Amoozgar residential complex, by Korosh Abdi
Baroj restaurant, Pouya Sayadi

گالری آزیدهاک، اثر کامران کوپایی 

رتبه‌ی نخست بخش طراحی داخلی فضاهای عمومی در اولین جایزه‌ی ملی آجر در معماری معاصر ایران

برای من و همکارانم، طراحی و بازسازی یک بنا، بسیار جذاب و آموزنده است. با این حال به علل مختلف مانند استیجاری بودن، وضعیت بسیار بد خانه قبل از شروع به کار، پلان اولیه نامناسب و از همه مهمتر کاربری مورد نظر کارفرما، بازسازی این خانه را تبدیل به کاری سخت و چالش برانگیز شد.

این خانه باید تبدیل به یک گالری و شوروم کابینت، کمد، در و متریال‌های خاص می‌شد و با توجه به سابقه ی کارفرما و همچنین اصرار ایشان، همزمان محصولات مدرن و کلاسیک در کنار هم قرار می‌گرفت.

این خانه دارای ۲ حیاط بود. ورودی آن بسیار بد، کوتاه و نامناسب بود و از لحاظ سازه‌ای به شدت نیاز به تقویت و اصلاح داشت. پوشش دیوارها کاهگل بود که بر روی آن رنگ زده شده بود. فضایی که در انتهای حیاط جنوبی قرار داشت در اصل به عنوان طویله استفاده می شده که شرایط بسیار بدی داشت. هیچ تاسیسات خاص مکانیکی و الکتریکی وجود نداشت. در کنار همه این موارد بودجه بسیار محدود کارفرما نیز کار را سخت‌تر می‌کرد.

در زمانی که پوشش کاهگل روی همه دیوارها تراشیده شد، دیوارهای خشتی بسیار زیبایی نمایان گردید و در این مرحله بر خلاف اصرار کارفرما به داشتن فضایی مدرن، تصمیم گرفتم که هویت بنا را حفظ کنم و تا حد امکان دیوارهای آجری زیبا را به صورت اکسپوز به نمایش بگذارم. پس از مشاوره با گروه سازه و با توجه به تیرهای چوبی سقف و دیوارهای باربر مشخص شد که ملات کار شده بین خشت‌ها گل ( خاک ) بوده است و برای استحکام‌بخشی باید یک پوشش سیمانی بر روی آنها کشیده شود که باعث می‌شد همه آجرها دوباره پنهان شوند. در نهایت با کلی آزمایش و تمرین، روشی ابداع کردم و پوششی بر روی آجرها کشیده شد که هم باعث استحکام دیوارها شد و هم بافت آجرها تا حدی حفظ شدند. در حقیقت یک بافت جدیدی به دست آمد که نه شلوغی دیوار آجری داشت و نه سادگی دیوار با پوشش گچ یا سیمان را، بافتی بسیار جذاب به دست آمد که من در پروژه‌های بعدی نیز از آن استفاده کردم. یکی از ویژگی‌های این کار پس از بازسازی فضای ورودی آن است، فضایی که قبل از بازسازی بسیار گرفته و بد بود، اکنون تبدیل به یک ورودی با ارتفاع ۶ متر با درب ۴ متری شده است.

در کل پروژه و به درخواست کارفرما و با توجه به کاربری، متریال‌ها و سبک‌های زیادی دیده می‌شود که تا حد امکان سعی شد به روش مناسبی در کنار هم قرار داده شوند. طراحی و بازسازی این فضا ۸ ماه زمان برده است.

معماری معاصر ایران : فرهنگی، هنری، مذهبی، ورزشی، طراحی داخلی

________________________________________________________            

نام پروژه/ عملکرد: گالری آزیدهاک، شو روم کابینت
شرکت/ دفتر طراحی: گروه طراحی امرداد
معماران اصلی: کامران کوپایی
همکاران طراحی: الهام آذرنصب
طراحی و دکوراسیون داخلی: کامران کوپایی
آدرس پروژه: اصفهان، خیابان شیخ مفید
مساحت/ زیربنا: ۴۰۰ مترمربع
کارفرما: رسول آزیدهاک
تاریخ شروع و پایان ساخت: ۱۳۹۶
عکاسی پروژه: کامران کوپایی، بهنام موذن
ایمیل: Kamran.arch@gmail.com