فضای نرم (پاکستان)، سید فواد حسین
مطب دندانپزشکی دکتر طالعی و مازندرانی، اثر فرنوش چنگیزی

عمارت فتح الایاله، اثر امین حشمتی

تاریخچه:
در کتاب وقایع اتفاقیه از علی سعیدی سیرجانی، فتح الایاله به عنوان نماینده محله یهودیان شیراز یاد شده است. بنابراین خانه فتح الایایه از مهمترین مرکز نشست‌ها و تعامل‌های افراد با مذاهب و فرهنگ‌های مختلف بوده است که عکس‌های بجا مانده در بنا مؤید این موضوع می‌باشد. فتح الایاله، لقب منحصر به فردی است که رضا قلی نظام السلطنه مافیه در ایام حکومت خود به خان باباخان طولابی (مرد شماره دو ایل طولابی) داد.
شناسایی آسیب‌ها:
آسیب‌های بررسی شده شامل ترک‌های روی دیوار، طبله کردن و ریختن مصالح، ناهمگونی مصالح و سست شدن دیوار، رطوبت صعودی و نزول، فرسودگی مصالح و فشار ناشی از زلزله و تخریب تزئینات با عوامل انسانی بوده است. در راستای رفع آسیب‌های مذکور با حداقل مداخله و تغییر در ساختار بنا راهبرد‌های متفاوت با رویکرد‌های اجرایی مورد تأیید کارشناسان مرمت و استادکاران با تجربه در دستور کار پروژه قرار گرفت. ایجاد کانال‌های دفع نم و رطوبت در زیرزمین‌های بنا از جمله اولین فعالیت‌های اجرایی در پروژه بود.
ایده‌های مرمت بنا:
مرمت بخش‌های آجری به کمک استادکاران مجرب و با تولید قطعات آجری در محل و براساس طرح اصلی انجام پذیرفت. در انتخاب رنگ و تزئینات پالت رنگی از سابقه تاریخی و ساختمان‌های شاخص مجاور(مسجد نصیرالملک و مدرسه خان) و هم عصر استخراج گردیده است.
کارکرد امروزی:
بوتیک هتل‌ها در واقع خدمات اقامتی را در قالب یک خانه با فرهنگ ایرانی و به دور از تجملات یک هتل ارائه می‌دهند. در واقع در این خانه‌ها نه تنها بنا را به کاربری و هویت اصلی خود بر می‌گردانند بلکه خدمات نیز در داخل آنها متناسب با آنچه از آن هویت بر می‌آید تعریف می‌شود. با این وجود تشابه بسیاری می‌توان بین این مفهوم با بوتیک هتل‌ها و اقامتگاه‌های سنتی که در داخل یک خانه تاریخی ایجاد می‌شوند، دید.
طرح پیشنهادی پایانی به دلیل وسعت کم بنا و ارزش آن یک بوتیک هتل با نه اتاق که هر کـدام دارای سرویس مجزا می‌باشند، در نظر گرفته شد. از آنجاکه مفهوم برای یک بوتیک هتل از مهمترین ویژگی‌ها به حساب می‌آید. خانه فتح الایاله از این بعد در جایگاه بسیار خوبی جهت تبدیل به یک بوتیک هتل قرار دارد. بعلاوه فضای میز پذیرش و استراحت کارکنان و دو سرویس مربوط به فضای بیرون به همراه آشپزخانه در نظر گرفته شده است.

نام پروژه: عمارت فتح‌الایاله / عملکرد: بوتیک هتل / مهندسین مشاور: ایستا سازه چکاد / کارفرما: علی طباطبائی، علیرضا حشمتی / معمار: امین حشمتی / همکاران طراحی: سیاوش امیری دوانی، جواد حسین پور، صادق فرهنگی / طرح مرمت: وحید پران / طراحی و معماری داخلی: امین حشمتی / مدیریت اجرا (عمرانی-معماری-مرمت): مصطفی زارعی، جواد حسین‌پور / پژوهش و تحقیق: مهدی پارسایی، ساناز سروش فر، احسان نیکنام / سرپرست مرمت بنا: اسماعیل آریا‌نسب / سرپرست مرمت و تزیینات: فائزه‌سادات تقویان، محسن قاسمی‌نژاد / مهندس تاسیسات: آرش صداقت‌پیشه / نوع تاسیسات: شومینه، کولر / مهندس مرمت و سازه: جلیل ولی‌زاده
نوع سازه: خشتی / گرافیک و ارائه: محمدهادی سلاخ‌نژاد / آدرس پروژه: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، کوچه 42 / مساحت زمین: 350 مترمربع / زیربنا: 360 مترمربع
تاریخ شروع-پایان ساخت: بهمن 97، اسفند 1400 / عکاس پروژه: محمد هادی سلاخ نژاد
وبسایت: chakaad.org
ایمیل: Chakaad.Cons@Hotmail.com
اینستاگرام: Ckakaad.cons

مدارک فنی

منتشر شده در : شنبه, 9 مارس, 2024دسته بندی: مرمت و احیاءبرچسب‌ها: ,