Iman House, Azita Etminani
Saroo Global, Ehsan Tavsoli & Solmaz Tatari

بافتار (مطب پوست و مو دکتر صفر)
اثر احسان توسلی، سولماز تاتاری
رتبه‌ی نخست بخش عمومی، دهمین جایزه طراحی داخلی

ایده­‌ی طراحی داخلی مطب پوست و مو با تلاش برای تداعی و کالبد بخشیدن به مفاهیم مرتبط با فرایند درمان و ظرافتی که به چیره‌دستی پزشک حاذق اشاره‌­ی تلویحی دارد، شکل گرفت. تعمق در واژگان مرتبط با این حوزه ویژگی‌­هایی همچون بافت­‌دار و ملموس بودن، لایه لایه بودن، پاکسازی، ظرافت و حساسیت، و انعطاف‌­پذیری را به ذهن متبادر می‌نماید. با عینیت بخشیدن به این واژگان از طریق تشابه کالبدی و گاها تضادهای سنجیده سعی بر درگیر کردن حس مخاطب در این جعبه‌­ی فضایی محدود و کوچک شده است.

شروع فرایند طراحی همانند کار پزشک متخصص، از لایه‌برداری اضافات صورت گرفت و حذف عناصر مازاد نه تنها در دیوارهای مخل عملکرد، بلکه به پوشش سقف و دیوارهای لوله‌های تاسیساتی نیز نفوذ کرد. قرار بر این بود که با نمایش تمامی عناصرِ ساختاریِ فضا چه به لحاظ سازه­‌ای (حذف یونولیت‌های زیر سقف کاذب شبکه‌­ی دال‌گونه­‌ی سقف را عریان نمود) و چه به لحاظ تاسیساتی (آشکار شدن شبکه‌­ی اصلی و اجرای با دقت سیستم جدید مکانیکال و الکتریکال) فرصتی برای شکل‌گیری پوسته­‌ای فرمال و منعطف فراهم آید. کلیت فضا به کمک این لایه­‌ی مشبک شکلی منسجم گرفت و در مرحله‌­ی بعد با قرارگیری جعبه‌­ی درمانی در فضا، برش‌هایی بر آن ظاهر گردید تا تحت تاثیر این نیرو، شکافی در شبکه رخنه کند.

چالشی که پلان فضا برای طراحی ایجاد می­‌کرد گوشه­‌ای بی‌­تناسب با چشم‌اندازی زیبا به درختان چنار کوچه بود و مسیر دسترسی طویلی که اتاق­‌های درمان و این کنج دنج (فضای استراحت پزشک و کارکنان) را به هم متصل می­‌کرد. این راهروی طویل با پتانسیلی که درختان در انتهای محور ایجاد کرده بودند، فرصتی برای شکل­‌گیری قاب سبز فراهم آورد که بر غنای حسی این مسیر حرکتی بیفزاید. فضای طاقی شکلی که علاوه بر زیبایی بصری، به نیازهای عملکردی فضای کوچک مطب پاسخ می‌­دهد. فضای رختکن کارکنان با دو درب تعبیه شده در دیواره­‌ی طاق امکان محصور شدن دارد و حتی در مواقع لزوم، دید مراجعه‌کننده به فضای استراحت را مسدود می­‌کند.

جعبه‌­ی ظریف و حساس درمان که باکس نیمه‌شفاف شیشه‌ای است، تضاد محسوسی با بافت خشن توری‌­ها دارد. مخاطبی که در فضای انتظار نشسته، برخلاف روال معمول حجم شیشه‌ای نیمه‌شفاف سقف می­‌بیند که کنکجاوی وی را برای اتاق درمان بر می‌گزیند. این فضای براق که با ضوابط بهداشتی اتاق معاینه و جراحی مطابقت دارد، در تبعیت از ماهیت کل فضا شکلی خمیده به خود گرفته و برنامه­‌ فیزیکی طرح را با قوس‌­های برش خورده در خود جای داده است.

نام پروژه: بافتار (مطب پوست و مو دکتر صفر)
عملکرد: درمانی
شرکت، مهندسین مشاور / دفتر طراحی: طرح و ساخت ازنو
معماران اصلی: احسان توسلی، سولماز تاتاری
همکاران طراحی: نیلا شاه محمدی، امیر نجیمی
طراحی و معماری داخلی: نیلا شاه محمدی، امیر نجیمی
مجری: طرح و ساخت از نو ( آرمین شاه محمدی)
مهندس تاسیسات: مهدی مهرآوران
گرافیک: ندا جهان­تاب
کارفرما: دکتر فرید صفر
نوع سازه: فلزی
نوع تاسیسات: داکت اسپلیت
نورپردازی: طرح و ساخت ازنو
آدرس پروژه: تهران، خیابان جردن، کوچه مهری، پلاک33
مساحت زمین: 350 مترمربع
زیربنا: 85 مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: 1400-1401
عکاس پروژه: استودیو نیمکت
وبسایت: www.asnow.ir
ایمیل: info@asnow.ir
اینستاگرام: asnow_design

مدارک فنی

منتشر شده در : چهارشنبه, 8 فوریه, 2023دسته بندی: طراحی داخلی, عمومیبرچسب‌ها: , , ,