مسابقه ی طرح معماری داخلی ساختمان شعبه‌ی مرکزی بانک مسکن، طراحی از حبیبه مجدآبادی و علیرضا مشهدی‌میرزا
فراؤن‌هافر، طراحی از شرکت معماران لوییس پدرا سیلوا، پورتو، پرتغال، 2011، ترجمه ی فرزانه احسانی مؤید 

آژانس انحصاری آموزشی و دفاتر مالیاتی، طراحی از بن ون برکل (یو.اِن استودیو)، گرونینگن، هلند، 2011-2006، ترجمه ی فرزانه احسانی مؤید 

Education Executive and Tax Offices, Designed by Ben Van Berkel UN Studio, Groningen, Netherlands, 2006-2011

این ساختمان با 92 متر ارتفاع، 215,000 متر مربع مساحت زیربنا دارد و با ظاهر موج‌دار در منطقه‌ای سبز و آرام در گرونینگن هلند جای گرفته است. اینجا ساختمان خدمات مالیاتی درون‌کشوری هلند و یک آژانس انحصاری آموزشی است؛ پس با دو کاربری و دو زمینه‌ی فعالیت اداری مختلف روبه‌رو هستیم. به منظور ادغام دو فضای اداری متفاوت، طرح نما بسیار ارگانیک و آینده‌گرا انتخاب شد، در حالی که پذیرا و دعوت‌کننده نیز احساس می‌شود.
اولویت داخلی ساختمان در طراحی، بر تأمین یک فضای کاری راحت برای کارمندان تمرکز داشته است و به‌خوبی از نور طبیعی روز در روشن نمودن محیط داخل ساختمان استفاده می‌شود که با حس آرامش‌دهنده و دلپذیری توأم است. هر طبقه با رنگ‌های مختلفی متمایز شده و هویت گرفته تا جذابیت بصری به فضا ببخشد، که البته برای برقراری تعادل و باز هم زیبایی بصری، همین پالت رنگی در مورد مبلمان نیز اجرا شده است.
تمام سقف با المان‌های نورپردازی که فرم دایره دارند، دکور شده که در نتیجه حسی پویا و پرتحرک را در محیط اداری منتشر می‌کنند.
اگر قرار باشد انسان یک‌سوم شبانه‌روز را در دفتر کار سپری کند، حتماً به چند نوبت استراحت و فعالیت‌های بدنی و ذهنی مفرح برای بازیابی انرژی و حفظ سلامتش، نیاز دارد. دقیقاً هم به این منظور، علاوه بر فضاهای کاری و ملزوماتش، مکان‌هایی هم به‌عنوان “تسهیلات” در این مجموعه طراحی و ساخته شده که بنیانش بر کمک به بازیابی انرژی، روحیه و ایده‌های خلاق در کارمندان بوده است.
فرم ایرودینامیکی ساختمان بلندمرتبه در پی مطالعات دقیق طراحان بر وضعیت آفتاب و باد به مرحله ی اجرا درآمد. تراس ها، گوشه های منحنی و طرح نما، همگی درصدد بهره ی حداکثری از منابع طبیعی انرژی و داشتن کمترین اتلاف هستند؛ به ویژه در اینجا که بستری سبز و خرم دارد. سایبان ها، رگولاسیون جریان باد، دعوت نور و گرما به داخل از تدابیر سبز ساختار طراحی می باشند، در حالی که در مراحل ساخت به مصرف بهینه ی مصالح و انرژی کار نیز توجه وافر شده است. از این رو پروژه ی تحت بحث از نمونه های شاخص سبز و پایدار در حوزه ی معماری بناهای عمومی نیز می باشد.

مدارک فنی


منتشر شده در : یکشنبه, 16 آگوست, 2020دسته بندی: اداریبرچسب‌ها: ,