آژانس انحصاری آموزشی و دفاتر مالیاتی، طراحی از بن ون برکل (یو.اِن استودیو)، گرونینگن، هلند، 2011-2006، ترجمه ی فرزانه احسانی مؤید 
خانه ­ی شماره ­ی 58، طراحی از گیسو و مژگان حریری (دفتر معماری حریری و حریری)، نیویورک سیتی، 2014، ترجمه ی فرزانه احسانی مؤید 

فراؤن‌هافر، طراحی از شرکت معماران لوییس پدرا سیلوا، پورتو، پرتغال، 2011، ترجمه ی فرزانه احسانی مؤید

Fraunhofer,Designed by Luis Pedra Silva Architects, Oporto, Portugal, 2011

مبنای طراحی فضای اداری انیستیتوی تحقیقاتی فراؤن‌هافر با 1660 متر مربع مساحت، بر اساس فلسفه‌ی نوآورانه‌ی این شرکت و ذهنیت آنها تعیین شد که از طریق پیامی ساده، مثبت و پویا در متن دیوارها و فضای آن به مخاطب انتقال داده می‌شود. همچنین لازم به بیان است که این شرکت، شعبه‌ی دیگری هم در شهر اشتوتگارت آلمان دارد و طرح، خلاقیت‌ها و شیوه‌ی سازماندهی عناصر در آن دفتر نیز برای طراحان شعبه‌ی پورتو به‌عنوان یک معیار اساسی مد نظر قرار گرفته شد.
بعد از این انتخاب، مهم‌ترین کانسپت طراحی، نحوه‌ی تردد افراد تعیین شد و پس‌زمینه‌ی طراحی را شکل داد. تمامی فضاها در طول یک مسیر پراکندگی –که در کنار یک نمای شیشه‌ای است- سازماندهی و چیده شده‌اند. این را می‌توان یک محور اصلی قلمداد کرد که به تمامی فضاهایی مرتبط می‌شود و دسترسی دارد که در ابعاد مختلف برای کاربری‌های گوناگون ساخته و پرداخته شده‌اند. چنین تنوعی در چشم‌انداز و پویایی توسط پلان آزاد محقق شد و نیز استفاده‌ی به‌جا از رنگ که برداشت‌های ذهنی و بصری از احجام محیط را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
آن سطح انحناداری که در اینجا شاهدش هستیم –که از کف تا دیوار یا سقف امتداد دارد- در حالتی منفعل و بر اساس زمینه‌ی خود، گسترده شده و اتاق‌های کنفرانس، مدیریت، بخش اداری، تعاملات، کافه و غیره را هویتی ویژه می‌بخشد، پیوستگی بصری ایجاد می‌کند و جریان و حرکت را به حواس انسانی القا می‌نماید.
از دیگر اقداماتی که به طور خاص در این پروژه مورد تأکید قرار گرفت، معرفی فضاهای متعددی برای اجتماع، تعامل و گفت‌وگو بوده که به نام اتاق‌های “سکوت” نام‌گذاری شده‌اند و در واقع نقاطی به جهت خلوت‌گزینی، بازیابی انرژی، استراحت و گپ‌های خودمانی و غیررسمی هستند. لازم به بیان است که وجود امکاناتی مانند این (و همچنین تسهیلات ورزشی) در محیط‌های کاری، امروزه نه یک گزینه‌ی تجملی یا افزوده، که جزو ضروریات محسوب می‌شوند زیرا در زندگی معاصر شهری، کارمندان تمام‌وقت و به‌خصوص کسانی که با فعالیت‌هایی ویژه‌ی ایده‌پردازی، روابط عمومی و امور اداری سروکار دارند، متحمل فشارهای کاری، ذهنی و استرس‌های فراوان و متعددی هستند که نبود فرصتی برای رسیدگی به جسم و روانِ خود موجب از بین رفتن سلامت و خلاقیت در آنها می‌شود. از این رو فراهم نمودن تسهیلاتی مانند اتاق‌های سکوت و ورزش که مانند یک خلأ ذهنی عمل می‌کنند یا عرف استایل فیزیکی و ذهنی را به چالش می‌کشند، مسلماً برای افزایش بازده کارمندان و سلامت تیم مؤثر است.

مدارک فنی


منتشر شده در : یکشنبه, 16 آگوست, 2020دسته بندی: اداریبرچسب‌ها: ,