فروشگاه تادْز در خیابان اُمُتِساندو توکیو، ژاپن، معماران تویو ایتو و شرکاء، 2004-2002
یوروپارک زالتْسبورگ، اتریش، ماسّیمیلانو فوکْساس، 2005- 1997

بازار سانتا کاتِرینا بارسلونا، بِندِتّا تالیابواِی، 2005-1997

Santa Caterina Market, Barcelona, Benedetta Tagliaboi, 2005-1997

یکی از جذّابیت‌های بازار قدیمی سانتا کاترینا، ساختمانی نئوکلاسیک با سقف و سازه­‌ای فلزّی، مدل نمای آن است که در یک طبقه و به ارتفاع شش متر، به شکلی طرّاحی شده است تا بافت متراکم شهری محلّه را قدری باز کند. بازار جدید که ــ هماهنگ با ماجراهای این منطقه‌­ی تاریخی ــ با هدف برقراری ارتباط میان ساختمان‌های قدیم و جدید، برپا شده است، از وظیفه‌­ی خود یک گام فراتر می‌­گذارد و این محل را به یک بوم نقّاشی عظیم و رنگارنگ تبدیل می‌­کند، به منظره­‌ای که همسایگان از آن لذّت می­برند، یا یک رومیزی که برای غذاهای تازه طبخ شده فراهم آمده است.
ساخت این بنا، که از سال 1997 شروع شد، اندکی پس از عملیات گودبرداری آن، به دلیل بقایای صومعه سانتا کاترینا، که در موقعیت نقشه پدیدار شده بود، متوقّف شد. در آخرْ این بقایا یک محدوده زمین را در بر گرفتند که خوشبختانه به دلیل استقرار تشکیلات بر روی قطعات کوچک و کم اهمیت، امکان جمع­‌آوری آنها فراهم آمده بود. غرفه‌­های فروشگاه، که در اینجا به دلیل افزایش مقدار فضای عمومی، کاهش یافته‌­اند، بر خیابان فرانسس کامبو تمرکز دارند.
بدین وسیله به موقعیت تجاری مناسب‌تری دست پیدا کرده است؛ از جهتی دیگر، هرچند نسبت به باطن همسایگی‌­ها، جاییکه ساختمان‌های مسکونی انباشته شده­‌اند و میدان‌ها و فضاهای عمومی کمی وجود دارند، فروشگاه با آتریومی بزرگ خودنمایی می‌­کند ــ گستردگی سقف بر بالای مرزهای نامشخص نما ــ که همسایه­‌ها در زیر آن دور هم جمع می‌­شوند و تقابل اجتماعی دارند. از همین قسمت فرد می­‌تواند به فضای پارکینگ در زیر زمین، که تمام گستردگی پلان را در دو طبقه اشغال کرده است، دسترسی پیدا ­کند.
سه قوس فلزّی که به وسیله‌­ی دو تیر بتُنی که دو جانب را به‌­طور عرضی طی می­‌کند، نگه‌­داشته شده­‌اند، سقف 5500 متر مربعی را حفاظت می‌­کند، قوس‌ها در عرض سقف متلاطم و موّاج ــ اندکی رومیزی پهن شده را به یاد می‌­آورد ­­ــ که با قالب تیرهای چوبی و لوله­‌های فلزی فرم داده شده است، قرار دارند؛ بطور همزمان بر تیرهایی با مقطع سه گوش و ستون‌های بتُنی و فلزّی تکیه دارد. از بیرون، سقف با 325000 تکّه آجر شش­‌ضلعی در 67 رنگ مختلف پوشانده شده است که برداشتی از طبیعت بی­جان گیاهی و نباتی بر روی آن چاپ شده است. نه تنها همسایگان، بلکه هر شخص دیگری که بر حسب اتّفاق از کنار آن عبور کند از این موزاییک‌های سه­‌بعدی رنگارنگ لذّت می‌­برد.

نام پروژه: بازار سانتا کاترینا
معمار: بِندِتّا تالیابواِی
مدّت زمان ساخت: 2005-1997
آدرس: بارسلونا
تعداد بازدیدکنندگان: 40,000 نفر در روز
مساحت کُل: 12,000 متر مربّع
مساحت سقف: 5,500 متر مربّع

مدارک فنی

منتشر شده در : شنبه, 10 ژوئن, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: