کتابخانه‌­ی کنگره‌­ی ایالات متحده ؤاشینگتن، آمریکا/ جان ال.اسمیت و پل جی.پِلز، 1897
خانه کیسیتو اثر آلبرت فاوس، ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده

کتابخانه­‌ی عمومی نیویورک نیویورک، آمریکا/ شرکت کَرِر و هیستینگز، 1911

The New York Public Library, 1911

تاریخچه‌­ی پیچیده‌­ی کتابخانه­‌ی عمومی نیویورک به سال 1848 بازمی‌­گردد، زمانی که جان جیکب آستر، ثروتمندترین مرد آمریکا در زمان خود، چهارصد هزار دلار وقف ایجاد کتابخانه‌­ی مرجعی کرد که برای همگان قابل استفاده باشد. در آن زمان نهادهای فرهنگی نیویورک همگام با رشد اقتصادی شهر پیش نرفته بودند و بزرگ­ترین شهر آمریکا فاقد یک کتابخانه‌­ی عمومی درخور بود. اما کتابخانه‌­ی آستر هم که به زودی در لافایت پلِیس ساخته شد، فقط برای مراجعانی از طبقات بالای جامعه در نظر گرفته شده بود. در سال1870 بازرگان ثروتمندی به نام جیمز لیناکس هم کتابخانه‌­ای برای نگهداری مجموعه­‌ی عظیم کتب نفیس خود تأسیس کرد، اما این کتابخانه نیز تنها برای اشراف و نخبگان قابل استفاده بود. این نقص فرهنگی شهر نیویورک تنها در اواخر سده‌­ی نوزدهم برطرف شد، یعنی هنگامی که سموئل تیلدِن، فرماندار نیویورک و از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا دارایی قابل توجهی را برای تأسیس یک کتابخانه‌­ی بزرگ عمومی باقی گذاشت. پس از مذاکرات طولانی، بنیاد تیلدن و کتابخانه‌­های آستر و لیناکس در قالب یک سازمان خصوصی غیرانتفاعی تحت عنوان «کتابخانه­‌ی عمومی نیویورک» در هم ادغام شدند.
در 1897 شهرداری نیویورک قطعه زمینی را به احداث کتابخانه اختصاص داد. برنده‌­ی مسابقه­‌ی طراحی کتابخانه، شرکت کَرِر و هیستینگز بود؛ معمارانی که از مدرسه‌­ی هنرهای زیبای پاریس (بوزار) فارغ­التحصیل شده و مدتی با شرکت
مک­کیم، مید و ؤایت، که معتبرترین دفتر معماری زمان خود بود، کار کرده بودند.
به بهای 9میلیون دلار (2میلیون دلار بیش از کتابخانه‌­ی کنگره در ؤاشینگتن) یکی از چشم‌گیرترین بناهای نیویورک برافراشته شد. ساخت آن نُه سال به طول انجامید (1902-1911). سقف بنا در سال 1906 کار گذاشته شد و پنج سال بعدی به تکمیل تجهیزات داخلی اختصاص یافت.

سبک بنا را باید سبک بوزار خواند که پر از ارجاعاتی به معماری کلاسیک و بناهای رم و رنسانس است، اما امکانات رفاهی و دغدغه‌­های عملکردی آن، شاخص دنیای مدرن هستند. ساختمان برای رهایی یافتن از گرفتاری‌­های ترافیکی خیابان مجاور، روی پایه‌­ای قرار گرفت و به گونه‌­ای طراحی شد که نمای پشتی آن مشرف به یک پارک کوچک است. بیننده زیر نگاه خیره‌­ی دو شیر مرمری که «شکیبایی» و «خویشتن‌­داری» نام گرفته‌­اند از پلکان نسبتاً طولانی کتابخانه بالا می‌­آید و با گذشتن از یک سرسرای ورودی مرمری به پلکان‌­هایی می‌­رسد که به اتاق‌­های مطالعه منتهی می‌­شوند. مهم­ترین این اتاق‌­ها اتاق مطالعه­‌ی رز است که در اوایل سال 2007 مورد بازسازی قرار گرفت. برای ساخت آن 20.000 بلوک سنگی به­‌کار رفته است. تالار سراسر از مرمر ساخته شده و قطر این سنگ‌­های مرمر در برخی از نقاط به یک متر هم می­‌رسد. طول تالار معادل 5/90 متر و عرض آن 8/23 متر است. هزاران جلد کتاب مرجع در طبقات همکف و بالکن آن در قفسه‌­های باز چیده شده­‌اند. پنجره‌­های عظیم و چلچراغ­‌های باشکوه فضا را روشن می‌­کنند. سایر اثاثه­‌ی اصلی تالار عبارتند از: میزهای چوبی، صندلی‌­های راحتی و چراغ‌­های برنجی. امروزه کتابخانه‌­ی عمومی نیویورک سالانه پاسخگوی بیش از ده میلیون مراجعه کننده است، مجموعه­‌ی آن از حدود دوازده میلیون منبع تشکیل شده و در محلات مختلف شهر، 85 شعبه­‌ی پژوهشی و امانی دارد؛ به عبارت دیگر می‌­­توان گفت شهر نیویورک بالاخره صاحب کتابخانه­‌ای منحصربه­‌فرد و شایسته­‌ی خود شده است.

تالار مطالعه‌­ی رز، شاهکار کَرِر و هیستینگز، با سقفی به ارتفاع 16 متر، می­‌تواند تا هفتصد خواننده را در خود جای دهد.

منتشر شده در : شنبه, 5 آگوست, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: