کافه‌رستوران کوپر، اثر فرداد زحمت‌کش‌راد امیررضا ناصری‌فرد
آنـــــــــا هرینگــــــــــر، و معماری انسان دوستانه، رکسانا خانی‌زاد

طرح مسابقه‌ی هتل پنج‌ستاره‌ی آرمیتاژ کیش، اثر شهاب علیدوست، سونا افتخاراعظم

در دهه‌های اخیر، همواره هتل‌ها از جمله مهم‌ترین موضوعات طراحی معماری در بستر شهری بوده‌اند. نقش آنها در توسعه‌ی اقتصادی مناطق و نیز رونق گردشگری داخلی و خارجی چشمگیر و قابل اعتنا است. بیش از نیم قرن است که جزیره‌ی کیش به عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری ایران شاهد طراحی و ساخت هتل‌های پر شماری بوده است. موقعیت بی‌نظیر این جزیره در خلیج فارس و نیز اقلیم بی‌همتای آن از مهم‌ترین عوامل شکل‌دهنده‌ی بافت شهری و طراحی معماری ابنیه قلمداد می‌شود. در ارتباطی دو‌سویه و متقابل، ساختمان هتل‌ها -که به طور عمومی مهم‌ترین و بزرگترین بناهای این جزیره هستند- می‌توانند نقش یک نشانه‌ی شهری شاخص را بر عهده گیرند. به عبارتی دیگر طراحی هتل که خود برگرفته و ملهم از عناصر هویتی کیش است، تبدیل به یک نشانه‌ی هویت‌بخش در جزیره می‌گردد.
از سوی دیگر در پروسه‌ی طراحی هتل آرمیتاژ سعی طراحان بر این بوده است که با تامین برنامه فیزیکی مورد نظر کارفرما و نیز بهره‌گیری از استانداردهای روز ساخت هتل، عملکرد بهینه حاصل شود. ضمنا با توجه به موقعیت قرارگیری هتل در جزیره‌ی کیش توجه به دید و منظر بسیار حائز اهمیت است. فرم بنا و قرارگیری فضاها در کنار یکدیگر و زاویه‌ی استقرار بلوک‌ها نه تنها امکان دید مناسب به دریا را برای همه‌ی فضاهای اقامتی فراهم نموده، بلکه سایه‌اندازی بلوک‌ها بر یکدیگر امکان بهبود شرایط اقلیمی در فصل گرم سال را به ارمغان می‌آورد.
معماری قابل دفاع بسیاری از ساختمان‌های کیش در دهه‌ی پنجاه (نظیر کاخ اختصاصی و برخی ابنیه‌ی مسکونی) که تا حد زیادی همسو با اقلیم و معماری بومی منطقه طراحی شده بودند، جهت شکل‌گیری هویت بنای هتل دست‌مایه‌ی تیم طراحی قرار گرفته است. همچنین کانسپت مفهومی پروژه برگرفته از درخت کهنسال انجیر معابد جزیره‌ی کیش است؛ اینچنین است که ماهیت دوگانه‌ی برج‌های فاز اول و دوم پروژه، مشابه در‌هم‌تنیدگی ساقه‌های متعدد درخت «لور» به یک ماهیت یکتا می‌رسند. به بیانی دیگر کلونی واحدهای اقامتی و فضاهای خدماتی مابین آنها در عین کثرت، به یک کل یکپارچه (وحدت) دست می‌یابند. ضمنا این کانسپت امکان ایجاد تنفس و سایه‌اندازی در فضاهای میانی را نیز ایجاد می‌کند و مشاعاتی با کیفیت افزون فراهم می‌سازد.
قرارگیری عملکردها در طبقات گوناگون مبتنی بر برنامه‌ی فیزیکی پیشنهادی به این شرح است: فضاهای اداری، تاسیسات، انبارها و آشپزخانه و نیز فضاهای خدماتی در طبقه‌ی زیرزمین مستقر شده‌اند. طبقه‌ی همکف، لابی، رستوران و تالار پذیرایی، کلاب کودکان، لانژ و واحدهای تجاری را در خود جای داده است. فروشگاه‌ها علاوه بر دسترسی از بدنه‌ی شهری، با لابی نیز در ارتباط هستند. تیم طراحی فضاهایی نظیر رستوران‌های مجاور معبر شهری، بیزینس سنتر، اتاق‌های جلسه و بخشی از اتاق‌های تاسیساتی را در نیم‌طبقه‌ی همکف مکان‌یابی نموده است. در طبقه‌ی اول رستوران‌های چهارگانه و خدمات مرتبط با آنها استقرار یافته‌اند. طبقات دوم تا چهاردهم مختص فضاهای اقامتی و کاربری‌های تابعه‌ی آن است. به علت فرم خاص بنا در قسمتی از طبقه‌ی چهاردهم، استخر زنانه و مردانه‌ی روباز به صورت مجزا و نیز فضاهای ورزشی پیش‌بینی و طراحی شده‌اند.
استراتژی اصلی طراحان در جانمایی و فرم بلوک‌ها در کنار یکدیگر دو محور اصلی را در‌بر‌می‌گیرد. نخست تامین دید حداکثری به سمت دریا برای فضاهای اقامتی که به واسطه‌ی جانمایی اتاق‌ها در هندسه‌ی متفاوت بنا میسر شده است؛ به گونه‌ای که تمام اتاق‌ها با داشتن پنجره‌های شمالی یا شرقی می‌توانند از دید مطلوب به سوی دریا بهره‌مند شوند. این مهم با چرخش هندسه‌ی بلوک‌ها و نحوه‌ی استقرار آنها فراهم می‌شود. نکته‌ی دیگر، سایه‌اندازی احجام منفرد بر یکدیگر است که در اقلیم گرم و مرطوب جزیره‌ی کیش بسیار حائز اهمیت است.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1400

_______________________________________

نام پروژه: طرح مسابقه‌ی هتل پنج‌ستاره‌ی آرمیتاژ کیش، رتبه‌ی نخست
عملکرد: هتل
معماران: شهاب علیدوست، سونا افتخاراعظم / دستیار طراحی: امیر نیک‌نفس
دفتر طراحی: گروه معماری علیدوست و همکاران
تیم طراحی: امیر نیک‌نفس، مینا مهرداد، حامد بختیاری، مهرداد کارچانی، آیدا احسانی، سهند محدث، محمد‌علی ایزدی
محل پروژه: جزیره‌ی کیش، بلوار موج / وضعیت: کانسپت / تاریخ: تیر 1400
گرافیک و ارائه: احسان داننده، آیدا احسانی
کارفرما: شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری آرمیتاژ (شهرام حدادی)
وبسایت: www.alidoost-partners.com
اینستاگرام: shahabalidoost

مدارک فنی