فروشگاه منطقه‌­ای سِینْزبْریز، 1999
بازار سانتا کاتِرینا بارسلونا، بِندِتّا تالیابواِی، 2005-1997

فروشگاه تادْز در خیابان اُمُتِساندو توکیو، ژاپن
معماران تویو ایتو و شرکاء، 2004-2002

Todd’s store on Omotesando Street, Tokyo, Japan
Toyo Ito Architects and Associates, 2002-2004

این فروشگاه در محدوده‌­ی اُمُتساندوی توکیو، یکی از خیابان‌های پررونق و مُدِ روز شهر، واقع شده. ساختمانْ انحصاراً برای تادْز طرّاحی شده که یکی از برندهای مشهور کیف و کفش ایتالیایی­ست. طبقات پایینی این ساختمانِ هفت‌­طبقه، فروشگاه است و طبقات میانی و بالایی به فضاهای اداری و چندمنظوره اختصاص یافته­‌اند. از آنجایی که سایت پروژه L شکل است و عرصه و جلوخانِ باریکی دارد، برای اینکه ساختمان حجمی شاخص و چشمگیر داشته باشد، با استفاده از دیوارهایی که نمودی از شاخه­‌های درختان زِلْکُوا هستند، کُل سایت محصور شده است. سطح خارجی بنا که فُرمی شاخه‌­شاخه دارد، در عین حال که یک طرح و شکل گرافیکی است کاربرد سازه‌­ای نیز دارد و از یک لایه­‌ی بتُنی 300 میلیمتری و شیشه‌­های بدون فریمی ساخته شده است که روی شاخه­‌ها مماس شده­‌اند. این طرح سازه­ای فضاها و صفحه­‌هایی با دهانه‌­های 10 تا 15 متری را بدون استفاده از هیچ­گونه ستون داخلی نگه داشته است. با توجه به سایت پروژه (خیابان اُمُتِساندو) که تعداد زیادی از برندهای مشهور در آن نمایندگی‌ها و بوتیک‌های متنوعی دارند، استفاده از بتُن برای نمای اصلی انتخابی جسورانه و قدرتمند در کنار نماهای تمام شیشه‌­ای ساختمان‌های تجاری همسایه‌­اش محسوب می­‌شود. اگرچه چنین سازه‌­ی بتُنی برای نشان دادن حجم یا بزرگی دیوارها در معماری متداول و مرسوم امروزی چندان استفاده نمی‌­شود. این طرح بیش از اینکه یک فُرم یا سازه باشد اُلگوهای جدیدی را در ارتباط با حس و مفهوم نما ایجاد کرده است. در این پروژه مطالعات گروه طرّاحی با این سؤال آغاز شد که چگونه می‌­توان یک دیوار را با معنا و کاربردی فراتر از یک دیوار طرّاحی کرد و به کار بُرد. یا به عبارت دیگر گروه طرّاحی به دنبال راهی برای اجتناب از طرّاحی فضاها و بازشوهای شفّاف در یک حجم صُلب بودند، مثل اتفاقی که در بسیاری از نماهای امروزی دیده می­‌شود.
در این طرح تلاش شده است که به جای اینکه شفّافیت از صُلبیت مجزّا شود این دو حس با ملایمت و نرمی با هم ترکیب شده و در عین حال تعریفی واضح از هر یک ارائه شود و همه‌­ی خطوط (ستون‌ها)، سطوح (دیوارها) و بازشوها با روشی ابتکاری و خلاقانه با هم در ارتباطند. و سرانجام نتیجه­‌ی طرح این شد که یک سطح نمی­‌تواند به عنوان عنصر سازه­‌ای تمام نیروهایی را که در آن جریان دارد تحمل کند و باید با استفاده از دیاگرام نیروها، اُلگوهایی از خطوط باریک طرّاحی شوند و آنگاه این خطوط روی سطوح صاف نما تعبیه شوند. بعد از این مطالعات ایده‌­ی استفاده از یک سازه‌­ی مرکب از خطوط درختی مماس با نما تأیید شد و سپس محاسبات نشان دادند که چیدمان سازه‌­ای شاخه­‌های درخت به طرق مختلف امکانپذیر است و هریک از این روش‌ها کاملاً ابتکاری و نو بوده و هیچ ارتباطی به هندسه و تناسبات معمولی و مرسوم ندارند. به عبارتی دیگر درختان اُرگانیسم‌های کاملاً مستقلّند که فُرم آنها تابع عوامل ذاتی و ساختاری آنها است. با همین ساختارِ درختی می­‌توان توزیع نیروها را نیز در ساختمان حس کرد که هرچه از تراز کف بالاتر می­رویم از ضخامت شاخه­‌ها کاسته شده و در عوض شاخه‌­های نما باریکتر شده و تعدادشان افزایش می‌­یابد و درصد بازشوها هم بیشتر می‌­شود، درست مثل اتفاقی که در طبیعت می‌­افتد. این ساختمان با ردّ مرزهای مشخص میان دیوارها و بازشوها، خطوط و صفحات، طرح‌های دوبُعدی و سه­‌بُعدی، شفّافیت و صُلبیت، هویتی شاخص و انتزاعی یافته است. در کُل در طرّاحی این ساختمان، هدفِ طرّاح خلق فضایی شاخص و متناسب با کاربری تجاری و فروش اجناس مُدِ روز است که در یک پس­‌زمینه‌­ی شهریِ پرهیاهو با گذشت زمان همچنان جذاب و شاخص باقی بماند.

نام پروژه: فروشگاه تادْز
معمار: شرکت معماران تویو ایتو و شرکا
مدّت زمان ساخت: 2004-2002
آدرس: توکیو، ژاپن
تیم طرّاحی: تویو ایتو، تاکِئو هیاشی، آکیهیسا هیراتا، کائوری شیکیچی، لِئو یوکوتا، تاکوجی آئوشیما، یاسوئاکی میزونوما
سیستم سازه: بتُن مسلّح
مساحت کُل: 2,448 متر مربّع

مدارک فنی


منتشر شده در : شنبه, 10 ژوئن, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: