طرح مرمت و باززنده سازی روستای اصفهک،اثر فرامرز پارسی، کاوه منصوری، صابر اسدی
تسهیلات توریستی روستای ویتس، بوش باکریج، آفریقای جنوبی، کاترین ماری اوتن، آفریقای جنوبی

چـهــارمــیــن جـــایــــزه‌ی بــیـــن‌المــلـــلـــی معماری بـــاکـــــو 2019

ال بی قاسم‌زاده
معمار جمهوری آذربایجان
رئیس هیئت اتحادیه‌ی معماران آذربایجان

شهرها، برخلاف انسان، قادر به تجدید حیات خود هستند. در غیر این صورت، شهرها نیز دنیای خود را مانند انسان تغییر می‌دادند. به همین دلیل نوسازی شهرهای تاریخی هرچند ضروری است، اما نیاز به توجه و مهارت زیادی دارد. به نظر من یکی از مهم‌ترین الزامات، حفظ روح زندگی و مقیاس محیط تاریخی موجود است. بیایید بپذیریم که معماری ایجاد شده در دوران معاصر باید مطابق با ویژگی ها و دستاوردهای زمان خود باشد. اثر معماری ایجاد شده در قرن 21 نباید نمونه های معماری قرون وسطی را تکرار کند. این یک رویکرد التقاطی بدوی خواهد بود. معماری معاصر باید با محیط تاریخی سازگار شود، نه اینکه مقیاس محیط موجود را از بین ببرد، باید باعث افزایش عمر آن شود. افراد در محیط باید این فرصت را داشته باشند که از روی اثر خلق شده دوره ی ایجاد آن اثر را درک کنند و از تسلط خالق آن اثر قدردانی کنند.

Elbay Qasımzadə
Azərbaycan Respublikasının əməkdar memarı
Azərbaycan Memarlar İttifaqının İdarə heyətinin sədri

Şəhərlər, insanlardan fərqli olaraq, yeniləşmək qabiliyyətindədirlər. Belə olmasa, şəhərlər də insanlar kimi dünyalarını dəyişmiş olarlar. Məhz buna görə, tarixi şəhərlərin müasirləşməsi, zəruri də olsa, böyük diqqət və məharət tələb edir. Fikrimcə, ən vacib tələblərdən biri – mövcüd tarixi mühitin ruhunun və miqyasının qorunub saxlanılmasıdır. Etiraf edək ki, müasir dövrdə yaranan memarlıq, öz dövrünün xüsusiyyətlərinə, nailiyyətlərinə uyğun olmalıdır. XXI əsrdə yaranan memarlıq əsəri orta əsrlərin memarlıq nümunələrini təkrarlamamalıdır. Bu, primitiv eklektik yanaşma olardı. Müasir memarlıq tarixi mühitdə adaptasiya olunmalı, mövcüd mühitin miqyasını dağıtmamalı, əksinə, onun ömrünü daha da artırmalıdır. Mühitə daxil olan insanların imkanı olmalıdır ki, hər əsərin yaranma dövrünü anlasınlar və onun müəllifinin ustadlığını qiymətləndirsinlər.

شیدا نوروززاده
رئیس بخش معماران جوان جمهوری آذربایجان

به طور کلی حفظ شهرهای تاریخی و میراث تاریخی یکی از اصلی ترین وظایف معماران و عموم مردم است. توسعه‌ی زندگی، فناوری و تفکر نباید به این هدف آسیب برساند. در عوض، آنها باید در جهت غنی‌سازی بیشتر محیط تاریخی در خدمت باشند. هر یک از ما می‌دانیم که شهرهای تاریخی در طول قرن‌ها و توسط هزاران نفر شکل گرفته‌اند. بناهایی که امروز در برابر دیدگان ما قرار گرفته اند در قرون مختلف ساخته شده اند. حال اینکه، چرا چنین شهرهایی نباید در قرن 21 توسعه پیدا کنند؟ شهرهای تاریخی باید بازسازی و احیا شوند. در غیر این صورت، آنها مانند انسان می میرند. باید توجه نمود که آثار معماری معاصر ایجاد شده در شهرهای تاریخی باید با شرایط موجود تاریخی سازگار باشند. این مسئله تنها در ظاهر نیست و نگاه باید معاصر باشد. با این وجود، مقیاس، ریتم عمودی و افقی نباید باعث اختلال در ریتم ساختمان های تاریخی شود. من فکر می کنم که معماری باید مطابق با دورانی باشد که در آن ایجاد شده است. الزامات زیبایی‌شناختی، مهندسی و تکنولوژیکی زمان حاضر باید به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد.

Şeyda Novruzzadə
Gənc Memarlar və Tələbələr Klubunun Prezidenti

Tarixi şəhərlərin, ümumiyyətlə tarixi irsin qorunub saxlanılması memarlar qarşısında, ictimaiyyət qarşısında duran əsas vəzifələrdən biridir. Həyatın, texnologiyaların, düşüncələrin inkişafı bu məqsədə zərər gətirməməlidir. Əksinə, tarixi mühitin daha da zənginləşdirilməsi məqsədinə qulluq etməlidirlər. Hər birimiz anlayırıq ki, tarixi şəhərlərimiz əsrlərlə, minillərlə formalaşıb. Bu gün bizim gözümüzü oxşayan abidələr müxtəlif əsrlərdə yaradılıb. Belə olan halda, nə üçün elə şəhərlərin XXI əsrdə inkişafı olmamalıdır? Tarixi şəhərlər mütləq yeniləşmək hüququnda olmalıdır. Olmasa, onlar insanlar kimi ölər. Sadəcə, tarixi şəhərlərdə yaranan müasir memarlıq əsərləri mövcüd şəraitə uyğunlaşdırılmalıdır. Görkəmi ilə yox. Görkəmi müasir olmalıdır. Lakin miqyası, şaquli və üfüqi ritmi tarixi binaların ritmini pozmamalıdır. Düşünürəm ki, memarlıq yaradıldığı dövrə uyğun olmalıdır. Dövrün estetik, mühəndislik və texnoloji tələblərindən geniş istifadə edilməlidir.

دوستان گرانقدر

جایزه‌ی بین‌المللی معماری باکو در سال 2013 تاسیس شد و از همان ابتدا اعتبار جامعه‌ی بین‌المللی معماری را به دست آورد. این اعتبار به دلیل تصویر برجسته‌ی آذربایجان باستان است که در سطح جهان به کشوری موفق، در حال توسعه و خلاق شناخته شده است. این جایزه در چارچوب اولین گردهمایی معماری بین‌المللی برگزار گردید و توسط رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان حمایت شد. ایده‌ی گردهمایی در جلسه‌ی رئیس جمهور با رهبر اتحادیه‌ی بین‌المللی معماران مطرح شد و رئیس دولت نیز آن را تصویب كرد. از اتحادیه‌ی بین‌المللی معماران برای اعتماد به اتحادیه‌ی معماران آذربایجان سپاسگزاریم که باعث شد چنین رویداد معتبری را فقط در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار کنیم. چهارمین دوره‌ی این رویداد تعداد بیشماری از کشورها از تمام قاره‌ها را پوشش داد. 200 پروژه از 38 کشور جهان از آنگولا، آرژانتین، آذربایجان، بنگلادش، بلاروس، برزیل، مجارستان، ویتنام، یونان، جورجیا، هنگ‌کنگ، دانمارک، مصر، ایران، اسپانیا، ایتالیا، قزاقستان، قرقیزستان، چین، کنیا، لبنان، مالزی، مکزیک، امارات متحد عربی، پرتغال، روسیه، صربستان، اسلواکی، رومانی، ایالات‌ متحده، ترکیه، اوکراین، ازبکستان، فرانسه، سریلانکا، استونی، آفریقای جنوبی، ژاپن، برای این جایزه معرفی شدند. در مجله ی ارائه نتایج چهارمین جایزه بین‌المللی باکو، سعی کردیم کلیه‌ی پروژه های ارسالی را پوشش دهیم. از همه‌ی کسانی که به دعوت ما پاسخ داده اند صمیمانه تشکر می‌کنیم و معتقدیم که در کنار هم، حرفه ی معماری را ارتقا داده و روابط خلاقانه و دوستانه‌ی خود را توسعه خواهیم داد. همچنین از همه‌ی کسانی که در آماده‌سازی و برگزاری گردهمایی و جوایز کمک‌های ارزنده‌ای به ما کرده‌اند، صمیمانه قدردانیم. همچنین به همه‌ی برندگان که جایزه‌ا‌ی مناسب با اثر خود دریافت کرده‌اند؛ خالصانه تبریک می‌گوییم.
ال‌بی قاسم‌زاده
رئیس هیئت مدیره ی اتحادیه‌ی معماران آذربایجان
عضو اتحادیه‌ی بین‌المللی معماران

چهارمین جایزه‌ی بین‌المللی معماران باکو

معماری شهرهای آذربایجان هر روز دستخوش دگرگونی شده و به واسطه ی اصالت خود روز به روز جذاب‌تر می شود. امروزه معماری یکی از اولویت های اصلی در توسعه‌ی کشور است. در طول 10 سال گذشته، آذربایجان مستقل وارد مرحله ی جدید توسعه شده و به موفقیت های زیادی دست یافته است. تحت تاثیر این پیشرفت ها، اتحادیه ی معماران آذربایجان و وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان با حمایت اتحادیه‌ی بین‌المللی معماران، جایزه‌ی معماری بین‌المللی باکو را در سال 2013 پایه‌گذاری کرد. اولین دوره به مناسبت نودمین سالگرد تولد رهبر ملی حیدر علی  اُف برگزار شد. این رویداد موفقیت بزرگی بود که باعث شد ذهنیتی بسیار به یادماندنی از کشور باکو در ذهن بازدیدکنندگان ایجاد شود. بازتاب دوره ی اول این جایزه از سطح انتظاراتی که از آن در رتبه‌بندی رویدادهای بین‌المللی معماری می‌رفت فراتر رفت و به یادماندنی شد. در سال 2015 و در آستانه‌ی اعلام دومین دوره‌ی جایزه‌ی بین‌المللی معماری باکو، اتحادیه‌ی معماران سوالات و پیشنهاداتی را در زمینه‌ی مشارکت از معماران خارجی نیز دریافت کرد. دوره ی سوم، با حمایت هلدینگ گیلان در سال 2017 در زیباترین گوشه‌ی آذربایجان، شهر گابالا، برگزار شد و میهمانان مجذوب زیبایی این تفرجگاه کوهستانی شدند.
مجموعه ی شرکت‌کنند گان رویداد قبل شامل تمامی قاره‌های جهان از آمریکای شمالی تا استرالیا، از اروپا تا کشورهای قاره‌ی آفریقا می‌شد. در کل، معماران از 85 کشور جهان در این مسابقه شرکت کردند و بیش از 600 پروژه ارائه شد. برندگان این شهر معمارانی از پرتغال، ایالات متحده، فرانسه، ژاپن، آذربایجان، روسیه، مراکش، اسلوونی، کرواسی، جورجیا، ایتالیا، بنگلادش، اسپانیا، آلمان، ویتنام، سنگاپور، قرقیزستان، یونان، رومانی، مالزی بودند.
امسال به پیشنهاد اتحادیه‌ی بین‌المللی معماران، تصمیم بر این شد که چهارمین جایزه‌ی بین‌المللی معماری باکو با همکاری نخستین مجمع بین‌المللی معماری «گردشگری انبوه در شهرهای تاریخی» برگزار شود که از اهمیت ویژه‌ای برای حفظ میراث تاریخی و توسعه‌ی گردشگری در سراسر جهان برخوردار است.
اهداف
شناسایی پروژه هایی که نمونه های عالی از شیوه‌های طراحی و برنامه‌ریزی های مسئولانه در خصوص توسعه‌ی گردشگری در مکان هایی با اهمیت میراث تاریخی هستند.
برای یافتن امکانات جدید برای اسکان گردشگران، رونمایی از مکان های مهم تاریخی و استفاده‌ی مجدد از ساختمان های موجود برای اهداف مرتبط با گردشگری.
دسته‌بندی نامزدهای جوایز
A- بهترین پروژه‌ها ی اجرایی امکانات توریستی
B- بهترین پروژه‌های بازسازی بناها و سایت‌های تاریخی
C- بهترین پروژه‌های مرمت فضای داخلی آثار تاریخی
D- بهترین پروژه‌های بازسازی کامل یک سایت در زمینه ی معماری منظر
E- بهترین پروژه‌‌های اجرا نشده در زمینه ی بازسازی ساختمان های تاریخی
F- بهترین نشریات در خصوص استفاده از میراث فرهنگی با اهداف گردشگری

داوران بین‌المللی

شرکت کنندگان توسط هیئت داوران بین‌المللی ارزیابی خواهند شد. تصمیمات هیئت داوران به روشی که خود آنها تعیین کنند و با اکثریت آرا اتخاذ می گردد. در صورتیکه در تعیین آراء مشکلی پیش آید رای رئیس هیئت داوران بین‌المللی تعیین‌کننده خواهد بود. هیئت داوران بین‌المللی از ابتدای مرحله داوری تا زمان اعطای جوایز در اتخاذ تصمیم مختار خواهند بود.

اسـامی هیئت داوران

واسیلیس اسقوتاس / یونان
Vassilis Sgoutas / Greece
رئیس سابق اتحادیه بین‌المللی معماران

اسا محمد / مالزی
Esa Mohamad / Malaysia

ال‌بی قاسم‌زاده / آذربایجان
Elbay Gasimzada / Azerbaigan
رئیس هیئت اتحادیه‌ی معماری آذربایجان، عضو شورای اتحادیه‌ی بین‌المللی معماران

کاترین جاکوت / فرانسه
Catherine Jacquot / France
رئیس شورای ملی معماران فرانسه

ویتی کلاود نسالامبی/ آنگولا
Vity Claude Nsalambi / Angola
رئیس کمیسیون آموزش و پرورش اتحادیه ی معماران آفریقا

آثار برتر و تقدیر‌شدگان

بخش پروژه‌ها ی اجرایی امکانات توریستی
رتبه‌ی نخست: تسهیلات توریستی روستای ویتس، بوش باکریج، کاترین ماری اوتن
رتبه‌ی دوم: کارگاه های سفالگری، حمدی السطوحی
رتبه‌ی سوم مشترک: موزه‌ی تاریخ و مردم‌شناسی سوانتی، کیکنادزه گریگول
رتبه‌ی سوم مشترک: مرکز توریستی کوهستانی یانان بائوتا، ژوانگ ویمین
تقدیر شده: مجموعه‌ای از خانه‌های سنتی احیا شده و استراحتگاه‌های لوکس در جزیره‌ی آمامی، یاماشیتا یاسوهیرو
بخش بازسازی ساختمان‌ها و مکان‌های تاریخی
رتبه‌ی نخست: تئاتر ماریونت، ترانه باقیراوا و جمعی از معماران
رتبه‌ی دوم: رویاهای سواحیلی، اورکو سانچز
رتبه‌ی سوم: لبه‌ی شهری به عنوان گالری شهری، محسن نوروزوند
تقدیر شده: احیای خطه‌ی صنایع‌ دستی و بازسازی منطقه‌ی سنگر جلاد، دراهوسکی مارتین
تقدیرشده: خانه‌ی کبوتر-انبار غلات، تیاگودوواله
بخش مرمت فضای داخلی آثار تاریخی
رتبه‌ی نخست: سه کلبه‌ی نوک تیز، تیاگودوواله
بخش بازسازی کامل یک سایت در زمینه ی معماری منظر
رتبه‌ی نخست صومعه‌ی راهبه‌ی رانچن در دره‌ی «تسوم»، سونگ میو سین مل
رتبه‌ی دوم: بازسازی اثر نمادین پیژارت، کارلوس کودو رکساس
رتبه‌ی سوم: پارک پدر کالینز، فرناندو آبلیرو، مائورو رومرو
بخش پروژه‌ها‌ی اجرا نشده در زمینه ی بازسازی ساختمان های تاریخی
رتبه‌ی نخست: ویرانه ها‌ـ‌مادر چندنیرز، جوآئو تاوارس، آنا سانتوس، جوآئو وارلا، پائولو دیاس
رتبه‌ی دوم: مرکز طراحی بغداد، اسلام المشتولی
رتبه‌ی سوم مشترک: احیا و تجدید زندگی-مرمت و بازسازی برج دوازدهم باروی موزه اسلحه های باستانی، راسیم بابا کیشی‌اُف، فهادالدین میرعلی اُف
رتبه‌ی سوم مشترک: اسلاید در زمان ـ مرمت معادن آتلانتی، تیسام پیکوس پتراس
تقدیر شده: هتل راه ابریشم سوریه، جوآن لین آو
تقدیرشده: هتل بازار شهر، مارکو برنتز
بخش بهترین نشریات در زمینه‌ی استفاده از میراث فرهنگی و اهداف گردشگـری
رتبه‌ی نخست: اصول اصلی پژوهش، حفاظت و مرمت آثار معماری، توفیق شاکیهانوف
رتبه‌ی دوم: برج دختر باکو ـ تاریخ و مشخصات مندرج در کتیبه، جعفر قیاسی
رتبه‌ی سوم: معماری مسجد در بنگلادش، ابوسعید ام. احمد

جوایز نقدی

جوایز نقدی برندگان 45000 منات (پول رایج آذربایجان) می‌باشد، که این جایزه‌ی نقدی طبق دسته‌بندی زیر به برندگان تعلق می گیرد:
جایزه‌ی نفرات اول
4000 منات (پول رایج آذربایجان)، تندیس و لوح افتخار
جایزه‌ی نفرات دوم
2500 منات (پول رایج آذربایجان) و لوح افتخار
جایزه‌ی نفرات سوم
1000 منات (پول رایج آذربایجان) و لوح افتخار
ارزیابی و اعطای جوایز برندگان
هیئت داوران چهارمین دوره ی جایزه ی معماری باکو در تاریخ 9-8 ماه جون 2019 دیدار داشتند. در طول این دو روز نمایشگاه آثار ارسالی در مرکز حیدر علی اف ارائه و مراسم اعلام برندگان در تاریخ 11 ماه جون 2019 در مرکز حیدر علی اف برگزار شد. تمامی کارهای برگزیده و نتایج جوایز در ویژه‌نامه‌ی مجله منتشر گردید.

منتشر شده در : دوشنبه, 20 ژوئن, 2022دسته بندی: مرمت, مرمت و احیاءبرچسب‌ها: