ساختمان امدادگران، اثر محسن تاج‌الدین
برج تجاری-اداری آرمیتاژ گلشن اثر شهرام حدادی ابیانه

ویلای باغ گل

اثر امیرحسین تبریزی

این پروژه متعلق به یک زوج میانسال است که تمایل دارند آخر هفت هها را در کنار فرزندان ونوه‌هایشان بگذرانند. خواسته‌ی اولیه‌ی کارفرما ویلایی با پنج اتاق خواب بوده است که شامل اتاق فرزندان و نوه‌ها، مادر و پدر خانواده می‌باشد.
طراحی اولیه‌ی ویلا بر پایه‌ی این باور شکل می‌گیرد که خانه بخش کوچکی از دنیای بزرگ ماست و از سوی دیگر سکونت بیانگر برقراری پیوندی پرمعنا بین انسان و محیط مفروض می‌باشد. از این رودر جانمایی اولیه‌ی بنا حفظ این پیوند و حفظ عناصر طبیعی موجود در زمین پروژه (اکوسیستم موجود در باغ، درختان و توپوگرافی) مورد توجه قرار گرفته است. پیرو این نظر، قرارگیری ساختمان جدید در محدوده‌ی استقرار بنای قبلی به علت کمترین میزان آسیب‌رسانی به فضای سبز زمین و درختان شاخصو قدیمی موجود در محدوده‌ی طراحی بوده است زیرا زمین پروژه دارای اکوسیستم گیاهی سی‌ساله بود که حفظ آن برای ما یک باید بود. نکته‌ی قابل توجه دیگر در طراحی این پروژه باور به حقیقتیست که اذعان می‌دارد زندگی جاری در این خانه بر پایه‌ی کارکرد دوگانه‌ی مشاعی و خصوصی با تکیه بر حفظ استقلال هر فضا است. حفظ این استقلال و تمایز در پلان و حجم از دغدغه‌های اصلی طراح این پروژه بوده که ماحصل آن،‌ تنوع در ترکیب و چیدمان متمایز احجام بر اساس عملکرد طرح است.
در فرایند شکل‌گیری توده و حجم بنا بر خلاف این ایده که کلیه‌ی فضاهای عملکردی را در داخل یک یا چند حجم بگنجانیم، حجم هر فضا را به طور مستقل طراحی و به هم متصل کردیم و الگوی پدید آمده شبیه به آنچه گردید که در بافت‌های روستایی اورامانات قابل دیدن است: بام منزل پایین، تراس منزل بالا!
در استراتژی طراحی برخلاف غالب پروژه‌ها که عطف توجه و نمای مطلوب بنا به سمت گذر است این پروژه ساختاری درونگرا داشته و توجه و تاکید نما در جبهه‌ی رو به باغ یافت می‌شود، در حقیقت
تصویر ناب نما در حیاط خصوصی ساختمان نمود کرده است نه رو به گذر خیابان. نکته‌ی حائز اهمیت دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد نورپردازی خلاقان‌ه‌ی پروژه، استفاده از نورهای مخفی دستساز در سایبان‌های ترا س‌ها و نو رپردازی بام با استفاده از چرا غ‌های لولایی تاشونده و متحرک با طراحی خاص می‌باشد که استتار منابع تامین روشنایی در نمای ساختمان را سبب شده است.
چیدمان عناصر فضایی و عملکردی بنا بر اساس سلسله مراتب رعایت اصل محرمیت در فضای زندگیست به صورتیکه اتاق‌های والدین با یک راهرو از فضای تقسیم اولیه و پذیرایی تفکیک شده و اتاق‌های خواب در طبقه‌ی اول بنا تعبیه شده است. با جانمایی استخر در فضای مسطح حیاط، اتصال آب (استخر) و باغ (حیات مشجر) ممکن شده است.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1399
____________________________
عملکرد: عمومی

_______________________________________

نام پروژه: ویلای باغ گل / عملکرد: ویلایی
معمار اصلی: امیرحسین تبریزی
مدیر پروژه: حامد دارایی
سازه: رضا صائبی
تاسیسات مکانیکی: آرش مجابی
اجرا: حامد دارایی، نیما قباچی
مساحت زمین-زیربنا: 2000 مترمربع، 838 مترمربع
آدرس پروژه: لواسان، بلوار امام خمینی، خیابان پیام، خیابان باغ گل، کوچ هی یاس زرد، پلاک 1
تاریخ شروع و پایان ساخت: 1392 – 1390
کارفرما: آقای دهقانپور، خانم ارجمند
عکاس پروژه: آتلیه برعکس
وبسایت: at-arc.com
ایمیل: info@at-arc.com
اینستاگرام: a.t.designstudi

Baghe Gol Villa, Amirhossein Tabrizi

Project Name: Baghe Gol Villa \ Function: Villa
Lead Architect: Amirhossein Tabrizi \ Project Management: Hamed Daraei
Structure: Reza Saebi \ Mechanical Structure: Arash Mojabi
Executive Manager: Hamed Daraei, Nima Ghabachi
Total Land Area: 2000 Sq.m \ Gross Area: 838 Sq.m
Location: Lavasan, Tehran, Iran
Client: Mr. Dehghanpour, Mrs. Arjmand \ Date: 2012- 2014 \ Photographer: Studio Barax
Website: at-arc.com 
Email: info@at-arc.com 
Instagram: @a.t.designstudio

aghe Gol Villa is located at Lavasan, Tehran in a 2000 sq.m. plot. This project is designed to perform as a family vacation home.
The project is developed based on this concept: “A house is a small segment of the world and this segment should interact with its context perfectly”. To save the context and the natural life on site, Baghe Gol Villa stands in the same spot as the previous building in this lot.
In this project, the client priority was to have entirely separate private and public functions, therefore, each space plan was designed individually and the final plan came together by stitching these individual pieces together. This strategy resulted in a pleasant and vibrant massing composition.
Baghe Gol Villa is an isolated building looking at the onsite garden where the main façade is visible from this area instead of the adjacent passages. Furthermore, all the details in this villa are thoughtfully designed. For instance, the terraces lightings are designed hidden in the window shades, and the roof lightings are foldable lights.
In terms of the program, the function placement is established on accessibility and privacy. The parents’ bedrooms and the living room are located on the ground level, the other 4 bedrooms are on the first floor and the pool is on the same level as the garden which resulted in the water and greenery juxtaposition to make an elegant outdoor environment.

مدارک فنی