یک دقیقه سکوت!
ملاقات با واقعیت: جایزه ی ساختمان سال و نقش آن در ارتقای معماری ایران، تحریریه‌ی هنر‌معماری

مسابقه‌ی هتل پنج ستاره‌
بین‌المللــی آرمیتـــاژ کیـش

شهرام حدادی ابیانه (مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری آرمیتاژ)کیش، جلسه‌ی توجیهی مسابقه

بیانیه‌ی هیئت داوران مسابقه‌ی هتل پنج ستاره‌ی بین‌المللی آرمیتاژ کیش

 

سنگ بنای گروه شرکت‌های پاریز و آرمیتاژ در سال 1370 بنا نهاده شد. مجموعه‌ای که با محور قراردادن فعالیت‌های عمرانی در حوزه‌ی شهری، ساخت مجتمع‌های ساختمانی را با کیفیتی برتر سرلوحه‌ی فعالیت‌های خود قرار داده است.
شرکت توسعه‌ سرمایه‌گذاری آرمیتاژ نیز با هدف تعریف پروژه‌های شاخص شهری و تامین سرمایه‌ی آنها، با شعار«بنـای همیشه برتـر» تاسیس شد و اکنون با عنوان هلدینگ اصلی در کنار انجام مطالعات و نیازسنجی‌های لازم، تعریف مگا پروژه‌های با کیفیت با کاربری‌های گوناگون هتل، مسکونی، اقامتی، تجاری و اداری را در مشهد و سایر شهرهای کشورمان در دستور کار خود دارد .
برج اداری تجاری آرمیتاژ گلشن، برج مسکونی آرمیتاژ هاشمیه، برج مسکونی آرمیتاژ رز، مجتمع تجاری اقامتی آرمیتاژ طبرسی و… بخشی از پروژه‌های اجرا شده توسط این گروه به شمار می روند. در حال حاضر در جزیره‌ی کیش 51 هتل فعال وجود دارد که از این تعداد 13 هتل پنج ستاره، 14 هتل چهار ستاره و 13 هتل سه و دو ستاره هستند. احداث 41 هتل دیگر نیز در دستور کار قرار دارد و در مراحل مختلف اجرایی هستند. با توجه به سن برخی از هتل‌های موجود و ضوابط و مقررات درجه‌بندی هتل‌های ایران، هتل‌های موجود از نظر کیفی در مقایسه با استانداردهای جهانی معمولا دارای فاصله‌ی معنی‌داری می‌باشند.
در حال حاضر هیچ برند بین‌المللی هتلی در جزیره‌ی کیش فعال نمی‌باشد ولی احتمال فعالیت آنها در برخی پروژه‌های در دست اقدام وجود دارد. تقریبا در بیشتر هتل‌های موجود فضاهای جنبی و تفریحی ویژه‌ای پیش‌بینی نگردیده است.
با توجه به اینکه در پروژه‌های در دست اقدام فاصله‌ی کیفی بین هتل‌های داخلی با نمونه‌های خارجی به‌تدریج در حال کم شدن است و از طرفی رقابتی شدن بازار این هتل‌ها، موضوع کیفیت و استاندارد بودن فضاها و امکان ارائه‌ی خدمات بهینه و مناسب بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. بدین جهت طراحی و اجرای پروژه به گونه‌ای که در کنار رعایت الزامات سرمایه‌گذاران بتواند معیارهای کیفی و بهره‌برداری در سطح هتل‌های 5 ستاره‌ی روز بین‌المللی را داشته باشد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.
موضوع مسابقه، طراحی پروژه‌ی هتل پنج ستاره‌ی ‌آرمیتاژ کیش است که در زمینی به وسعت 15720 مترمربع احداث خواهد شد. اجرای این پروژه در دو فاز برنامه‌ریزی گردیده که فاز اول با کاربری هتل و زیربنای بین ۲۵ تا ۲۸ هزار مترمربع و فاز دوم با کاربری هتل رزیدنس با زیربنای حدود 35-30 هزار مترمربع است. موضوع مسابقه، جانمایی هر دو فاز به همراه محوطه (مستر پلان) و معماری مرحله‌ی اول یکی از فازها خواهد بود. در کنار تمام موضوعات مبانی نظری و کالبدی معماری، برای توجه به موضوعاتی همچون خلق کیفیت‌های فضایی ویژه‌ی هتل، هویت بصری، تم طراحی و همچنین بهینه‌سازی بهره‌برداری میبایست امتیاز ویژه در نظر گرفته شود. یکی از اهداف اصلی برگزاری مسابقه، دست‌یابی به طرح‌هایی دارای کیفیت معمارانه است تا ارزشی بر زیبایی‌های جزیره بیافزاید.
مسابقه به صورت محدود برگزار شد. در ابتدا هنر معماری و کارفرما بیش از 30 شرکت را در مرحله‌ی اول در نظر گرفته و قرار بر این شد تا 5 شرکت برای مسابقه و رقابت انتخاب گردند اما در نهایت به دلیل گروه‌های مطرح معرفی شده از هشت گروه معماری مطرح کشور دعوت به عمل آمد (متاسفانه یکی از گروه‌ها به دلیل ابتلای چند تن از همکارانشان به کرونا، موفق به اتمام طرح و ارائه‌ی آن نشدند). همچنین کارفرمای پروژه سفری به جزیره‌ی کیش جهت آشنایی هر چه بیشتر گروه‌های شرکت‌کننده با سایت و موقعیت پروژه، همجواری‌ها و… ترتیب دادند. پس از اتمام مهلت ارسال آثار، طی جلسه‌ای در خانه‌ی هنر هارمونی، شرکت‌کنندگان به صورت آنلاین به دفاع از آثار پرداختند و سوال‌ و جواب‌ها مطرح گردیدند. پس از بررسی آثار در روزهای بعدی، در جلسه‌ای آنلاین، داوران به بحث و گفتگو پیرامون پروژه‌ها پرداخته و در نهایت نفرات اول، دوم، سوم و یک اثر شایسته‌ی تقدیر انتخاب گردید.
شرکت‌کنندگان در مسابقه به ترتیب الفبا
سینا احمدی و پریس بهتاش (مهندسین مشاور شارستان)
امیرحسین اشعری (دفتر معماری اشعری و همکاران)
مهرداد ایروانیان (دفتر معماری مهرداد ایروانیان و همکاران)
بهزاد حیدری و شیرین صمدیان (مهندسین مشاور طرح و معماری پرگار)
گیسو حریری و مژگان حریری (دفتر معماری حریری و حریری)
امید شفیعی و حسن سلطان‌پور (مهندسین مشاور بعد پنجم)
شهاب علیدوست و سونا افتخار‌اعظم (دفتر معماری علیدوست و همکاران)
بهروز منصوری (مهندسین مشاور عمارت خورشید)

برندگان مسابقه
رتبه‌ی نخست:
شهاب علیدوست و سونا افتخار‌اعظم:
به دلیل برخورد متفاوت و پدیدآوردن احجامی ماندگار در خاطره‌ی اجتماعی و ایجاد زمینه‌ی مناسب برای تکمیل و اعمال تغییرات در مرحله‌ی ساخت و بهره‌برداری جهت تطابق بیشتر طرح با اندیشه‌ی کارفرما و مسائل اقتصادی.
رتبه‌ی دوم:
بهزاد حیدری و شیرین صمدیان
به دلیل سیال بودن حجم که دارای فرم مناسب با موضوعیت مسابقه می‌باشد و هماهنگی با دریای پیرامون، ایجاد تنوع بصری، بهره‌مندی از تراس در حجم، یکپارچگی حجم، فضای سبز مناسب در طرح، کشیدگی افقی در حجم طرح، جذابیت در حجم پودیوم و ایجاد فضای مناسب برای ایجاد فضاهای مورد استفاده‌ی عموم.
رتبه‌ی سوم:
گیسو حریری و مژگان حریری
به دلیل خط آسمان مناسب حجم، اقتصادی بودن طرح، روابط قابل حل عمودی و افقی، استفاده‌ی مشابه از راهکار نمای طرح در ساختمان‌های طراحی شده، استفاده از فضاهای هتلی مناسب، امکان حل برنامه فیزیکی فضاها بر اساس هتل، سادگی در حجم طرح، برخورد منطقی با پروژه در راستای تسهیل مراحل اجرا و بهره‌برداری و پدید آوردن حجمی شاخص در ذهن و حافظه‌ی جمعی که معرف و یادآور کاربری پروژه بوده و تصویری آشنا و تا حدی قدیمی را ارائه می‌دهد.
اثر قابل تقدیر:
امید شفیعی و حسن سلطان‌پور
به دلیل برخورد جسورانه با موضوع و پدیدآوردن حجمی شاخص، خوش‌تناسب و ماندگار در حافظه‌ی اجتماعی و پتانسیل تبدیل شدن به یک لندمارک درون جزیره.

 

منتشر شده در : سه‌شنبه, 27 جولای, 2021دسته بندی: کانسپتبرچسب‌ها: