خانه کروکد اثر گروه معماران اِف.اُ.وی.ای.آی، ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده
تقاطعِ تاریخ و توسعه، مـعـرفـی مـیـدان تـیـس- منـطقـه آزاد چـابـهـار، اشکان قشقایی، کارشناس ارشد معماری

سایت لس‌آنجلس آلمان، ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده

سایت لس‌آنجلس آلمان
لس‌آنجلس (Los Angeles) برای همه، کلانشهر آفتابی و پر هرج و مرج ایالات متحده است اما افراد کمتری در مورد لس‌آنجلس دیگری می‌دانند که در لبه روستای گانسترود (Günsterode) در نزدیکی کاسل (Kassel) آلمان واقع شده است. لس‌آنجلس یک فضای هنری است که به صورت یک باغ‌مجسمه قابل سکونت و یا پارک موضوعی در یک سایت 3000 مترمربعی در روستای کوچک گانسترود در نزدیکی کاسل آلمان با هدف بررسی پتانسیل یک محیط روستایی در رابطه با بافت شهری ایجاد شده است؛ لس‌آنجلس مجموعه‌ای از هنر، خانه‌ها و ایده‌ها است و در آن از هنر و فرهنگ موجود در شهر هم‌نام‌اش الهام گرفته شده است که از طریق پروژه‌های هنری که در آن طراحی و ساخته می‌شوند، رشد و توسعه خواهد یافت. لس‌آنجلس مکانی برای هنرمندان، معماران و نظریه‌پردازان برای ملاقات (ارتباط با یکدیگر و عموم)، کار و اقامت است؛ اشیا، مجسمه‌ها و تاسیسات، سازه‌هایی را برای خواب، غذا خوردن، کار و … فراهم می‌کنند. لس‌آنجلس میزبان اقامتگاه‌های هنرمندان، نمایشگاه‌ها، ورکشاپ‌ها و دیگر رویدادهای فرهنگی است؛ در حالی که کارگاه‌ها، سمینارها، نمایشگاه‌ها و … در لس‌آنجلس برگزار می‌شود، بازدید از سایت و رویدادها برای عموم آزاد است. پروژه لس‌آنجلس حول ایده‌هایی مانند رابطه بین نیازهای روزمره و پرسش هنری، امکانات یک شکل خودسازمانده از هنر، پتانسیل یک محیط روستایی در رابطه با بافت شهری و مفهوم  ساخت و ساز اتوپیایی (Utopia) می‌چرخد. لس‌آنجلس یک پروژه هنری غیر تجاری است و از طریق کمک‌های مالی تامین می‌شود؛ شرکت پشتیبان پروژه لس‌آنجلس، کمپانی لا جیوُ جوگ (LA JvO gUG) است که به عنوان یک شرکت غیر انتفاعی می‌تواند تاییدیه کمک‌های مالی را مطابق با بخش 10 B قانون مالیات بر درآمد، صادر کند. با گسترش پروژه هنری لس‌آنجلس، تنها می‌توان امیدوار بود که همچنان به خلاقیت و فرهنگی بودن شهر همنام خود ادامه دهد.

فضاهای موجود در سایت لس‌آنجلس آلمان
خانه با اشکال واضح و یک ورودی پیچیده (House With Clear Shapes and a Complex Entrance)
یوناس فون اوستروفسکی (Jonas von Ostrowski) در سال 2020، طراحی یک خانه‌ای را با همکاری استودیوی نیچه (Nitsche Studio) در شهر ملسونگن (Melsungen) آلمان انجام داد. یک اتفاق منحصر به فرد زمانی رخ می‌دهد که یک طرح هنر و فرهنگ یک مکان را به خود بگیرد. بهترین طرح‌ها آنهایی هستند که حس مکان دارند و در هر جای دیگری احساس غریبگی می‌کنند. خانه با اشکال شفاف و یک ورودی پیچیده یک خانه است که فرهنگ و هنر لس‌آنجلس را نمایان می‌کند بدون اینکه در لس‌آنجلس مستقر شود. این خانه بخشی از لس‌آنجلس است که با مساحت 62 متر مربع در سال 2020 ساخته شده است؛ در واقع این خانه یک فضای هنری است که در بخش روستایی آلمان مرکزی قرار دارد و اولین سازه نوسازی است که در لس‌آنجلس ساخته شد؛ یک اثر هنری فراگیر که از خود توسعه یافته و رشد خواهد کرد. خانه با اشکال شفاف و ورودی پیچیده، فضایی را برای حداکثر سه نفر ارائه می‌دهد و مجهز به آب، برق و گرمایش است. فضای ورودی با درب هوامانند (Airlock-Like) فضای عبور، راه‌پله و در نهایت فضای نشیمن نهایی، روایتی فضایی از بیرون به درون را ایجاد می‌کند؛ در زمینه‌های فرم، مادیت و ساختار فضایی، یک ارتباط خاص بین فضای داخل و خارج پیشنهاد شده است.  بدنه خانه با اشکال شفاف و ورودی پیچیده شامل دو حجم هندسی (مثلث در پایین و مربع در بالا) روی هم است و فضاهای داخلی نتیجه همپوشانی و تلاقی این فرم‌های ساده است. کارکردهای اولیه (ورود، پیش‌روی، صعود، داخل بودن) فضاها  عوامل تعیین‌کننده برای طراحی مربوطه، انتخاب متریال، رنگ یا کانسپت نورپردازی است. در فضای داخلی خانه، هیچ دیواری به جز دیوارهایی که از همپوشانی این دو جلد به وجود آمده‌اند، وجود ندارد. شکل بیرونی، شکل داخلی را برمی‌تابد و برعکس. مبلمان به وسیله یوناس فون اوستروفسکی به صورت مستقل، تعیین‌کننده فضا و واحدهای مجسمه‌سازی طراحی و ساخته شده است. این خانه، بیشتر خود ساخته بوده و به همین منظور به صورت چوبی ساده طراحی شده است.
خانه با اشکال شفاف و یک ورودی پیچیده بیشتر از اینکه یک خانه سنتی باشد، یک مجسمه زنده است که اسمش را از طبقه همکف می‌گیرد که از همپوشانی دو شکل مثلث و مربع به وجود آمده است. در حالیکه از نظر عملکردی غیر عملی است، این طرح ویترین عالی برای هنر انتزاعی به شکل قابل سکونت است. نمای بیرونی مشکی ساده است که هیچ اشاره‌ای از فضای داخلی منحصر به فرد ندارد. به محض ورود به خانه، ورودی پیچیده که حاصل تلاقی فرم‌های مثلث و مربع است، نمایان می‌شود. تخته چندلای ساده دیوارها و پله‌های ورودی را تزئین می‌کند و روی پایه‌ای کاربردی از بتن صیقلی قرار گرفته است. با قدم گذاشتن بیشتر به داخل خانه، فضا روشن و با رنگ آغشته می‌شود، هر اتاق شگفتی‌های جدیدی را به نمایش می‌گذارد. جزیره آشپزخانه شکل مجسمه‌ای است که به رنگ بنفش ساخته شده است. صندلی‌ها از آجر سبز رنگ ساخته شده‌اند. هر عنصر خانه با اشکال واضح و ورودی پیچیده سرشار از خلاقیت است، از مفهوم تا اجرا.

انبار
این انبار که در اوایل دهه 1950 ساخته شد به عنوان انبار خصوصی ماشین‌آلات کشاورزی و کالاها برای  خانواده واسرمن (Wassermann) عمل می‌کرد اما بلافاصله پس از اتمام ساختمان که شامل 1100 فوت مربع است، به تاسیسات مرکزی جامعه محلی رایفیسِن (Raiffeisen) نیز تبدیل شد. به منظور به اشتراک گذاشتن خطرات سرمایه‌گذاری در فنآوری‌های جدید و یا محصولات کشاورزی، کشاورزان گانسترود گرد هم آمدند و عملیات خود را سازماندهی و تأمین مالی کردند. زمانیکه در محوطه لس‌آنجلس اردک‌ها، غازها و مرغ‌ها زندگی می‌کردند، انبار به عنوان پناهگاهی برای تراکتورها، چرخ‌های اتوبوس و گاوآهن‌هایی که حتی از خود ساختمان قدیمی‌تر بودند، استفاده می‌شد. اکنون این انبار یکی از فضاهای کاری مرکزی لس‌آنجلس و مکانی برای نمایشگاهی است که هر دو سال، یکبار برگزار می‌شود.

دای سچمیلزا (Die Schmelze)
دای سچمیلزا به معنای توده مذاب و به صورت مجسمه اجاقی است که توسط هنرمند برلینی زوزانا چباتول (Zuzanna Czebatul) در طول اقامت خود در لس‌آنجلس ساخته شده است. بدنه بنایی شش تنی آن با لعاب بتنی مرمری پوشیده شده است که توسط هنرمند در فرآیندی، با دست و طی مراحل بی‌شماری ساخته شده است. شکل گسترده اجاق را می‌توان به عنوان یک حرکت دعوت‌کننده و به عنوان مکانی برای پخت و پز، غذاخوری و ارتباط جمعی درک کرد. قرار است پس از افتتاح در ژوئیه 2021 و پس از رویدادهایی مانند بارنالی (Barnale) به مرکز مهمانی‌ها تبدیل شود.

هنرمندان  مستقر در خانه
مائورو سرکیرا (Mauro Cerqueira)
مائورو سرکیرا هنرمند پرتغالی است که همراه همسر و پسرش مدتی در لس‌آنجلس و در خانه‌ای با اشکال شفاف و ورودی پیچیده اقامت کرد؛وی در مدت اقامتش در این خانه بر روی روی یک اینستالیشن (Installation) در انبار کار کرد که در آن زمان بخشی از لابارناله در سال 2021 بود.
فلیکس روتن‌هوسلر (Felix Rothenhäusler)
فلیکس روتن‌هوسلر کارگردان تئاتر است که در آگوست 2021 در لس‌آنجلس اقامت کرد و بر روی نمایش خود در بهار آینده کار کرد؛ در طول اقامتش، چندین مهمان برای کار روی نمایشنامه به او ملحق شدند.
زوزانا چباتول (Zuzanna Czebatul)
زوزانا چباتول اولین مقیم لس‌آنجلس در سال 2021 بود. این مجسمه‌ساز مقیم برلین، زمان خود را در لس‌آنجلس صرف طراحی و ساخت مجسمه‌ای در فضای باز به نام دای سچمیلزا کرد که به عنوان یک اجاق عمومی کار می‌کند.
بیرک گورم (Birke Gorm)
بیرک گورم یک هنرمند دانمارکی است که در وین زندگی می‌کند؛ وی در پاییز 2020 به مدت سه هفته در خانه واقع در لس‌آنجلس اقامت کرد. قرار بود کار درجا او بخشی از بارناله دی گونسترود (Barnale di Günsterode) باشد که به دلیل همه‌گیری باید به سال 2021 موکول می‌شد.
سارا لهنرر (Sarah Lehnerer)
سارا لهنرر در تابستان 2020 در لس آنجلس اقامت داشت. در طول اقامت های متعدد خود روی یک پروژه سینمایی کار کرد که این فیلم درباره نقش معماری (بازتولید) به طور کلی و به ویژه در ارتباط با زندگی روستا بحث می‌کند. این فیلم برای اولین بار در لابارناله در لس‌آنجلس به نمایش درآمد.
تیمو فلدهاوس (Timo Feldhaus)
تیمو فلدهاوس نویسنده و روزنامه‌نگار مقیم برلین است و در هفته‌های ابتدایی زمستان 2020 در لس‌آنجلس اقامت و بر روی رمان جدیدش کرد.

رویدادهای برگزار شده در لس‌آنجلس
افتتاح بزرگ (Grand Opening)
در 5 سپتامبر 2020، لس‌آنجلس به صورت رسمی افتتاح شد و برای اولین بار بازدیدکنندگان از دور و نزدیک توانستند نگاهی اجمالی به خانه با اشکال واضح و یک ورودی پیچیده داشته باشند. افتتاحیه با اجرای لانسینتریو (Lunsentrio) و پائلینا نولتی (Paulina Nolte) همراه بود. در کنار رونمایی از خانه با اشکال شفاف و یک ورودی پیچیده، طرح‌های تعدادی از دانشجویان طراحی پیرامون موضوع معماری نساجی، یوهانس تاسیلو والتر (Johannes Tassilo Walter)، سوزان وگریچ (Susanne Wegerich) و تیمش نیز رونمایی شد.

لابارناله (La Barnale)
لابارناله نمایشگاهی است با آثار مائورو سرکیرا (Mauro Cerqueira)، بیرک گورم (Birke Gorm)، یوهانا کلینگر (Johanna Klingler) و سرپرستی کنستانتین لانرت (Konstantin Lannert) در چهار سپتامبر 2021 در انبار لس‌آنجلس برگزار شد.

رویداد مبلمان برای لس‌آنجلس (Furniture For Los Angeles)
اف.اف.ال.ای (FFLA) که مخفف مبلمان برای لس‌آنجلس است، در واقع یک نمایشگاه است که مبلمان‌های طراحی شده توسط یوناس فون اوستروفسکی را به نمایش گذاشت.

کارگاه آموزشی در کانستُچسئول کاسل (Kunsthochschule Kassel)
برای ترم تابستان 2020، لس‌آنجلس با گروهی از دانشجویان از کانستُچسئول کاسل در پروژه‌ای در مورد معماری نساجی همکاری کرد. جینا پلانترا (Gina Plantera)، سایمون شرر (Simon Scherer) و خوزه شلوس (José Schloss) به همراه پروفسور آیزیت بوستان (Ayzit Bostan) آثاری را طراحی و در افتتاحیه بزرگ لس‌آنجلس در 5 سپتامبر 2020 ارائه کردند.

اُوِن اینائگئورِیشن (Oven Inauguration)
اُوِن اینائگئورِیشن به معنی افتتاحیه فر است؛ سوزان وگریچ سرآشپز اهل کاسل در آگوست 2021 برای افتتاح مجسمه اجاق طراحی شده توسط زوزانا چباتول با استفاده از موادی که در باغ‌های روستا آورده و برداشت شده بود، نان ترد (Crispbread)، نان و پیتزا برای مهمانان آماده کرد.

کارگاه آموزشی با زوزانا چباتول
اولین هنرمند لس‌آنجلس در اقامتگاه 2021 زوزانا چباتول در حال طراحی و ساخت اجاق برای لس‌آنجلس بوده است. در یک کارگاه، بچه‌ها می‌توانند سنگ مرمر رنگی را که فر با آن پوشیده شده است، امتحان کنند و کاشی‌ها و سایر اشیا را برای بردن به خانه تولید کنند. این کارگاه فرصتی برای والدین بچه‌ها و همه افراد دیگر بود تا با این هنرمند درباره کارهایش صحبت کنند.

کلاس یوگا
به عنوان بخشی از تحقیقات فلیکس روتنهوسلر (Felix Rothenhäusler) در طول اقامت وی ​​در تابستان 2021، متخصص بدن و معلم یوگا، دکتر لورا فون اوستروفسکی (Laura von Ostrowski) یک کلاس یوگا در فضای باز در لس‌آنجلس برگزار کرد.

پی‌نوشت
یوناس فون اوستروفسکی در دانشگاه هنرهای زیبای هامبورگ (Hochschule für bildende Künste Hamburg) و مدرسه عالی ملی هنرهای تجسمی لاکامبر (École nationale supérieure des arts visuels de La Cambre) در بروکسل (Brussels) تحصیل کرد.
استودیوی نیچه در سال 2014 تاسیس شده و از همان ابتدا، مفاهیم پایداری و مقرون به صرفه بودن در پروژه‌هایشان مورد توجه قرار گرفته است. اصلی‌ترین مساله‌ای که در استودیوی نیچه مطرح می‌شود، این است که “اگر نیازهای مردم قابل تغییر است، چرا ساختمان‌ها نباید تغییر کنند؟” استودیوی نیچه بر این اعتقاد است که اساس هر راه حل معماری طولانی‌مدت، گشودگی به تغییر است؛ در عین حال تجربه این استودیو از  ساختمان‌های تاریخی و شیوه‌های معماری پایدار نشان داده که چگونه خواسته افراد از ساختمان‌ها و به تبع آن خود شاختمان‌ها در طول زمان تغییر می‌کند. این تجربه به استودیوی نیچه کمک کرد تا بتواند تغییرات اجتماعی، محیطی و … را در هر مرحله از فرآیند طراحی در نظر بگیرد و ادغام کند. بنابراین روند انجام یک طرح معماری در استودیوی نیچه شامل تجزیه و تحلیل کامل ویژگی‌های خاص هر سایت، ایجاد ارتباط با کاربران به منظور درک کامل نیازهای آنها، تقویت هویت و تحقق راه حل‌های معمارانه مبتنی بر شناخت می‌باشد. در نتیجه توجه این استودیو به هنر معاصر، موسسات هنری و هنرمندان در میان مشتریان آنها قرار گرفته‌اند.

منابع و ماخذ

los-angeles.de.com

minimalissimo.com

www.archdaily.com

www.jonasvonostrowski.com

www.studionitsche.com

www.domusweb.it

designboom.com

معماری معاصر جهان: مختلط

_______________________________________

نام پروژه: سایت لس‌آنجلس آلمان
عملکرد: مختلط

منتشر شده در : شنبه, 5 مارس, 2022دسته بندی: مختلطبرچسب‌ها: , ,