Moshtagh House, Azita Etminani
Baftar (Dr. Safar Skin and Hair Clinic), Ehsan Tavsoli & Solmaz Tatari

خانه‌ی ایمان
اثر آزیتا اطمینانی
دومین تقدیر شده‌ی بخش مسکونی، دهمین جایزه طراحی داخلی

خانه‌ی ایمان پاسخی است به برهه‌ای از زندگی مالکین جوان آن که در پی بستری متفاوت برای رشد ثمره‌ی زندگیشان بودند. کالبد معماری پروژه با سازماندهی فضایی پویا به مثابه‌ی ظرفی لبریز از نور، طراوت و آزادی، می‌کوشد امکان تجربه‌ای متفاوت از سبک رایج زیستن در جامعه‌ی امروزی را فراهم آورد. ایده‌ی شکل‌گیری بنا همانند کودک خانواده، 7 سال پیش متولد و در گذر زمان با وجود چالش‌های فراوان رشد کرده و مشابه موجود زنده تکامل یافت. نگرش معمار در طی فرایند طراحی و تجربه‌ی خوشایند کارفرما و ایمان او، در این مسیر منجر به اطمینان قلبی او و سپردن اجرای پروژه به طراح شد.

ماهیت اصلی فرم خانه ترکیب احجام کیوبیک ساده‌ای است که بر صفه‌ای بالا آمده از سطح زمین نشسته‌اند و فضاهایی نیمه‌باز با استفاده از سطوح افقی و فرو نشستن ساختمان در دل زمین تعریف می‌کنند. از این طریق علاوه بر تعدیل شرایط اقلیمی، با کمرنگ نمودن مرز درون و بیرون خانه، ارتباط حسی و بصری ملموسی با حیاط خانه برقرار شده است. بهره‌گیری از نور، آب، منظره‌ی درختان کاج، سطوح شیشه‌ای وسیع و تناسبات، تجربه‌ای بی‌واسطه از سرزندگی و پویایی سکانس‌های فضایی خانه را برای ساکنین به ارمغان آورده و جاری شدن زندگی با شکل‌گیری خاطرات، فرصت‌ها و رفتارهای متنوع فردی و جمعی را به‌راحتی میسر می‌سازد. سازماندهی فضایی فعالیت‌های متنوع نیز به صورت افقی و در سه سطح فضاهای خصوصی (اقامت دائم در طبقه‌ی اول)، نیمه خصوصی (پذیرایی خانوادگی و رسمی در طبقه‌ی همکف) و فضاهای عمومی (سالن دورهمی‌های دوستانه، سالن ورزش و اتاق کار در طبقه‌ی زیرزمین) صورت گرفته است. فضای پذیرایی رسمی خانه که با تناسبات ارتفاعی سقف، جداره‌های شیشه‌ای بلند و شومینه تبدیل به قلب خانه شده، فضای نشیمن خصوصی در طبقه‌ی اول را به حیاط متصل می‌کند.

تغییر سبک زندگی ساکنین بنا تحولی است که خانه‌ی ایمان در تلاش برای دستیابی به آن با ارائه‌ی فضاهای مختلف در کنار هم و در عین حال مجزا که کیفیت همه‌ی فضاها و ارتباطات آن نیز با هم حفظ شده، توانسته است نوع نگاه و شیوه‌ی زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد و اتفاق‌های مختلف بسته به نیازهای انسانی در آن جاری باشد.

نام پروژه: خانه ایمان
عملکرد: مسکونی
شرکت، مهندسین مشاور / دفتر طراحی: مهندسین مشاور نقش انگار
معمار اصلی: آزیتا اطمینانی اصفهانی
طراحی و معماری  داخلی: آزیتا اطمینانی اصفهانی
مجری: آزیتا اطمینانی اصفهانی
کارفرما: ایمان قربانی
نوع سازه: بتنی
سازه: مهدی رحمانی
نوع تاسیسات: فن کویل و چیلر
تاسیسات مکانیکی: جواد گیاهچین
تاسیسات الکتریکی: جواد دهقان
نورپردازی: آزیتا اطمینانی اصفهانی
آدرس پروژه: اصفهان، مرق، شهرک زیتون ،پلاک 121
مساحت زمین: 965 مترمربع
زیربنا:
615 مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: 1394- 1401
عکاس پروژه: کوروش دباغی
وبسایت:  www.Naghsh-engar.ir
ایمیل:  naghsh.engar@gmail.com
اینستاگرام: azita_etminani

مدارک فنی

منتشر شده در : چهارشنبه, 8 فوریه, 2023دسته بندی: طراحی داخلی, مسکونیبرچسب‌ها: , ,