خانه‌ای در رجیو امیلیا اثر لئوناردو پرساخانه‌ای، ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده
ساختمان آر.اِس.اِف اثر گروه طراحی آر.اِن.اِل، ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده

نوسازی خانه در ماروتاماچی اثر گروه طراحی ایندو شُجیرُ و آتلیه تی.دی، ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده

 خانه در ماروتاماچی 

گروه طراحی ایندو شُجیرُ (Endo Shojiro) یک دفتر طراحی در کیوتوی (Kyoto) ژاپن است و در زمینه‌های مختلف طراحی از جمله طراحی محصول، طراحی فضا، برندسازی و همینطور نظارت بر طراحی املاک نوساز و تاسیسات فعالیت می‌کند؛ آتلیه تی.دی (TD-Atelier) در زمینه معماری، معماری داخلی، طراحی مبلمان، گرافیک و … در حال همکاری با گروه طراحی ایندو شُجیرُ است. یکی از کارهای مشترک گروه طراحی ایندو شُجیرُ و آتلیه تی.دی، خانه در ماروتاماچی (Marutamachi) واقع در کیوتوی ژاپن با مساحت 161 مترمربع است که در سال 2021 توسط این دو گروه نوسازی شده است.
خانه در ماروتاچی یک کیوماچیا (Kyomachiya) است که 120 سال پیش در کیوتوی ژاپن ساخته شده است؛ این خانه در یک سایت با طول زیاد، عرض کم قرار دارد که ساختمان اصلی رو به جاده است و یک باغ در پشت آن قرار دارد؛ عمق آن کمی بیشتر از 35 متر و دارای نمایی در حدود 6 متر است و قسمت بیشتر سایت را باغ تشکیل داده است.
ترکیب منحصر به فرد خانه شهری (Townhouse) که به دلیل بازسازی‌های فراوان از بین رفته بود، بازسازی شده و طرح با حجم‌های کاربردی پر شده و بقیه حجم کاربردی به یک فضای خانوادگی اختصاص داده شده است. حجم‌ها با ابعاد و ارتفاع‌های مختلف، چشم‌اندازی را ایجاد می‌کنند که یادآور مناظر شهری و شهرها است. شکاف‌ها و حذفیات ایجاد شده بین گروه حجمی و ستون‌ها، تیرها، دیوارها و طبقات موجود، پیوستگی را در فضا ایجاد می‌کند. اتاق کودکان در طبقه دوم با تاکید بر خطوط افقی کف و سقف طراحی شد. به علاوه، کف اتاق کودکان 600 میلی‌متر بلندتر از کف طبقه دوم است؛ بنابراین ایستادن و یا نشستن در آنجا، خط دید و فهم از فضا را تغییر می‌دهد. فانوس‌ها، چوزوباچی (Chōzubachi) و سنگ‌های مورد استفاده در باغ، در اصل در این خانه شهری یافت می‌شود.
خانه در ماروتاچی، خانه‌ای برای معاشرت زوج‌ها و یک کودک دبستانی و همچنین خانه‌ای برای پذیرایی از اقوام و دوستان است؛ ترکیب حجم عملکردی (Function Volume) و فضای خانوادگی (Family Space) در بین آنها به طور انعطاف‌پذیری به افرادی که جمع می‌شوند، می‌خوابند و می‌خورند و با بزرگ شدن فرزندانشان تغییر می‌کنند، پاسخ می‌دهد. هدف این دو گروه (گروه طراحی ایندو شُجیرُ  و آتلیه تی.دی)  نیز، ایجاد خانه‌ای بوده است که بتواند به چنین تغییراتی پاسخ دهد و در طول زمان همیشه سرزنده باشد.

پی‌نوشت

  • کیوماچیا (Kyomachiya) یک ماچیای (Machiya) سنتی در کیوتو است که این خانه شهری سنتی از چوب ساخته شده و دارای جزئیات بسیار خاص است.
  • ماچیا (Machiya) که در زبان ژاپنی به صورت “町屋/町家” نوشته می‌شود، با استفاده از دو کانجی Machi (町) به معنای شهر کوچک (Town) و Ya (家 or 屋) به معنای خانه (家) یا مغازه (屋) نوشته می‌شود؛ و بسته به کانجی که برای آن استفاده می‌شود، یکی از معانی خانه و یا مغازه را به خود می‌گیرد. در حالت کلی ماچیا به معنای خانه‌های شهری (Townhouses) و نوکا (Nōka) به معنای خانه‌های مزرعه‌ای (Farm dwellings)، دو دسته از معماری بومی ژاپنی هستند که به عنوان مینکا (Minka) یا همان مساکن مردمی (Folk dwellings) شناخته می‌شوند.
  • کانجی (Kanji) یک سیستم نوشتاری ژاپنی است که عمدتاً از ایدئوگرام‌های چینی مشتق می‌شود.
  • خانه شهری (Townhouse)، یک خانه تراس‌دار سنتی بلند و باریک در شهر است که عموماً تعداد طبقات آن از سه طبقه بیشتر است.
  •  چوزوباچی (Chōzubachi) که در زبان ژاپنی به صورت “手水鉢” نوشته می‌شود، یک حوض آبی زینتی است که در باغ‌های سنتی ژاپنی دیده می‌شود و برای شست‌وشوی آئینی دست‌ها و دهان قبل از شرکت در مراسم چای و یا ورود به مکان‌های مقدس مانند معابد بودایی (Buddhist) یا زیازتگاه شینتو (Shinto) استفاده می‌شود.

معماری معاصر جهان: مسکونی

_______________________________________

نام پروژه: خانه در ماروتاماچی
عملکرد: مسکونی
شرکت-دفتر طراحی: گروه طراحی ایندو شُجیرُ و آتلیه تی.دی
معماران اصلی: تادا ماساهارو، ایندو شُجیرُ
سازه: شرکت Fuzisaki Gumi Limited
مساحت زمین: 161 مترمربع
تاریخ نوسازی: 2021
عکاس پروژه: کودایرا ماتسومورا
ایمیل endo@endo-design.jp

مدارک فنی

منتشر شده در : یکشنبه, 24 آوریل, 2022دسته بندی: مسکونی, نوسازیبرچسب‌ها: , , , ,