Baftar (Dr. Safar Skin and Hair Clinic), Ehsan Tavsoli & Solmaz Tatari
Charisma Lounge, Mojtaba Mirhosseini, Reza Eslami

نمایشگاه مرکزی سارو گلوبال
اثر احسان توسلی، سولماز تاتاری
رتبه‌ی دوم بخش عمومی، دهمین جایزه طراحی داخلی

در پروژه‌ی بازسازی فروشگاه یراق‌آلات سارو واقع در حسن آباد تهران، دغدغه‌ی مهم کارفرما، امکان تغییر در چیدمان و نوع محصولات نمایشی بود که با توجه به نیاز بازار، ناچار بایستی تغییر می‌یافت. لذا ایده‌ی اصلی طراحی داخلی، خلق فضای انعطاف‌پذیر بود که بدون آنکه به ماهیت و ساختار کلی فضا لطمه‌ای وارد نماید، کارفرما امکان دخالت در جانمایی دیوارها و عناصر نمایشی را داشته باشد. استفاده از شبکه‌ی مدولار گسترده که کل سقف فضا را پوشش می‌دهد، علاوه بر امکان تامین ایستایی صفحات نمایش در ابعاد و جهت‌های مختلف و عملی نمودن انعطاف‌پذیری، با ماهیت صنعتی موضوع قرابت مفهومی و بصری می‌یابد (کارفرما بنا به نیاز، امکان برپایی مجدد المان‌های معماری را به صورت‌های مختلف و منطبق بر نیازهای عملکردی خود خواهد داشت).
استفاده از هندسه‌ی سقف و امتداد آن در فضای بیرونی، بجز نظم بخشیدن به جداره‌ی پس و پیش شده‌ی پیشانی و امکان نصب برند فروشگاه، سعی در دعوت مخاطب به داخل دارد. تاکید بر صفحه‌ی مشبک سقف علاوه بر جای دادن کانال‌های تاسیساتی و لوازم روشنایی، با عریان‌سازی ماهیت اصلی سقف فضا (نمایش ساختار طاق ضربی بنای قدیمی) جلوه‌ای بیشتر یافت. نمایشی که سعی در بیان و پذیرش بافت قدیمی سایت و ساختمان دارد و به کمک نورپردازی معکوس در بالای شبکه، نه تنها روشنایی عمومی فضا تامین می‌گردد بلکه بر حس زیبایی شناسانه‌ی بافت آجری قدیمی صحه می‌گذارد.
جانمایی فضاهای کانتر، انباری، سرویس، آبدارخانه و اتاق مدیریت در جداره‌ی پلان، فضای مفید حداکثری را در داخل برای عملکرد اصلی فضا مهیا نمود. در مرحله‌ی بعد، با توجه به ماهیت نمایشی دیواره‌های مجاور ورودی، الگوهای مکعبی بر روی دیوارها تا شدند تا علاوه بر نمایش محصولات، بیننده فضای داخل را ویترینی برای این فروشگاه بی‌ویترین تلقی نماید.
دقت در اجرای جزئیات طراحی شده، به کارگیری المان‌های اکسپوز سازه‌ای و تاسیساتی در جهت شفاف‌سازی، ترکیب رنگ‌های خنثی برای امتناع از اغتشاش بصری و استفاده از هندسه‌ی خطی و منظم در ساختار المان‌های داخلی، همگی سعی در القای فضایی صنعتی و باکیفیت به مخاطبین دارد تا نشان شایسته‌ای از کیفیت محصولات درون خود باشد. همنشینی شبکه‌ی مدولار مدرن و طاق ضربی سنتی، علاوه بر روح‌بخشی فضای داخلی، به معبر عمومی نیز نفوذ یافته و کنتراستی در بافت قدیمی زمینه خلق می‌کند تا تاکیدی باشد از برهم نهشت مکمل لایه‌ی صنعتی فضا و کالبد قدیمی بنا.

نام پروژه: نمایشگاه مرکزی سارو گلوبال
عملکرد: فروشگاه
شرکت، مهندسین مشاور / دفتر طراحی: طرح و ساخت ازنو
معماران اصلی: احسان توسلی، سولماز تاتاری
همکاران طراحی: نیلا شاه محمدی، رعنا قمرصورت
طراحی و معماری  داخلی: نیلا شاه محمدی، رعنا قمرصورت
مهندس تاسیسات: محمد یزدی
مهندس سازه: فرهاد بهرامی
گرافیک: نیلا شاه محمدی
مجری: طرح و ساخت از نو (اتابک بهفروز)
کارفرما:  آقای احمد قائینی
نوع سازه: فلزی
نوع تاسیسات: داکت اسپلیت
نورپردازی: شرکت موتیف
آدرس پروژه: تهران، تقاطع ولیعصر، خیابان امام خمینی، پلاک311
زیربنا: 85 متر مربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: 1399
عکاس پروژه: محمدحسن اتفاق
وبسایت: www.asnow.ir
ایمیل: info@asnow.ir
اینستاگرام: asnow_design

مدارک فنی

منتشر شده در : چهارشنبه, 8 فوریه, 2023دسته بندی: طراحی داخلی, عمومیبرچسب‌ها: , , ,