Earthen structures to create free form patterns, Hossein Moradi
Azidhak Gallery, Kamran Kopaei

مجتمع مسکونی آموزگار، اثر کورش عبدی

مجتمع مسکونی آموزگار، با هدف ایجاد هماهنگی میان ادراک ناظر در مقیاس شهری و محلی، آجر پوشیده است…

مسئله:

این پروژه در ابتدا توسط تعاونی مسکن اساتید دانشگاه آزاد (شامل 38 عضو)، با تجمیع چهار پلاک همسایگی با بودجه‌ای محدود تعریف گردید. سایت پروژه از سویی در لبه‌ی یکی از شریان‌های اصلی شهر مشهد (بلوار آموزگار) و از سویی دیگر در مجاورت واحدهای همسایگی ریزدانه در مقیاس محلی قرار داشت. تضاد اولیه در مقیاس ادراکی پروژه به واسطه‌ی موقعیت و فقدان نمونه موردی ساخت مناسب در منطقه، از چالش‌های اصلی بستر پروژه به شمار می‌رفت. الگوی شهری ساخت و ساز موسوم به معماری کلاسیک نیز، در نقش پیش‌فرض‌های پاسخده اقتصادی، در آرای ذهنی متکثر ذی‌نفعان پروژه نمودی عینی داشت و در بازه‌های زمانی مختلفی روند تصمیم‌گیری را با دشواری‌هایی مواجه ساخته بود. برنامه فیزیکی مشخص و از پیش تعیین شده متناظر با مجوز ساخت، در پایان عملیات سفت‌کاری، منجر به فرمی متراکم شده، به نحوی که امکان مداخله‌ی طراح را در تنظیم نسبت توده و فضای کالبد معماری غیر ممکن ساخته بود.

پاسخ به مسئله برنامه:

در راستای پاسخ به مسائل پروژه، فرآیند طراحی با برگزاری جلسات متعدد گفت‌وگو میان تیم طراحی و  ذی‌نفعان پروژه آغاز گشت. به واسطه درون‌مایه فرهنگی اعضای فرهیخته سازمان، روند تغییر و همگرایی آرا به سوی بازتولید الگوهای ارزشمند معماری، تسریع گشت. پیشنهاد خرید امتیاز یکی از اعضا، امکان افزایش مساحت قابل فروش واحد تجاری مجتمع را میسر ساخت و به تبع آن، بودجه و فضای لازم جهت برنامه‌ریزی و ساخت فضای نشیمن لابی، فضای ورزشی، استخر و باغ‌بام نیز فراهم گردید.

آجر، پاسخ به مسئله کالبد:

در پاسخ به چالش اصلی کالبد پروژه یعنی ساختار متراکم توده و تفاوت در مقیاس ادراکی ناظر نسبت به بنا، حجم اصلی ساختمان در راستای محور موازی خیابان اصلی، به دو قسمت تجزیه گردید. در همین راستا، آجر نقش اصلی را در تولید کلیات فرم و نشانه‌های قابل درک در مقیاس شهری، همزمان با پردازش جزئیات و بافت سطوح در مقیاس محلی، ایفا می‌کند. المان‌هایی عمودی نیز با بافت ریز و ساده آجریشان در تلاشند از تداخل بصری دو سویه ساختمان و خیابان بکاهند بلکه تراس‌ها به فضای داخلی بپیوندند.

معماری معاصر ایران :مسکونی

__________________________________          

نام پروژه/ عملکرد: مجتمع مسکونی آموزگار
شرکت/ دفتر طراحی: شرکت مشاور طاق (آیدین سعیدی)
معماران اصلی: کورش عبدی
طراحی نما و دکوراسیون داخلی: کورش عبدی
طراحی برنامهریزی و پلان معماری، تاسیسات و سازه: شرکت مشاور طاق (آیدین سعیدی)
نوع سازه: اسکلت بتن
آدرس پروژه: مشهد، آموزگار 29
مساحت/ زیربنا: مساحت زمین:1117، مساحت هرطبقه: 500 متر، زیر بنا: 7000 متر
کارفرما: تعاونی مسکن اساتید دانشگاه آزاد
تاریخ شروع و پایان ساخت: 1398-1392
عکاسی پروژه: محمد سعید مالکی، علیرضا پروانه
گرافیک: مهدی مرادی، نوید غفوری
ایمیل: Abdi_kourosh@yahoo.com
وب سایت: Taagh.rd.co.com

منتشر شده در : چهارشنبه, 6 می, 2020دسته بندی: مسکونی, آپارتمانیبرچسب‌ها: , ,