفرمایان، سرمایه­گذاران، دفاتر معماری و همچنین مسئولین مربوطه در معماری، شهرسازی، طراحی داخلی و همچنین در مورد حفظ و مرمت و احیا بناهای تاریخی و معاصر ایران و حرکت‌های اساسی در این حوزه‌ی بسیار مهم؟

اتفاقات سال‌های اخیر در حوزه معماری (برگزاری مسابقات، نشست‌های مرتبط با معماری، نشریات و مجلات تخصصی، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی) موجب جریان‌سازی مفید و درگیری بیشتر مردم با این حوزه تخصصی گردیده است و این آگاهی موجب اهمیت موضوع معماری و سپردن بیشتر موضوعات مرتبط به اهالی آن گردیده که نهایتاً رونق معماری در دفاتر معماری و دریافت جایگاه طراحان برای کارفرمایان و سرمایه‌گذاران گردیده است که خود منجر به افزایش کیفیت معماری و محیط زیست می‌شود، صد البته شرایط بی‌ثبات اقتصادی تمام موضوعات مطرح شده را به چالش کشیده و ناکامی‌هایی را سبب گردیده است.

جایگاه طراحی و معماری داخلی کشور را چطور می‌دانید و نظرتان در مورد ارتقا هرچه بیشتر این رشته

در سال‌های اخیر بهبود بیشتری در این زمینه صورت گرفته و موضوع طراحی داخلی از یک چیدمان متریال و مبلمان به پیگیری یک ایده فضایی داخلی بدل شده است.

و سخن آخر …  

این نقل قول از معمار مولفAi Weiwei  بسیار ارزشمند است که “لحظه را خلق کنیم” یکی از مهمترین رسالت‌های یک معمار فراهم آوردن فضایی برای تجربه یک لحظه ماندگار است و این دیدگاه می‌تواند دریچه‌ای به روی معماران بگشاید که دگراندیش باشیم و تا می‌توانیم چالش خلق کنیم و نوآوری بیافرینیم و از ناکامی نهراسیم چرا که رشد در پروسه تجربه و تخیل شکل می‌گیرد.

سمانه قاسمپور: بنیانگذار دفتر معماری پوست سوم

کارشناس ارشد معماری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی

امیر قاسمپور: موسس دفتر معماری پوست سوم، هم بنیان‌گذار نمایشگاه طراحی ابژه

کارشناس معماری دانشگاه هنر تهران، کارشناس ارشد معماری دانشگاه هنرهای زیبا دانشگاه تهران


برنده نشان طلای جایزه A design Award 2018

برنده جایزه معماری شیکاگو، آمریکا 2016

رتبه نخست سیزدهمین دوره جایزه معماری ایران 1399 ، نشریه معماری وساختمان

رتبه دوم چهاردهمین دوره جایزه معماری ایران 1401، نشریه معماری وساختمان

رتبه دوم دهمین دوره جایزه معماری ایران 1396، نشریه معماری وساختمان

رتبه دوم جایزه معماری آسیا 2017

منتخب جایزه معماری خاورمیانه 2017

فینالیست جایزه معمار 1396 و 1401

کسب عنوان برترین طراح جوان سال 1400 (به انتخاب هیئت داوران نهمین جایزه‌ی طراحی داخلی ایران)

رتبه دوم جایزه طراحی داخلی ایران 1402 ، نشریه هنر و معماری

فینالیست و تقدیر ویژه جایزه ساختمان سال 1402 ،  نشریه هنر و معماری

شرکت در نمایشگاه گروهی ابژه در سال های 1402-1398


راه‌های ارتباطی:

تلفن ثابت: 02188781369

ایمیل: thirdskin.architects@gmail.com  

اینستاگرام:  3rdskin.architects  

آثار سمانه قاسمپور و امیر قاسمپور

برگشت به بالا