وان شلی استریت (بانک مککواری)، معماری از شرکت معماران کلایو ویلکینسن، سیدنی، استرالیا، 2009، ترجمه ی فرزانه احسانی مؤید
مقدمه ­ای بر معماری پایدار، ترجمه ی فرزانه احسانی مؤید 

دفتر مرکزی بانک میدلفارت، معماری از گروه 3XN، دانمارک، 2010، ترجمه ی الهه قبادی ساکی

Middelfart headquarters office, Architecture by 3XN, Denmark, 2010, Translate by Elaheh Ghobadi Saki

معماری پایدار و طراحی یک بام منحصربه‌فرد
پروژه‌ی دفتر مرکزی بانک میدلفارت توسط گروه معماری 3XN در سال 2010 در کشور دانمارک انجام شده است. معماران در طراحی این پروژه که در زمینی به مساحت 5000 مترمربع واقع است، مواردی همچون طراحی محیطی پویا، شاد و مطبوع، دید و منظر مناسب، کاهش مصرف انرژی و امکان توسعه‌ی طرح در سال‌های آتی را در نظر گرفته‌اند. اما نکته‌ای که علاوه بر این موارد در طراحی دفتر مرکزی میدلفارت شاخص بوده و این پروژه را از سایر پروژه های طراحی بانک متمایز می‌سازد، سقف بزرگ آن است که تمامی طبقات را به صورت یک‌تکه پوشش می‌دهد. این سقف که از جنس چوب می‌باشد، دارای بازشوهای فراوانی بوده که با توجه به نحوه‌ی طراحی پلان و طبقات، علاوه بر اینکه در طول روز نور مناسب و کنترل شده‌ای را به فضای داخلی وارد می‌کند، دید و منظر مناسبی را هم به سمت دریا و بندر –برای تمامی طبقات، چه بالا و چه پایین- فراهم می‌آورد. هشتاد و سه منشور طراحی‌شده در سقف به‌عنوان نورگیر، سقفی دیدنی و هندسه‌ای جذاب خلق کرده‌اند که از تابش مستقیم و شدید نور خورشید نیز جلوگیری می‌کنند.
ساختمان بانک با دقت زیادی هماهنگ با محیط اطرافش طراحی شده است، به گونه‌ای که دید به ساختمان از یک جانب از سمت روستا بوده که در این حالت توجه به ابعاد، مقیاس و شکل شیب‌دار سقف‌ها و پنجره‌های سقفی آنها قابل توجه و مورد تأکید قرار گرفته است و از جانب دیگر، بنای بانک رو به سمت بندرگاه دارد که معمار را برای اجرای طرحی نو همراه با دیدی وسیع و مطلوب تشویق می‌کند. با توجه به ویژگی‌های کلی طرح، بنای دفتر مرکزی بانک تبدیل به حجمی با تعادل ظریف بین زیبایی، کارایی، معاصر و نو بودن شده است.
بخش اصلی ساختمان، سرسرای ورودی وسیع آن می‌باشد که فضاهایی مانند کافی‌شاپ، کتاب‌فروشی و میز پاسخ‌گویی به مشتریان روزانه‌ی بانک در این قسمت قرار دارند. سایر قسمت‌های ساختمان، تراس‌هایی جدا از هم هستند که به سرسرای اصلی و به یکدیگر اشراف و دید بصری دارند. این تراس‌ها توسط پلکان‌های وسیعی به یکدیگر متصل شده‌اند که با توجه به طراحیِ آنها فضای مناسبی برای نشست‌های غیررسمی نیز محسوب می‌شوند.
در نهایت، تیم طراحان 3XN در این ساختمان به منظور ایجاد و توسعه‌ی مقوله‌ی پایداری، از جدیدترین فناوری‌های روز و نوآوری‌های معماری پایدار استفاده کرده است. سیستم گرمایش و سرمایش در این ساختمان، با توجه به جرم و توانایی بتن در تنظیم درجه‌ی حرارت اتاق‌ها به وسیله‌ی جذب و انتشار گرما صورت می‌گیرد؛ به این صورت که از عرشه‌های بتنی پیش‌ساخته‌ای استفاده می‌شود که لوله‌های پلاستیکی در آنها تعبیه شده است. این سیستم باعث کاهش مصرف انرژی برای گرم‌کردن فضا تا 30 درصد و مصرف انرژی برای سرمایش و تهویه‌ی مکانیکی تا 85 درصد، و در مجموع منجر به کاهش 30 تا 50 درصدی مصرف انرژی خواهد شد.

مدارک فنی


منتشر شده در : شنبه, 15 آگوست, 2020دسته بندی: اداریبرچسب‌ها: ,