Taiyuan Botanical Garden Delugan Meissl Associated Architects ts- Ladan Mostafazadeh
کتابخانه­‌ی عمومی نیویورک نیویورک، آمریکا/ شرکت کَرِر و هیستینگز، 1911

کتابخانه‌­ی کنگره‌­ی ایالات متحده ؤاشینگتن، آمریکا/ جان ال.اسمیت و پل جی.پِلز، 1897

The Library of Congress in United States, 1897

کتابخانه‌­ی کنگره در اول نوامبر 1897، به همت تامس جفرسن، سومین رئیس جمهور آمریکا (در آن زمان معاون رئیس­‌جمهور) و به‌­عنوان «بزرگ­ترین، پرهزینه‌­ترین و معتبرترین کتابخانه­‌ی جهان» و «زیباترین کتابخانه‌­ی عمومی سراسر آمریکا» افتتاح شد. جفرسن به پیوند مستقیم دموکراسی و دانش باور داشت و کتابخانه‌­ی کنگره را ابزاری اساسی برای پیشرفت سیاسی کشور می‌­دانست. این کتابخانه از نمونه‌­های کم­‌نظیر کتابخانه‌­های «پارلمانی» جهان است که بعدها به کتابخانه‌­ی ملی تبدیل شد، هرچند عملاً هنوز نیز وابستگی خود به کنگره­ی آمریکا را حفظ کرده است.
کتابخانه‌­ی سابق در سال 1800 تنها دارای 740 جلد کتاب و سه نقشه بود، اما با تلاش‌­های جفرسن به سرعت گسترش یافت، تا آنکه در سال 1897 شمار کتاب‌­های آن به 840,000 جلد رسید، آن هم بدون احتساب نقشه­‌ها، نت­های موسیقی، گراورها و منابع و اشیای تاریخی گوناگون. مجموعه‌­های کتابخانه مدتی طولانی در بال غربی ساختمان کنگره انبار شده بود. پس از آنکه در سال 1870 مقرر شد از هر کتابی که در آمریکا چاپ می‌­شود یک نسخه به کتابخانه‌­ی کنگره فرستاده شود، بی­‌نظمی موجود در کتابخانه روز به ­روز وخیم­تر می‌­شد تا آنکه در سال 1873 یک مسابقه­‌ی معماری برای طراحی ساختمان جدید کتابخانه برگزار کردند. پس از طرح‌­های پیشنهادی پرشمار و بحث و جدل‌­های داغی که معمولاً در چنین پروژه‌­های عظیمی اجتناب­‌ناپذیر است، سرانجام در سال 1886 طرح‌­های معماران ؤاشینگتنی، جان ال.اسمیت­مایر و پل جی.پِلز، پذیرفته شد. ساختمان سبکی دارد که به «رنسانس ایتالیایی» معروف شده، اما در حقیقت بیشتر یادآور انسجام و یکپارچگی باشکوه مدرسه­‌ی هنرهای زیبای پاریس (بوزار) است. ساخت بنا تا زمان تکمیل آن در سال 1914 به وسیله­‌ی ژنرال تامس لینکلن کِیسی و با همکاری برنارد گرین انجام گرفت.
معماران اولیه پس از مدت کوتاهی عملاً کنار گذاشته شدند و ادؤارد پیرس کیسی، نوه­‌ی ژنرال که در آغاز سرپرست اتصالات و دکوراسیون داخلی بود، جای آنان را گرفت.

در پس ظاهر بی­‌پیرایه و پرابهت بنا، دکوراسیون مجلل و چشمگیری نهفته است. این دکوراسیون به­‌ویژه پس از بهبود سیستم نورپردازی در جریان بازسازی کتابخانه در سال 1997، جلوه‌­ی بهتری پیدا کرد. سبک تزئینات و نماهای پیچیده­‌ی پرسپکتیو، به­‌خصوص در «تالار بزرگ»، بدون شک از اپراخانه‌­ی شارل گارنیه در پاریس و موزه­‌ی تاریخ هنر وین تأثیر پذیرفته­‌اند. اما ساخت بنا منحصراً به وسیله‌­ی شرکت­‌ها، هنرمندان و صنعتگران آمریکایی انجام گرفت. بیش از پنجاه مرمرکار، مجسمه­‌ساز، کاشی­‌کار، نقاش دیواری، نقاش معمولی، گچ­کار و برنزکار پدیدآورنده‌­ی این دکوراسیون مجلل بودند. در کشوری که معمولاً میراث معماری خود را به سرعت از میان می‌­برد، این بنا شاهد برجسته‌­ای است از تخصص فنی آمریکاییان در پایان سده­‌ی نوزدهم میلادی.
سه عنصر ساختمان آشکارا در سبک «آمریکای پیروزمند» طراحی شده­‌اند: «تالار بزرگ» با یک پلکان مرمری غیرمعمول، «اتاق نمایندگان» که اتاق مطالعه‌­ای است بزرگ و مجلل و مختص نمایندگان کنگره، و اتاق مطالعه‌­ی مدوّر اصلی با سقف فوق­‌العاده مرتفع آن در زیر یک گنبد نورگیرِ مزین به نقاشی دیواری زیبایی که مرحله­‌­های اصلی تمدن بشر را نشان می­‌دهد. امروزه کتابخانه‌­ی کنگره در سه ساختمان مجزا و نزدیک به هم جای گرفته است: ساختمان تامس جفرسن که مقر تاریخی کتابخانه و مربوط به سال 1897 است، ساختمان آدامز با سبکی الهام‌­گرفته از آرت دکو که در سال 1938 افتتاح شد، و ساختمان یادبود جیمز مدیسن که ساخت آن در سال 1981 و با پشتیبانی رییس جمهور ریگان انجام گرفت.
بخش­‌های الحاقی فراوانی نیز مکمل این سه سازه‌­ی عظیم هستند و برخی از مجموعه­‌های کتابخانه هم در سراسر ؤاشینگتن و محله‌­های اطراف کتابخانه پراکنده شده­‌اند. کتابخانه‌­ی کنگره نیز همانند سایر نهادهای مشابه، پیوسته با مشکل کمبود فضا رو به ­روست. این کتابخانه بیش از هفده میلیون جلد کتاب و حدود نود و پنج میلیون نقشه، دست‌­نویس، عکس، فیلم، نوارهای صوتی و تصویری، طرح، پوستر و منابع دیگر به 460 زبان مختلف در اختیار دارد. روزانه بیست هزار سند جدید برای فهرست‌­نگاری و صدها اثر مربوط به پانزده هزار قرارداد مبادله‌­ی کتاب با کتابخانه‌­های دیگر به کتابخانه‌­ی کنگره می­‌رسد. از آنجا که این کتابخانه وارث هیچ مجموعه­‌ی تاریخی یا سلطنتی قابل‌­توجهی نبوده، شمار کتاب‌­های تاریخی و باستانی آن نسبت به سایر موارد زیاد نیست، اما از سوی دیگر در اینجا می‌­توان از هر کتابی که در سده­‌های نوزدهم و بیستم میلادی در عالم نوشته شده است، نشانی پیدا کرد.

منتشر شده در : پنج‌شنبه, 3 آگوست, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: