میان‌مـــرز اثر، پدرام ایزدی‌بروجنی
پایـــاژن دارو اثر، سمانه یاراحمدی، آرش خداداد

ویلای دشـــت 40 اثر حمید عباسلو، عباس یاقوتی، ندا ادیبان‌راد
رتبه‌ی نخست (مشترک) بخش ویلایـــی،
 پنجمین دو سالانه‌ی ملی معماری و شهرسازی ایران، 1401

ویلای دشت 40 تجربه‌ای است برای رسیدن به زندگی‌ای بیرونی-درونی در اقلیمی سرد؛ اینکه چگونه می‌شود بیرون از ساختمان بود، برف و باران را تجربه کرد اما همچنان در امان بود و یا در داخل بود و ارتباط حسی، بصری و روانی امن خود را با بیرون از دست نداد. اینکه چگونه می‌شود مرز بین داخل و خارج را در مسیر رسیدن به آزادی بیشتر کمرنگ کرد.
در شروع طراحی به واسطه‌ی کشیدگی زمین (طول 50 در عرض 20 متر) در راستای شمالی جنوبی این امکان فراهم بود که برای ایجاد احساس نزدیک شدن بیشتر به منظر شمالی، لکه‌گذاری ساختمان در همین راستا گسترش یابد.
در ادامه با ایجاد برش موربی در طول ساختمان علاوه بر آنکه دید به منظر شمالی به عمق ساختمان رسید، سقفی روی سایت شکل گرفت که حضور فیزیکی انسان را در زمان بارش برف و باران یا استفاده از گرمای مطبوع میانه‌ی روز را در عین محفوظ بودن از اشعه‌های مضر خورشید، محدود به داخل ساختمان نکند و تا عمق بیشتری از سایت، امکان این حضور فراهم شود.
در قسمت جنوبی حجم نیز با ایجاد محفظه‌ای شیشه‌ای، قرار گرفتن دیوار سنگی ضخیم در پشت آن و بازشوهایی در بالا و پایین (راهکار معروف به دیوار ترومب) می‌توان انرژی حرارتی تابیده شده به ساختمان در طول روز را ذخیره و برای گرمایش در شب مورد استفاده قرار داد.
در انتها نیز با پرهیز از صاف یا پله‌ای کردن سایت (برخورد معمول در مواجهه با زمین‌های شیبدار) مسیرهای دسترسی افقی و عمودی به صورت رمپ درآمدند تا با ایجاد حرکتی نرم و راحت در تمام پروژه امکان رسیدن به احساس آزادی بیشتر تقویت شود.

معماری معاصر ایران: مسکونی

_______________________________________

نام پروژه: ویلای دشت 40
عملکرد: ویلا
دفتر طراحی: دفتر معماری 51 – 35
معماران: حمید عباسلو، عباس یاقوتی، ندا ادیبان‌راد
همکاران طراحی: محمد رضا آقایی
طراحی و معماری داخلی: دفتر معماری 51 – 35
مجری: دفتر معماری 51 – 35 (حمزه جلمبادانی)
کارفرما: امید ترابی
نوع سازه: فلزی
نوع تاسیسات: گرمایش از کف به همراه رادیاتور
آدرس پروژه: مشا، دشت 40، شهرک نگین 2
مساحت زمین: 1000 مترمربع / زیربنا: 440 مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: 1398-1400
عکاس پروژه: آرش اختران، عباس یاقوتی
وبسایت: www.35-51.com
ایمیل: info@35-51.com
اینستاگرام: 35_51

مدارک فنی