طرح پیشنهادی اسکله‌ی تفریحی کیش، اثر الناز رحیمی
ویلای مایان، اثر افشین خسرویان

ساختمان سِت‌آپ‎ اثر گروه معماران بروکس + اسکارپا، نوشته‌ی لادن مصطفی‌زاده

ساختمان سِت‌آپ‎ 

درباره‌ی بروکس + اسکارپا  (Brooks + Scarpa)
گروه معماران بروکس + اسکارپا در سال 1991 با نام پاگ + اسکارپا (Pugh + Scarpa) تاسیس شد اما به دلیل تغییر مدیریت‌اش، در سال 2010 به بروکس + اسکارپا تغییر نام داد تا نشان‌دهنده‌ی مدیریت فعلی‌اش باشد؛ آنجِلا بروکس (Angela Brooks)، فایا و لارنس اسکارپا (FAIA and Lawrence Scarpa).
بروکس + اسکارپا، مجموعه‌‌ای از معماران، طراحان و متفکران خلاق است که به تقویت تجربه‌ی انسانی می‌پردازد. این شرکت که مفتخر به  دریافت جایزه‌ی ملی طراحی اسمیتسونین کوپر هیویت (Smithsonian Cooper- Hewitt) شده است، در زمینه‌های مختلفی چون معماری، معماری منظر، برنامه‌ریزی، طراحی محیطی، تحقیقات مصالح، گرافیک، مبلمان و خدمات طراحی داخلی فعالیت، و ساختمان‌ها و محیط‌های شهری نمادین نوآورانه و پایدار را تولید می‌کند.
بروکس + اسکارپا به دلیل دو دهه کار مثال‌زدنی پیوسته در ترکیب معماری، هنر و صنایع دستی موفق به دریافت جایزه‌ی ایالت کالیفرنیا (State of California) و موسسه‌ی ملی آمریکا (National American Institute of Architecture) و به دلیل استفاده‌ی خلاقانه از مصالح به روش‌های منحصر به فرد و غیرمنتظره، تحسین‌های بین‌المللی را کسب کرده و به دلیل پیشگامی در رویکردهای جامع‌تر برای ارائه‌ی طرح‌های برنده‌ی جوایز سازگار با محیط زیست شناخته شده است.
ساختمان استِپ‌آپ‎ (Step Up) یکی از پروژه‌هایی است که در سال 2009 توسط شرکت بروکس + اسکارپا انجام شده است.

بررسی اجمالی پروژه
ساختمان استِپ‌آپ ‎ (Step Up)، ساختمانی موجود در یک سایت فوق‌العاده متراکم در مرکز شهر سانتا مونیکا (Santa Monica) است که قرار است به صورت یک مسکن مقرون به صرفه برای بی‌خانمان‌ها و معلولان ذهنی طراحی شود. این پروژه با کاربری مختلط شامل آپارتمان‌های استودیویی (به صورت مسکن دائمی مقرون به صرفه) به همراه کاربری‌های تجاری، خرده‌فروشی، خدمات حمایتی برای جمعیت بی خانمان و معلولان ذهنی در قلب مرکز شهر سانتا مونیکا را فراهم می‌کند؛ ساکنان این ساختمان به یک مرکز کامپیوتر دسترسی دارند و خدماتی برای حمایت از خانواده‌های کم‌درآمد مانند آموزش کامپیوتر و برنامه‌های بعد از مدرسه، به آنها ارائه می‌شود. همین‌طور این پروژه با دارا بودن 23 پارکینگ زیرزمینی که با سیستم هیدرولیک کار می‌کنند، به نیازهای شهر نیز پاسخ می‌دهد.
تراکم این پروژه 258 واحد مسکونی در هکتار است که بیش از 10 درصد از میانگین تراکم منهتن (Manhattan) فراتر رفته است و در طراحی آن از یک سری استراتژی‌های خورشیدی غیر فعال استفاده شده است که ردپای کربن ساختمان را کاهش  و کیفیت زندگی ساکنان را افزایش می‌دهد. کارفرما در  این پروژه‌، پیمانکار عمومی و همه پیمانکاران فرعی و اصلی را در ابتدا وارد تیم پروژه کرد تا روند ساخت و ساز را تسهیل کند.

نمای ساختمان استِپ‌آپ ‎ (Step Up)
ساختمان استِپ‌آپ‎ (Step Up) یک نقطه‌ی جدید در مرکز شهر سانتا مونیکا (Santa Monica) است که برنده‌ی جایزه افتخاری اِی.آی.اِی (AIA) در سال 2010 شده است. نمای بیرونی ساختمان چشمگیر و در عین حال سبک است و آن را به نقطه‌ی عطفی در مرکز شهر سانتا مونیکا تبدیل کرده است؛ پانل‌های آلومینیومی سوراخ‌دار مورد استفاده در نمای اصلی، صفحه‌ی نمایش چشمگیری را ایجاد کرده که در روز (در مقابل نور خورشید) و شب می‌درخشد، در حالیکه به عنوان محافظ خورشید و صفحه‌ی نمایش حریم خصوصی نیز عمل می‌‌کند. این ماده (پانل‌های آلومینیومی سوراخ‌دار) دوباره در دیوارهای رو به شرق و جنوب ظاهر می‌شود و ریتم ظریفی را به مسیرهای گردش بیرونی و پله‌ها می‌دهد.
دیوارهای رو به جنوب، نور مستقیم خورشید را با دهانه‌های افقی نامتقارن فیلتر می‌کنند که عمق بصری غیر منتظره‌ای ایجاد می‌کند و در عین حال احساس امنیت را برای سرنشینان حساس ایجاد می‌کند. عناصر کوچک در نما، منظره‌ی خیابان موجود را بهبود می‌بخشند و محیطی پر جنب و جوش برای عابران پیاده ایجاد می‌کنند. با تقسیم بصری نما به عناصر مفصلی کوچک‌تر، به نظر می‌رسد که ساختمان همزمان با حرکت اتومبیل‌ها و مردم در حال حرکت است.

چیدمان فضایی در ساختمان استِپ‌آپ ‎ (Step Up)
این ساختمان دارای فضای پارکینگ در زیرزمین و فضای تجاری و خرده‌فروشی در طبقه‌ی همکف است. در سطح بالای خرده‌فروشی، دو حیاط خصوصی در نظر گرفته شده است که محیطی امن و دلپذیر را برای ساکنان فراهم می‌کند و در عین حال از طریق یک راه‌پله‌ی ایمن به خیابان پنجم و مرکز شهر سانتا مونیکا متصل می‌شود؛ و از این طریق نمای ساختمان در سطح خیابان یکپارچه می‌شود. اتاق‌های جمعی در هر طبقه‌ی پروژه مشرف به حیاط‌های خصوصی محافظت‌شده از خیابان هستند. این اتاق‌های جمعی به همراه حیاط‌های خصوصی به عنوان فضاهای اجتماعی اصلی برای مستاجران ساختمان عمل می‌کنند.

طراحی و نوآوری
این ساختمان خود را از اکثر پروژه‌های توسعه‌یافته‌ی متعارف متمایز می‌کند، زیرا معیارهای کارآمد انرژی را در بر می‌گیرد که از رویه‌ی استاندارد فراتر می‌رود، عملکرد ساختمان را بهینه می‌کند و کاهش مصرف انرژی را در تمام مراحل ساخت و ساز و اشغال تضمین می‌کند. برنامه‌ریزی و طراحی ساختمان استِپ‌آپ‎ (Step Up) از بررسی دقیق و استفاده از استراتژی‌های طراحی غیر فعال پدید آمده است، این استراتژی‌ها عبارتند از:

  • مکان‌یابی و جهت‌گیری ساختمان برای کنترل بارهای خنک‌کننده‌ی خورشیدی
  • شکل‌دهی و جهت‌دهی ساختمان برای قرار گرفتن در معرض بادهای غالب
  •  شکل‌دهی به ساختمان برای القای شناوری و ایجاد تهویه‌ی طبیعی
  • طراحی پنجره‌ها برای به حداکثر رساندن نور روز
  •  ایجاد سایه در پنجره‌های رو به جنوب و به حداقل رساندن شیشه‌های رو به غرب
  • طراحی پنجره‌ها برای به حداکثر رساندن تهویه‌ی طبیعی
  •  استفاده از وسایل کم جریان و مدیریت آب طوفان (Storm Water)
  •  شکل‌دهی و برنامه‌ریزی فضای داخلی برای افزایش نور روز و توزیع طبیعی جریان هوا

این استراتژی‌های غیر فعال به تنهایی باعث می‌شوند که این ساختمان 50 درصد کارآمدتر از سازه‌های طراحی‌شده‌ی معمولی باشد.

طراحی منطقه‌ای
این پروژه، مسکن پایدار با کیفیت بالا را برای افرادی با نیازهای ویژه فراهم می‌کند که در غیر این صورت به دلیل هزینه‌های بالا و کمبود مسکن ارزان‌قیمت مجبور به ترک اجتماع می‌شدند. شهر سانتا مونیکا، کارفرما و معمار در تلاش هستند تا تنوع اجتماعی-اقتصادی را در آن که هزینه‌های زندگی رو به افزایشی دارد، حفظ کنند. این ساختمان در فاصله چند قدمی مرکز شهر قرار دارد؛ جایی که بسیاری از مشاغل صنعت خدمات در آن قرار دارند و از این بابت، توانست امتیاز 97 از 100 را در  والکِرز پارادایز (Walker’s Paradise) کسب کند.
نود و پنج درصد از جمعیت ساختمان از گزینه‌های حمل و نقل غیر از وسایل نقلیه تک‌سرنشین استفاده می‌کنند. برای کاهش جای پارک از آسانسورهای مکانیکی استفاده شد و به این دلیل فضای هر پارکینگ به 0.25 جای پارک برای هر نفر کاهش یافت.
طبقه‌ی همکف ساختمان، یک گالری هنری و استودیو برای هنرمندان در نظر گرفته شده است که در آنجا ساکنان ساختمان استِپ‌آپ‎ (Step Up) می‌توانند با هنرمندان معاشرت کنند و با جامعه ادغام شوند.

کاربری زمین و اکولوژی سایت
این ساختمان از یک مکان شهری که  قبلا در آن هیچ مسکنی وجود نداشت، دوباره استفاده می‌کند. تراکم مسکن از صفر به 258 واحد در هکتار افزایش یافت و سرزندگی را در این منطقه از مرکز شهر که دارای جنب و جوش کمتری بود، ایجاد کرد. عرض پیاده‌روی جلوی ساختمان به بالاتر از استانداردهای شهری افزایش یافت، برای تشویق جامعه‌ی قابل پیاده‌روی و سایر اشکال ترافیک دوستدار عابر پیاده (Pedestrian-Friendly) به پیاده‌رو، قفسه‌های دوچرخه اضافه شد. نمای ساختمان برای ارتقای خیابان و تشویق رشد و نوسازی جامعه‌ی موجود، طراحی شده است. یک گاراژ زیرزمینی بهترین راه حل پارکینگ برای این توسعه با تراکم بالا بود. با این حال، ساخت آن مستلزم تغییرات آیین‌نامه‌ی ساختمان، تکنیک‌های خاص حفاری، اقدامات پمپاژ، تصفیه و … بود. این پروژه دارای سیستم نگهداری آب طوفان است و 100٪ آب طوفان را در محل حفظ می‌کند. این امر به ویژه در تلاش شهر برای التیام خلیج سانتا مونیکا از رواناب‌های کنترل‌نشده، مهم است.

طراحی زیست‌اقلیمی
این ساختمان برای انطباق غیر فعال با آب و هوای معتدل و خشک کالیفرنیای جنوبی طراحی شده و گروه معماران بروکس + اسکارپا بر روی قرار دادن اجزای ساختمان برای استفاده از تهویه‌ی طبیعی و نور فراوان و کنترل افزایش گرما و اتلاف گرما متمرکز شده است. حیاط‌ها طوری چیده شده‌اند که جریان هوا را القا و حداکثر نور طبیعی را فراهم کنند. ساختمان فاقد تهویه‌ی مطبوع به جز فضای خرده‌فروشی و دفتر مدیر است. بزرگترین چالش در این پروژه، غلبه بر اختلاف دمای قابل توجه در طول سال بین روز و شب بود. برای جبران این شرایط، کف‌های بتنی و برخی دیوارهای بتنی به صورت استراتژیک قرار گرفتند و به ‌عنوان سینک‌های حرارتی (Heat Sinks) مورد استفاده قرار گرفتند. صفحات فلزی سوراخ‌دار مورد استفاده در نمای ساختمان یکپارچه هستند و سایبان‌هایی را تشکیل می‌دهند و باعث سایه‌اندازی ساختمان می‌شوند. تعبیه‌ی یک صفحه‌ی فلزی تزئینی در مناطق رو به جنوب، به کنترل و تنظیم افزایش گرمای تابستان و زمستان کمک کرد. برای کنترل محیط حرارتی داخلی از شیشه‌های دوجداره با قاب‌های آلومینیومی استفاده شد. پنجره‌های اُپِرابِل (Operable) به گونه‌ای استراتژیک تعبیه شده‌اند که با بالا آمدن هوای گرم، از هر واحد عبور کرده و از آن خارج می‌شود. اتاق‌ها با ترکیبی از قرار دادن پنجره برای تهویه‌ی متقابل، پنجره‌های دوجداره‌ی کم‌نور و افزایش عایق، خنک نگه داشته می‌شوند.

نور و هوا
یکی از اهداف اولیه‌ی این تیم، ارتقای کیفیت زندگی برای هر ساکن با پیشی گرفتن از استانداردهای موجود در پروژه‌های مسکن ارزان‌قیمت معمولی بود. تاکید عمده بر کیفیت هوای داخل ساختمان بود. اگرچه واحدهای استودیویی دارای مساحت محدودی هستند، واحدها دارای سقف‌های 10 فوتی، پنکه‌های سقفی و پنجره‌های بزرگ با نور طبیعی زیاد و تهویه‌ی متقابل فراوان هستند. کیفیت هوای داخل ساختمان با به حداقل رساندن گازهای خروجی مورد تاکید قرار گرفت. برای به حداقل رساندن آلودگی مصالح از کابینت بدون فرمالدئید، رنگ‌های با وی.اُ.سی کم (low-VOC)، کفپوش طبیعی اتاق و نور فلورسنت استفاده شد.

چرخه‌ی آب
100٪ آب بارش و آب طوفان در محل گرفته شده و در یک سیستم نفوذ زیرسطحی جمع‌آوری می‌شود، آب جذب شده پس از پاکسازی از آلاینده‌ها به آب‌های زیرزمینی بازگردانده می‌شود. این ملک تنها شش بلوک با ساحل فاصله دارد و حفظ آب در سایت، سهم عمده‌ای در تلاش شهر برای بهبود خلیج سانتا مونیکا دارد. آب، اجازه‌ی ورود به خیابان‌ها و … را ندارد و مستقیما به خلیج سرازیر می‌شود. از آنجایی که این پروژه بسیار پرتراکم است، هیچ راهی برای استفاده‌ی مجدد از فاضلاب در محل وجود نداشت، بر حفظ آب و مدیریت آب طوفان تاکید شد. محوطه‌سازی بومی و مقاوم به خشکی با مقدار قابل توجهی شن انجام شد تا آب به داخل زمین نفوذ کند. یک سیستم آبیاری قطره‌ای با تنظیمات فصلی نصب شد. برای بهره‌وری انرژی و صرفه‌جویی در مصرف آب از لوازم خانگی انرژی‌استار (Energy Star) استفاده شد. لباسشویی‌ها نسبت به مدل‌های سنتی، آب کمتری مصرف می‌کنند. همه واحدها دارای توالت کم‌جریان و کنترل دوش هستند.

معماری معاصر جهان: مختلط

_______________________________________

نام پروژه: ساختمان سِت‌آپ
عملکرد: مختلط
شرکت-دفتر طراحی: گروه معماران بروکس + اسکارپا
تاریخ شروع و پایان ساخت:  2009

Step Up by Brooks + Scarpa Architects

Project Name: Step Up
Function: Mixed-Use
Architects: Brooks + Scarpa Architects
Year: 2009

Step Up 

Step Up on 5th is a bright new spot in downtown Santa Monica. A 2010 AIA Honor Award winner, the building provides a home, support services, and rehabilitation for the homeless and mentally disabled population. The new structure provides 46 studio apartments of permanent affordable housing. The project also includes ground level commercial/retail space and subterranean parking. A striking yet light-hearted exterior makes the new building a welcome landmark in downtown Santa Monica. Custom water jet-anodized aluminum panels on the main façade creates a dramatic screen that sparkles in the sun and glows at night, while also acting as sun protection and privacy screens. The material reappears as a strategic arrangement of screens on east and south-facing walls, lending a subtle rhythm to the exterior circulation walkways and stairs. South-facing walls filter direct sunlight with asymmetrical horizontal openings that lend unexpected visual depth while creating a sense of security for the emotionally sensitive occupants. Enhancing the structure’s geometric texture, the irregular array of openings variably extrudes from the building’s surface. The small-scale elements on the façade enhance the existing streetscape and promote a lively pedestrian environment. By visually breaking up the façade into smaller articulated elements, the building appears to move with the passing cars and people. At the second level above the retail space two private courtyards provide residents with a secure and welcoming surrounding while connecting directly to 5th street and downtown Santa Monica via a secured stairway integrated into the building storefront at street level. Community rooms are located on every other floor of the project overlooking the private courtyards protected from the street. These community rooms along with the private courtyards serve as the principal social spaces for the tenants of the building. Step Up on 5th distinguishes itself from most conventionally developed projects in that it incorporates energy efficient measures that exceed standard practice, optimize building performance, and ensure reduced energy use during all phases of construction and occupancy. The planning and design of Step Up on 5th emerged from close consideration and employment of passive design strategies. These strategies include: locating and orienting the building to control solar cooling loads; shaping and orienting the building for exposure to prevailing winds; shaping the building to induce buoyancy for natural ventilation; designing windows to maximize day lighting; shading south facing windows and minimizing west-facing glazing; designing windows to maximize natural ventilation; utilizing low flow fixtures and storm water management; shaping and planning the interior to enhance daylight and natural air flow distribution. These passive strategies alone make this building 50% more efficient than a conventionally designed structure. The building is loaded with energy-saving and environmentally benign or “sustainable” devices. Materials conservation and recycling were employed during construction by requiring waste to be hauled to a transfer station for recycling. The overall project achieved a 71% recycling rate. Specifying carpet, insulation and concrete with a recycled content, and utilizing all-natural linoleum flooring also emphasized resource conservation. The project uses compact fluorescent lighting throughout the building and double-pane windows that have a low-E coating. Each apartment is equipped with water-saving low flow toilets and a high-efficiency hydronic system for heat. While California has the most stringent energy efficient requirements in the United States, Step Up incorporates numerous sustainable features that exceeded state mandated Title 24 energy measures by 26%. Although not submitted at this time, the project has followed the LEED certification process and would receive 39 points making it equivalent to LEED “Gold”. Step Up on Fifth was awarded the following: AIA California Council Design Merit Award, 2010, AIA National Institute Honor Award for Architecture, 2010 AIA National Housing Award, 2010 Residential Architect Merit Award, 2010 AIA Honor Award, 2010 LA Design Awards: Merit: Multifamily, 2009 Westside Urban Forum Prize.

 

مدارک فنی

جوایز

پروژه‌ی ساختمان استِپ‌آپ‎ (Step Up) جوایز زیر را دریافت کرده است:

  • AIA California Council Design Merit Award, 2010
  • AIA National Institute Honor Award for Architecture, 2010
  • AIA National Housing Award, 2010
  • Residential Architect Merit Award, 2010
  • AIA Honor Award, 2010
  • LA Design Awards: Merit: Multifamily, 2009
  • Westside Urban Forum Prize

منابع و ماخذ

brooksscarpa.com
www.archdaily.com
www.architectmagazine.com
www.dezeen.com
www.aiatopten.org

منتشر شده در : یکشنبه, 11 سپتامبر, 2022دسته بندی: انرژی, بازسازی, مختلط, پایداریبرچسب‌ها: ,