فرانک لوید رایت
فروشگاه مبلمان ارم، اثر الهام مولانوروزی

والتر گروپیوس خانه‌ی گروپیوس، ۱۹۳۷
لینکلن، ماساچوستس

WALTER GROPIUS / GROPIUS HOUSE 1937

Lincoln, Massachusetts

از مناطق مسکونی حول و حوش کیمبریج هیچ کدام نمیتوانند با طراوت فضای منطقه ی لینکلن رقابت .کنند گروپیوس در این منطقه سه خانه ساخته است یکی برای خودش یکی برای شریک اش از دوران باؤهاؤس مارسل برویر و سومی برای مورّخ معماری جیمز فورد و همسرش برویر نقش فعالی در طراحی و اجرای هر سه خانه آنها داشت. خانه ی خود گروپیوس امروز هم مثل دهه ی ۱۹۳۰ اصیل و جالب توجه به نظر میرسد، و صورت و شکل اصلی خود را مدیون طرح کوبیستی باؤهاؤس است که خود گروپیوس در سال ۱۹۲۵ برای دساؤ طراحی کرده و ساخته بود علاوه بر ،این خانه ادای دینی هم هست به سنت معماری آمریکایی، یعنی استفاده از نمای ،سفید و ایجاد یک مأوای بالونی شکل. البته هیچ- کس به اندازهی والتر گروپیوس و ،همسرش ایزه گروپیوس از تفاوت بنیادین معماری در دو سوی اقیانوس اطلس مطلع نبود. آنها مهاجرت خود به ساحل شرقی آمریکا را به چشم یک اقدام متهورانه مینگریستند و بسیاری از جنبههای ظریف محلی که در معماری به کار گرفته اند حاصل برخورد آنها با چشم انداز نیوانگلند و اقلیم آنجا بوده است. گروپیوس که همواره متوجه خلق و خوی مکان ،بود از صاحب زمین این پند را پذیرفت که گاراژ را هر چه دورتر از خانه و نزدیک به جاده اصلی بسازد تا از زحمت و هزینه ی برف ی روبی به میزان قابل توجهی بکاهد در نظر گرفتن شرایط اقلیمی مشابه و ساخت بنا روی یک ستیغ مسطح از یک شیب ملایم باعث شد که بنا در تابستان از نسیم خنک و دائمی برخوردار شود.
بنا در نمای شمالی اش به دو تراس کفپوشیده در سمت جنوبی باز میشود تراس بزرگ تر با کف مسطح پوشانده شده و دیوارهای کاذبی دارد که به یاری آنها تراس صبحانه شکل خود را یافته است در اینجا نیز همانند دیگر نقاط خانه کرکره های جمع شو شدت و ضعف نور ورودی را کنترل میکنند.

 

خانه‌ی گروپیوس که حتا بیش از آنکه عکس‌ها نشان می‌دهند سازهای حجمی است یک ترکیب فضایی دینامیک است که فرد را از بیرون به سمت در ورودی می‌کشاند، او را از یک معبر با یک آسمانه‌ی سرتاسری عبور میدهد و به دیواری شیشه‌ای میرساند در آن سوی این آستانه حرکت مارپیچی پلکان به سمت بالا آغاز می‌شود که تازه وارد را به طبقه‌ی دوم راهنمایی می‌کند لامپ‌های دیوارکوب به شکل نیم دایره نور ملایم و غیرمستقیمی بر دیوارهای سفید می‌افشانند که طرح جهشی خاصی به سمت بالا را روی دیوار ترسیم میکند این خانه‌ی چهار اتاق خوابه مجهز به چهار حمام، خیاط خانه اتاق مطالعه در نهایت رعایت موازین اقتصادی ساخته شده است. حس وسعتی در آن به بیننده دست می‌دهد که بیشتر ناشی از کاربرد هوشمندانه‌ی فضاهای بینابینی در سرتاسر خانه است به نحوی که خانه به معنای واقعی کلمه فاقد راهرو است. گروپیوس استادانه از فضاهای فرعی استفاده کرده، آن هم به نحوی که اتاق مطالعه ی طبقه ی اول میتواند به عنوان جایگزینی در حد فاصل سرسرای ورودی و فضای نشیمن اصلی به کار رود و به هر کدام از آنها منضم شود. مورد مشابه در دسترسی به حمام اصلی است که از طریق اتاق آرایش ایزه گروپیوس صورت میگیرد و میتواند به عنوان بخشی از حمام هم شمرده شود.

گرمای خانه با کفپوش چوب پنبه ای تأمین میشود که عایق حرارتی خوبی است و خانه را از حال و هوای فونکسیونالیستی (کارکردگرایانه‌ی) گروپیوس در دوره‌ی وایمار دور کرده است. به رغم دیوارهای آزاد شیشه‌ای که اتاق مطالعه را از اتاق غذاخوری و مبلمان باؤهاؤس کار برویر) جدا می کنند، حس آسودگی بر کل درون سایه افکنده است. این عناصر باؤهاؤس که گروپیوس آنها را در هنگام خروج از خاک آلمان با خود به آمریکا آورد، در زمره‌ی برجسته ترین یادگارهای درونی این خانه به شمار می آیند. علاوه بر نقاشی‌هایی از لاسلو موهوی ناج و آلکساندر شاوینسکی این عناصر فضایی اروپایی در ساختمان خلق کرده‌اند که به راستی دلپذیر است.

امروز از قضا خانه گروپیوس به بخشی از اموال انجمن حفظ مواریث فرهنگی نیوانگلند بدل شده است. در سال ۱۹۸۸، به مناسبت پنجاهمین سال بنای این خانه انجمن خانه را مورد مرمت اساسی قرار داد و آن را برای بازدید عموم علاقه – مندان افتتاح کرد ایزه گروپیوس در سند انتقال این خانه به انجمن تأکید داشت که این خانه نباید صرفا به عنوان نمونه‌ای از دستاوردهای گروپیوس در معماری مدرن شمرده شود بلکه کلیت محتوای آن هم باید یادآور شیوه‌ای از زندگی باشد که روزگاری در آن جریان داشت و دیگر منسوخ شده است.

منتشر شده در : پنج‌شنبه, 19 دسامبر, 2019دسته بندی: معماریبرچسب‌ها: ,