Do-Chaar Apartment, Samaneh Motaqipisheh, Ashkan Qashqai, Pouya Ranjbar
ماسو ویــــــلا، اثر آزاده خرم

خانه‌ی شماره‌ی 75، اثر سمانه قاسمپور، امیر قاسمپور

این پروژه دارای کاربری مسکونی است و به صورت تک‌واحدی می‌باشد که در سه طبقه شامل طبقه‌ی منفی یک، شامل تاسیسات مکانیکی و انبار، طبقه‌ی اول شامل سالن، نهارخوری، آشپزخانه، اتاق‌های مهمان، سرویس مهمان، فضای بازی، استخر سرپوشیده و فضاهای ملزم آنان و طبقه‌ی دوم شامل چهار اتاق خواب مستر به همراه تراس‌های عمومی و خصوصی در هر دو طبقه می‌باشد. در محوطه‌ی باز پروژه، استخر بیرونی و آشپزخانه‌ی فضای باز در ترکیب طرح لندسکیپ لحاظ شدند، ابنیه‌ای در جنوب سایت با عنوان خانه‌ی سرایداری و پارکینگ مسقف نیز موجود است.
ایده‌ی طراحی:
معماری خانه‌ی شماره‌ی ۷۵ از تفریق احجام حاصل می‌شود. فضای شکل گرفته از تجمیع و تفریق اجرام خالص که بر تجربه‌ی فضا متمرکز است تا آنجا که با توجه به خاصیت‌ها و نیازها و بر اساس تغییرات در چشم‌انداز طراحی، هندسه‌ی خالص تغییر شکل داده، افزوده و کسرها افزایش یافته و “اثر خالی” ایجاد می‌شود؛ اثری که فضای داخل و خارج را مدیریت می‌کند و به دنبال تاثیرگذاری است.
فضای تهی با هدف اولیه‌ی ادراک کافی شکل می‌گیرد و به دنبال تعریف فرصت‌های مختلفی است که در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. فضایی به منظور فعالیت‌های مختلف و توانایی مشاهده‌ی محیط اطراف از زوایای متفاوت و چشم‌اندازهایی به هم پیوسته.
فرم معماری خانه، مطابق با فضای خالی شکل می‌گیرد و در آن، فرم خود را جلو نمی‌اندازد. هدف آوردن فضای منفی در پیش‌زمینه به جای ساختمان و درک آن است. فضایی ادراکی و بصری که با تاکید بر شفافیت و نفوذپذیری شکل می‌گیرند. خلا در کل شکل ایجاد می‌شود و با استفاده از مصالح تقویت می‌گردد. فضاهای تهی به دنبال از بین بردن تقسیم بیگانگی بین درون و بیرون و تبدیل طبیعت و تغییر فصول به بخشی بی‌عیب و نقص از تجربه‌ی ساختمان هستند.
باز کردن در یا پنجره به محیط اطراف و تقویت هدایت درک بصری که بسته به موقعیت و ابعاد فضاهای خالی سعی در ایجاد نفوذپذیری دارد، حرکتی سیال که به همراه ارائه‌ی گزینه‌ی حرکت به کاربران، امکان خوانش درک و پیش‌بینی محیط را می‌دهد. تاکید و توسعه‌ی این فضاها منجر به گسترش محدوده‌ی زندگی روزمره خواهد شد.
در این خانه، فضاها در چندین سطح به هم مرتبط می‌شوند، امتداد گشایش در سقف در طبقات زیرین و اثرگذاری آن در خلق فضاهای موازی با یکدیگر و ایجاد قاب‌هایی که دید را تغییر جهت می‌دهند، از ایده‌های معماری آن است.
گفتگوی فضای بین حجم داخل و شکل بیرونی و امتداد هر یک در دیگری، منجر به تجربه‌ی مشترک از فضای اصلی زندگی با لحظات خصوصی برای ساکنان خانه می‌شود.
سقفی گسترده در ترکیب با فضاهای تراس، سایه‌های عمیق ایجاد می‌کند؛ قابی از آسمان جهت لذت چشم و حفاظت از اهالی خانه از آزار نور شدید آفتاب.
خانه‌ی شماره‌ی ۷۵ با زیربنای ساخت 851 متر‌مربع در دو طبقه و در شهرک زیبادشت کرج قرار دارد، جهت‌گیری زمین در راستای شمالی-جنوبی و قرارگیری ساختمانی در همین راستا به منظور بیشترین بهره‌گیری از نور و منظر سایت و همچنین حفاظت از درختان موجود در آن است.
در جنوب سایت،‌ ابنیه‌ی شکل گرفته از دیوار گابیونی و به محض ورود به خانه قرار دارد، این ابنیه در ترکیب با دیواره‌های سایت شامل سردر ورودی، خانه‌ی سرایداری، آشپزخانه‌ی فضای باز و پارکینگ مسقف است.
عملکردهای بسیار فشرده و انبوه در پروژه، حرکت به سمت ایجاد تخلخل و شکل‌گیری روند طراحی بر مبنای تعریف فضای خالی را تقویت نموده و به این ترتیب فضاهای داخلی خانه به صورت مجموعه‌ای از حجم‌های در تعامل با فضاهای خالی قرار می‌گیرند.

نام پروژه: خانه‌ی شماره 75
عملکرد: تک واحدی-ویلا
دفتر طراحی: معماران پوست سوم
معماران: سمانه قاسمپور، امیر قاسمپور
همکار طراحی: عاطفه سلیمانی
طراحی و معماری داخلی: سمانه قاسمپور، امیر قاسمپور
مجری: گروه ساخت دومان (فرزین خسروطبع)
کارفرما: امیرحسین کشاورز
محاسبات سازه: بهرنگ بنی‌آدم‌، علی کرمی
مشاور و مهندس مکانیک: روژه ساطوریانس، ایمان ایل بیگی، میلاد جلیلی‌نیا
مشاور و مهندس الکترونیک و سیستم هوشمند: مسعود بتويی، عادل شفیع‌پور
نوع سازه: سیستم سازه قاب خمشی فولادی با اتصالات پیچ و مهره و با پوشش سقف عرشه فولادی
نوع تاسیسات: داکت فن کوئل
نورپردازی: رونا لایتینگ، مازی نور
آدرس پروژه: کرج، شهرک زیبادشت مرکزی، خیابان فردوسی، خیابان شقایق، شماره‌ی 75
مساحت زمین: 2038 مترمربع / زیربنا: 850 مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: اردیبهشت 98 / فروردین 1400
عکاس پروژه: مرکز عکاسی پرشیا- پرهام تقی‌اف / استودیو دید / مسیح مستاجران، حکیم حمادی / فیلم: علی زنجانی
ایمیل: thirdskin.architects@gmail.com
اینستاگرام: 3rdskin.architects

مدارک فنی

منتشر شده در : سه‌شنبه, 6 دسامبر, 2022دسته بندی: معماریبرچسب‌ها: , , ,