سدریک گیبنز
والتر گروپیوس خانه‌ی گروپیوس، ۱۹۳۷

فرانک لوید رایت

خانه ی آبشار ۱۹۳۵-۱۹۳۷ بئر ران پنسیلوانیا

خانه ی آبشار اثر جاودانه فرانک لوید رایت یکی از مشهورترین خانه ها در سرتاسر قرن بیستم است رایت این خانه را برای ادگار ،کافمن صاحب فروشگاههای زنجیره ای در پیتسبرگ طراحی کرد کافمن مدتها بود که از رایت میخواست تا خانه ای برایش طراحی کند و رایت این موضوع را به تعویق میانداخت تا اینکه وقتی قرار با کافمن سر رسید و رایت هنوز هیچ نقشهای بدین منظور آماده ،نداشت، در فاصله ی رسیدن کافمن از فرودگاه به دفتر طراحی رایت ظرف مدتی کمتر از دو ساعت نقشه ها و پلانهای اصلی خانه را تهیه کرد و به محض ورود کافمن به دفتر آنها را در اختیار

وی نهاد به این ترتیب یکی از نبوغ آمیزترین نمونهها در تاریخ معماری در مدتی کمتر از یکی دو ساعت روی کاغذ اجرا شد در حالی که معمار طراح آن در هنگام طراحی و ساخت خانه شصت و هفت سال داشت بسیاری زبان معماری خانهی آبشار را رمانتیکترین نمونه در کل آثار رایت میدانند رایت تراسهای بتنی این خانه را به صورتی طراحی کرده که انگار خود خانه و همهی ملحقات آن به طرز معجزه آسایی در فضای میان جنگل معلق هستند.

داخل خانه فضاهای جزئی و میکروسکوپی دارد که هر کدام خصلت خود را دارند از شومینهی زیبای داخلی تا مجسمهی مادر و فرزند کار ژاک لیپشیتز که به یک سمت استخر افزوده شده یکی از قدیمیترین اجزای به کار رفته در داخل بنا یک کتری بسیار قدیمی فلزی است که از یک محور فولادی آویزان است ادگار کافمن به یاد میآورد که تنها یک بار از این کتری استفاده شده باشد.

خانه ی آبشار در عین حال به بستر صخره ای پشت خود اتصال دارد و به طرز عجیبی با چشم انداز محیط پیرامون عجین شده و گره خورده است طبیعت از مداخل ویژه ای به درون ساختمان نفوذ دارد و داخل خانه بیشتر شبیه به یک غار پرتجمل است تا یک خانه معمولی که برای سکونت عادی در نظر گرفته شده .باشد دیوارهای سنگی داخلی و کفپوشهای سنگی که برای ادای دین به محیط پیرامون در نظر گرفته شده اند با پلکانی که به سمت پایین میدود تا به آبشار برسد هماهنگی یافته اند این پلکان نقش دیگری ندارد جز برقرار ساختن ارتباطی موقت میان ساختمان و سطح آب آبشار.

بخش اصلی خانه که دارای چهار اتاق خواب است و برای استراحت آخر هفته طراحی شده در دو طبقه قرار گرفته و اتاق نشیمن وسیعی دارد که به آشپزخانه متصل است. تراسهایی از بدنه ی اصلی آن بیرون زده اند و یک استخر زیبا .دارد این بخش اصلی در حد فاصل سالهای ۱۹۳۵ تا ۱۹۳۷ طراحی و ساخته شده است بخش میهمانان که یک گاراژ با گنجایش چهار ،اتومبیل یک بخش خدمتکاران در طبقه ی فوقانی و یک سوییت میهمان دارد، دو سال بعد از این تاریخ ساخته و به کار اصلی منضم شده است. یک فاصله در حدود ۶ متر دو بخش طبقات اصلی خانه و سوییت میهمان را از یکدیگر جدا میکند این حد فاصل یک پاگرد بتنی است که به دور یک مسیر نیمه حلقوی پیچ می خورد و بالا میرود.

میل دائم رایت به همکناری طبیعت و فرهنگ در این مجموعه خود را به صورت معلق ساختن لایه‌های موازی بتنی بر فراز آبشار طبیعی نشان داده است. این آبشار در عین حال نام خود را به مجموعه بخشیده است.
شاید این لایه بندی به نظر رایت بسیار طبیعی میرسید اما تقریبا فراتر از توان بتن مسلح برای تحمل چنین وزنی بود، و مهندسانی همچون ویلیام وزلی پیترز داماد رایت و مندل گلیکمن هم بر این نکته صحه میگذاشتند. به این ترتیب، باید به طرق پیچیده تری استحکام کل بنا تقویت می.شد این اجزای تکمیلی که برای بالا بردن تحمل بنا در نظر گرفته شدند هرچند در نگاه اول به چشم نمی آیند اما هم برای مشتری (کافمن و هم برای معمار رایت) دلپذیر نبودند مهندسان رایت به عدم تواناییشان در به کارگیری کل عمق فوقانی معترف شدند اما حتا در این صورت هم مشکل اصلی اجرای این سازه ی بسیار دشوار به قوت خود باقی مانده بود.

منتشر شده در : پنج‌شنبه, 19 دسامبر, 2019دسته بندی: معماریبرچسب‌ها: