کتابفروشی انتشارات نگاه، اثر امیرحسین تبریزی
انتشارات نگاه یکی از قدیمیترین انتشارات ایران با قدمتی بیش از ۴۵ سال است که عمدتا در حوزهی کتابهای ادبی فعالیت میکند. این انتشارات بر آن شد تا اولین شعبهی فروشگاه کتاب خود را در محدودهی خیابان کریمخان دایر کند. محور کریمخان به سبب وجود انتشاراتیهای مهم و تاثیرگذار و همچنین مجاورت با خیابان ایرانشهر به عنوان مرکز فعالیت و نمایش هنرهای تجسمی ایران از اهمیت دوچندانی برخوردار است. بنای منتخب برای این فروشگاه در گذشته یک اغذیهفروشی 40 متری بود با یک نیمطبقه که دسترسی به آن از طریق یک نردبان صورت میگرفت.
خواستهی کارفرما در این پروژه جدای از اتخاذ تدابیری جهت سهولت ساخت و کاهش هزینهی زمانی و ریالی پروژه، رسیدن به طرحی بود که بیشترین راندمان را از اشغال فضا داشته باشد. چالشهای اصلی یکی ارتباط بصری و حسی مخاطب و رهگذران با درون بنا و دیگری تعبیهی دسترسی مناسب به فضای نیمطبقه بود که تا پیش از این توسط یک نردبان که البته بیشتر شبیه به نردبان بود، انجام میشد. در مورد اول این تعامل دوسویه با چینش ویترینها و درب شفاف در میان کالبد سنگین سنگی بدنهی نما و امتداد مصالح مشترک پوستهی بیرونی با کفسازی و المانهای پلهسان داخل، راهحل ما بود. ساخت هر نوع پلهای در پروژهی فوق از نظر کارفرما آسیب جدی به مساحت فضا وارد میکرد و همچنین از نظر بصری هم موجب کوچکتر جلوه دادن فضای فروشگاه میشد. ایدهی کارفرما استقرار فرمال نمایش کتاب در وسط فروشگاه و یک نردبان ساده جهت دسترسی به فضای نیمطبقه بود. ما تصمیم گرفتیم که اتفاقا به عنصر دسترسی به فضای نیمطبقه و میزهای نمایش کتاب به عنوان یک المان واحد نگاه کنیم و به جای آنکه پلهی دسترسی را کم اهمیت جلوه دهیم از آن به عنوان یک المان جذاب و دعوتکننده استفاده کنیم. با این ایده نه تنها فضای کافی جهت نمایش کتابها و پلهای استاندارد و راحت جهت دسترسی به طبقهی بالا فراهم شد، بلکه نحوهی حرکت مخاطبین در تمام پروژه تسهیل گردید.
از آنجاییکه فرهنگ کتاب و کتابخوانی قدمتی باستانی و تاریخی در مملکت ما دارد از عناصری به عنوان مفصل بین زمان گذشته و حال استفاده کردیم. از قوس بیز تند ساسانی که سمبلی از دوران باشکوه قبل از اسلام در ایران و یادآور کتابخانهی باشکوه جندیشاپور میباشد، در طراحی نما و جدارههای داخلی بهره گرفته شده و سنگ لاشتر تیشه دستی خورده که یادآور دوران اسلامی (به خصوص صفویه) میباشد به عنوان یکی از متریالهای غالب استفاده شده است؛ با این تفاوت که ما تیشه دستی را بر روی سنگ سابخوردهی براق اجرا کردیم تا ردی از زمان حال هم در آن نقش بسته باشد. ایدهی تکمتریالی بودن کف و پوسته با متریال مقاومی همچون سنگ نه تنها نظافت و نگهداری بنا را بسیار آسان خواهد کرد بلکه کیفیت بصری خنثی را فراهم میکند تا رقیبی برای حال و هوای رنگارنگ کتابها نباشد.
راهحل بسیار سادهی دیگر، حفظ آجرهای سقف و دیوارها بود و فقط به یک لایه رنگ بسنده کردیم و هم در زمان و هم هزینه صرفهجویی خوبی شد و از یک دیتیل سادهی کتابخانه که شامل یک استراکچر فلزی و یک ورق خمخوردهی نسبتا پیچیده جهت جلوگیری از برخورد کتابها با دیوار و تعبیهی فضایی برای قراردادن نورپردازی مخفی استفاده کردیم.
کتاب سال معماری معاصر ایران، 1400
________________________________
نام پروژه: کتابفروشی انتشارات نگاه / عملکرد: تجاری-فرهنگی / مشاور: دفتر طراحی امیرحسین تبریزی / مجری: بابک رئیسدانا / تیم طراحی معماری: امیر حسین تبریزی، پریسا اله قلی، یحیی بصام / کارفرما: بابک رئیسدانا / شروع پروژه: دی 98 / اتمام پروژه: مرداد 99 / مساحت پروژه:40 مترمربع / موقعیت: تهران، خیابان کریمخان، بین خیابان ایرانشهر و ماهشهر، پلاک 140عکاس: امید مهدیزاده
ایمیل: info@at-arc.com
اینستاگرام: a.t.designstudio@
Negah Publishing Bookstore, AmirHossein Tabrizi
Projece Name: Negah Bookstore / Function: Commercial-Cutural / Architect: AT Design Studio / Design Team: Amirhossein Tabrizi, Parisa Allahgholi, Yaheya Bassam / Contractor: Babak Raisdanai / Client: Babak Raisdanai / Project Start Date: January, 2020 / Project Completion Date: July, 2020 / Area: 40 Square meters / Location: #140, Karimkhan Street, Tehran, Iran
Email: info@at-arc.com / Photographer: Omid Mehdizadeh
Instagram: @a.t.designstudio
Dating back more than 45 years, Negah Publications is one of the oldest houses in Iran publishing literary books. The client for this publishing house decided to establish its first branch of a bookstore on Karim Khan Street. Karim Khan axis is of great importance due to the existence of significant and influential publications as well as its proximity to Iranshahr Street as the center of Iranian visual arts. The building of choice for this store used to be a 40-meter deli with a half-floor that could be reached by a ladder.
In this project, the client, apart from asking for taking measures to facilitate the construction and cost reduction, wanted the design to have the highest efficiency in using the available space. The main problem of the project was the installation of proper access to the half-floor space, which was previously done by a so-called ladder. Building any type of stairs in the project would cause serious damage to the space from the client’s point of view and would also make the store space look smaller. The client’s idea was to formally place a book display in the middle of the store and a simple ladder to access the half-floor. We decided to look at the element of access to the mezzanine floor and books tables as a single element and use it as an attractive and inviting element, rather than downplaying the access stairs. Therefore, not only there was enough space to display books and a standard and comfortable staircase to access the upper floor, but it also facilitated the movement of the users throughout the project.
Since the culture of reading and books historically has great significance in our country, we used certain elements as a joint between the past and the present. On one hand, the Sassanid sharp arch, which is a symbol of the glorious pre-Islamic era in Iran and is reminiscent of the magnificent Jundishapur library, has been used in the design of facades and interior walls. On the other hand, the hand crafted Pietra grey marble, reminiscent of the Islamic era, is used as a dominant material. A hand ax was used on the polished stone for a trace of the present.
We also retained the ceiling and wall bricks and used a simple library detail that included a metal structure and a relatively intricately bent sheet to prevent books from hitting the wall and embedding space for concealed lighting.