نوسازی خانه در ماروتاماچی اثر گروه طراحی ایندو شُجیرُ و آتلیه تی.دی، ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده
خانه آماکوسا اثر گروه معماران ماتسویاما و همکاران، نوشته‌ی لادن مصطفی‌زاده

ساختمان آر.اِس.اِف اثر گروه طراحی آر.اِن.اِل، ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده

ساختمان آر.اِس.اِف 

گروه طراحی آر.اِن.اِل (RNL) یک گروه طراحی است که دارای دفاتر زیادی در کشورهای مختلفی چون استرالیا، چین، ترکیه، ایالات متحده آمریکا، ایتالیا، تایوان و … است. گروه طراحی آر.اِن.اِل گروهی متشکل از طراحان، مهندسان، دانشمندان و مدیران پروژه‌ها است که با هم در پی ایجاد خلاقیت و نوآوری در جوامع و روابط مشتریان هستند. طراحی با در نظر گرفتن جامعه، ایجاد حس تعلق، ایجاد حس مکان و ارتقای کیفیت زندگی در جوامع را می‌توان از بارزترین ویژگی‌های پروژه‌های انجام شده توسط گروه طراحی آر.اِن.اِل به شمار آورد.
یکی از پروژه‌های انجام شده توسط گروه طراحی آر.اِن.اِل، طراحی یک ساختمان پشتیبانی-تحقیقاتی معروف به آر.اِس.اِف (RSF) با مساحت 222000 فوت‌مربع در ایالات متحده آمریکا است که در سال 2010 ساخته شده است. ساختمان آر.اِس.اِف، یک ساختمان آموزشی و قابل توجه برای دی.اُ.ای (DOE) و اِن.آر.ای.اِل (NREL) است. این نشان می‌دهد که ساختمان‌های با کارایی بالا در عین اینکه می‌توانند از طریق طراحی یکپارچه خطرات عملکردی برای مالک و سازنده را کاهش دهند، به لحاظ زیبایی‌شناسی نیز قابل توجیه باشند. این ساختمان نه تنها برای برآوردن رتبه پلاتینیوم لید (LEED Platinum) همانطور که توسط شورای ساختمان‌های سبز ایالات متحده (US Green Buildings Council) تعریف شده است، طراحی شده است، بلکه قرار است اولین ساختمان انرژی صفر (ZEB) در نوع خود باشد.
ساختمان آر.اِس.اِف نمونه یک طراحی پایدار با عملکرد بالا است که یکپارچگی ویژگی‌ها و شیوه‌های طراحی با کارایی بالا را نشان می‌دهد، پیشرفت‌های فناوری را به نمایش می‌گذارد و تصور عمومی را برای فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر و کارآمد جذب می‌کند. این مرکز اداری کلاس جهانی توسط 820 کارمند لابراتور ملی انرژی‌های تجدیدپذیر (NREL) و دپارتمان انرژی اداره گُلدِن فیلد (DOE) اشغال شده است. این ساختمان علاوه بر دفاتر باز، دفاتر نیمه‌خصوصی و برخی دفاتر خصوصی دارای یک کتابخانه، اتاق ناهارخوری کارمندان، لابی و همینطور فضاهای کنفرانس و پشتیبانی است.
در واقع هدف دی.اُ.ای و اِن.آر.ای.اِل در این ساختمان، تبدیل تحقیقات نوآورانه در انرژی‌های تجدیدپذیر و بهروه‌وری از آنها به صورت تکنولوژی‌ها و شیوه‌های قابل اجرا در بازار بوده که در نتیجه آن توانست گواهی‌نامه پلاتینیوم لید را به دست آورد، همین‌طور این ساختمان به عنوان نمونه‌ای از یک لابراتور سرزنده برای کارکنان است که می‌توانند از آن یاد بگیرند و در آن کار کنند. استراتژی‌های طراحی غیر فعال یکپارچه در نظر گرفته شده در این ساختمان (همچون نور روز و تهویه طبیعی) به شدت از انرژی و عملکرد انسانی پشتیبانی می‌کند.
این ساختمان علاوه بر اینکه از تحقیقات پشتیبانی می‌کند، همچنین یک مرکز داده است که به پردیس اِن.آر.ای.اِل خدمات‌رسانی می‌کند. فرم مبتنی بر انرژی، برنامه ساختمان و مزایای عملکردی قابل آن را تسهیل می‌کند؛ طرح اداری باز آن منجر به یک محل کار با تراکم بالاتر شده که ردپای (Footprint) را کاهش می‌دهد، همینطور فرم اِچ (H) شکل ساختمان، جدایی ایمن بین مناطق کار کارکنان در بال‌های اداری و فضاهای ملاقات عمومی مشترک در مرکز تجمع مرکزی را فراهم می‌کند.
این پروژه یکی از کم‌مصرف‌ترین ساختمان‌ها در جهان است که یک محل کار با کارایی بالا را فراهم می‌کند و با هدف بهره‌برداری سالانه انرژی صفر است؛ در نظر گرفتن هدف انرژی صفر برای این پروژه هر تصمیم طراحی را تقویت کرد و به صراحت ساختمان را شکل داد و در نتیجه تأثیر مثبتی بر برنامه و عملکرد ساختمان داشت.

پی‌نوشت:

  • دی.اُ.ای (DOE)، دپارتمان انرژی (Department of Energy) اداره گُلدِن فیلد (Golden Field Office) است.
  • اِن.آر.ای.اِل (NREL)، لابراتور ملی انرژی‌های تجدیدپذیر (National Renewable Energy Laboratory) است.

معماری معاصر جهان: اداری-آموزشی

_______________________________________

نام پروژه: ساختمان آر.اِس.اِف
عملکرد: اداری-آموزشی
شرکت-دفتر طراحی: گروه طراحی آر.اِن.اِل
مساحت زمین: 222000 فوت‌مربع
تاریخ شروع و پایان ساخت:  2010
عکاس پروژه: فرانک اومز

مدارک فنی

منتشر شده در : دوشنبه, 25 آوریل, 2022دسته بندی: آموزشی, اداری, انرژی, مختلطبرچسب‌ها: ,