گالری نیمانـــی، اثر امین ترکان
بیمارستان دانشگاه کارولینای شمالی چَپِل هیل، کارولینای شمالی، آمریکا / گروه معماری HKS با همکاری کرلی ردفوت زَک، 2002

طراحی نمای ساختمـان بیمارستان کودکان

امید، همدردی، جذابیت. چگونه می­توان ساختمان بیمارستان را به گونه­ای طراحی کرد که این ویژگی­ها را در ذهن کودکان و خانواده­های آنها القا کند؟
اولین برداشتی که انسان از یک فضا دارد بسیار مهم است. نگاه اول کودکان به ساختمان بیمارستان تأثیر عمیقی بر ذهن آنها می­گذارد. ساختار بیرونی ساختمان باید به چشم تمام سنین زیبا و دلپسند بیاید، از نوزادان گرفته تا بزرگسالان.
ساختمان بیمارستان کودکان باید ظاهری زیبا و ساده داشته باشد و از پیچیدگی­های طراحی به دور باشد تا کودکان بتوانند روابط بین عناصر تشکیل دهنده­ی آن را به­خوبی درک کنند. ظاهر ساختمان همچنین باید گویای اتفاقاتی باشد که در داخل آن می­افتد. ترکیب فضاهای پر و خالی، مقیاس، رنگ و بافت، فاکتور­هایی هستند که با آنها می­توان از اضطراب و تشویش کودکان و خانواده­هایشان کم کرد. استفاده از رنگ­ها باید به صورتی باشد که فضایی گرم و صمیمی و راحت را تداعی کند. بهتر است از انواع مختلف بافت از جنس­های گوناگون استفاده شود و بچه­ها را دعوت کرد تا به آنها دست بزنند و مصالح و جنس­های آنها را بشناسند. این روش­ها همگی در ایجاد برداشتی مثبت در هنگام اولین نگاه به بیمارستان تأثیر مثبتی دارند. همچنین طراحی ساختمان بیمارستان باید به گونه­ای باشد که در طول عمر ساختمان هیچ­گاه خسته­کننده به نظر نیاید که در ادامه به نمونه­هایی اشاره می­شود.

بیمارستان کودکان مایامی، مایامی، فلوریدا

مرکز درمانی کودکان لابونور، ممفیس، تِنسی

طرح بیمارستان کودکان کوئینزلند، گروه معماری لیونز آرک

لابی: محل اجتماع و تقسیمات فضایی

بیمارستان کودکان ماریا فاررِی، والهالا، نیویورک

بیمارستان کودکان مرسی، کانزاس سیتی، میسوری

کودکان و خانواده‌­های آنان قلب اجتماع حاضر در بیمارستان هستند. لابی نیز قلب بیمارستان است. اولین فضایی که در هنگام ورود به ساختمان واردش می‌­شویم لابی است. در نتیجه، برداشت اولیه‌­ی انسان از این فضا اثری ماندگار بر ذهن او می­‌گذارد. لابی بیمارستان­ دارای کاربرد­های مهمی می­‌باشد، از جمله آنکه محلّی است برای تعاملات اجتماعی و استراحت بیماران و خانواده‌­های آ­نان.
لابی نیز، مانند میدان اصلی شهر در بیمارستان نقش تقسیم­‌کننده‌­ی فضایی دارد. لابی فضایی است برای آمادگی پیدا کردن، برای رجوع به پزشک و قسمت‌­های درمانی. این سالن اصلی در بیمارستان باید از نور طبیعی کافی برخوردار باشد. همچنین تقسیم کردن فضای لابی بیمارستان­‌های کودکان به بخش­‌های کوچک بسیار کارآمد است، چرا که کودکان فضاهایی با مقیاس کوچگتر را بهتر درک می‌­کنند.

بیمارستان کودکان بنر، مسا، آریزونا

کافی­‌شاپ درختی، بیمارستان کودکان آرکانسا، لیتل راک، آریزونا

بیمارستان کودکان ام­.تی.واشینگتن بالتیمور، مریلند

کافی­‌شاپ درختی، بیمارستان کودکان آرکانزاس، لیتل راک، آریزونا

بیمارستان کودکان برنر، وینستون سالم، نیوکالیفرنیا

بیمارستان کودکان برنر، وینستون سالم، نیوکالیفرنیا

بیمارستان کودکان بریستون مِیِر در بیمارستان دانشگاه رابرت وود جانسن، نیو برونسویک، نیوجرسی

بیمارستان کودکان ام.تی.واشینگتن، بالتیمور، مریلند

بیمارستان کودکان کالیفرنیا، مادرا، کالیفرنیا

مرکز درمانی خانوادگی­-پدران و مادران به عنوان همراهان کودک

بیمارستان کودکان رونالد مک­دونالد، دانشگاه لویولا، مای وود، IL

همراهی والدین با کودکانشان در تمام مراحل درمان عاملی مؤثر برای آرام کردن کودکان در دوران بستری در بیمارستان است. به این منظور ایجاد شرایطی برای والدین به منظور حضور داشتن در بیمارستان امری مهم محسوب می‌­شود.
ایجاد فضایی برای همراهان که با دنیای بیرون و زندگی روزمره تفاوت‌­های زیادی نداشته باشد، ابزاری کارآمد است تا آنان بتوانند در کنار کودکانشان حضوری مؤثر داشته باشند. نور طبیعی مناسب، دسترسی به اینترنت، محوطه‌­سازی و ایجاد فضاهای خصوصی عواملی هستند که به خانواده‌­ها کمک می­‌کند در بیمارستان، کودکان خود را با آرامش هر چه تمام‌­تر همراهی کنند.
طراحی فضاهایی برای برقراری تعاملات اجتماعی، اتاق‌­های چندمنظوره‌­ی عمومی و طراحی المان‌­های متنوع و آثار هنری برای جلب نظر مراجعه‌­کنندگان همگی از عواملی هستند تا خانواده‌­ها از حضور در بیمارستان احساس رضایت کنند.
طراحی فضاهای درمانی کودکان باید به گونه‌­ای باشد که علاوه بر کودکان، از استرس و پریشانی خانواده­‌های آنها نیز کاسته شود.

بیمارستان و کلینیک کودکان مینه سوتا، مینیاپولیس، سنت پائول، مینه سوتا

بیمارستان کودکان و مرکز درمانی جانت سینگال، سیاتل، ؤاشینگتن

بیمارستان کودکان و مرکز درمانی جانت سینگال، سیاتل، ؤاشینگتن

کریدور بیمارستان کودکان، آرکانزاس، لیتل راک، آرکانزا

اتاق بازی بیمارستان کودکان مونت فیرو، برانکس، نیویورک

بخش مراقبت‌­های ویژه‌­ی نوزادان، بیمارستان کودکان بلنک، دس وانیز، آیووا

بیمارستان ملی کودکان، ؤاشینگتن دی سی

اتاق بازی سیّال و متحرک، بیمارستان گرین ویل، گرین ویل، کارولینای جنوبی

نقاشی‌­های کریدور، بیمارستان کودکان کالیفرنیا، مادرا،کالیفرنیا

فضای بازی، مرکز درمانی محلّی لوقای قدیس، بویزی، آیداهو

کافه­‌تریا، بیمارستان کودکان مرسی، کانزاس سیتی، میسوری

باغ و محوطه­‌سازی

از سـال­‌ها قبل مطالعـات نشـان داده است که هنـر و طبیعت در تسـریع رونـد بهبـودی بیماران تأثیرگذار است. در قرون وسطا، در مراکز درمانی از باغ به عنوان عاملی شفادهنده برای درمان بیماران استفاده می‌­­شد. در عصر حاضر نیز هنر، نور طبیعی و المان‌­های طبیعی فاکتورهایی اساسی در شکل­‌گیری و کارآمدی بیمارستان هستند.
مطالعات اخیر نشان داده است که رابطه­‌ی نزدیکی میان توانایی بیمار برای تسکین درد خود و محیط اطرافش وجود دارد. کاهش اضطراب و تشویش بیماران، مخصوصاً کودکان، امری ضروری است، بدین جهت در طراحی مراکز درمانی محوطه‌­سازی و طراحی فضای سبز اهمیت ویژه‌­ای دارد.
طراحی محوطه‌­ی شفادهنده یا کارهای هنری تأثیرگذار، تنها شامل تراس، یک زمین بازی یا یک راهرو رنگی نیست. در این مکان‌­ها نباید قوانینی از جمله “وارد چمن نشوید” یا “لطفاً دست نزنید” وجود داشته باشد. نقاشی‌­ها، گلکاری­‌ها، فواره‌­ها و مجسمه­‌ها، هیچ یک عناصری صرفاً نمایشی نیستند، بلکه بیماران باید به وسیله‌­ی هر پنج حسّ خود از وجود آنها بهره ببرند.
وجود پنجره‌­هایی به سمت باغ و محوطه‌­ی بیمارستان در اتاق بیماران، انجام نرمش‌­های فیزیوتراپی در محیط باز و امکان صرف ناهار در فضای آزاد همگی فاکتورهایی تأثیرگذار در تسریع روند بهبودی بیماران هستند.
معماری، طراحی فضای سبز، طراحی فضاهای داخلی و هنر همگی از عوامل جدایی‌­ناپذیر در درمان بیماران هستند. طراحی به بیماران کمک می­‌کند تا به زندگی بیرون از بیمارستان نزدیک باشند و امکان تحرّک و برقراری روابط اجتماعی داشته باشند.

استفاده از آثار هنری به عنوان ابزارهای راهنمای مسیر. بیمارستان کودکان فینیکس، فینیکس آریزونا

کلکسیون پروانه­ها، بیمارستان کودکان واندر بیلت، نشویل، تنسی

قورباغه در حیاط داخلی، بیمارستان کودکان بَنر، مِسا، آریزونا

کلکسیون پروانه­ها، بیمارستان کودکان واندر بیلت، نشویل، تنسی

لابی آسانسورها، بیمارستان کودکان واندر بیلت، نشویل، تنسی

نقاشی دیواری ورودی، مرکز درمانی محلّی سنت لوک، بویِز، آیدهو

کودک و توت­فرنگی، بیمارستان کودکان دوربچر، پورتلند

ایجاد محیطی اجتماعی

بیمارستان با هر ساختمان عمومی دیگر تفاوت‌­های زیادی دارد. در بیمارستان روابط احساسی و عمیقی بین بیماران با یکدیگر و خانواده‌­هایشان برقرار می‌­شود، بنابراین ایجاد فضایی که در آن برقراری تعاملات اجتماعی به­‌خوبی امکان پذیر­باشد، امری مهم و ضروری است.
ایجاد فضایی برای برقراری روابط اجتماعی می‌­تواند از راه‌­های مختلفی انجام گیرد. از نحوه‌­ی طراحی فضا و چیدمان مبلمان گرفته تا جمع‌­آوری کا­رهای هنری بیماران بستری در بیمارستان، همگی در به وجود آوردن جوّی صمیمی و اجتماعی مؤثر هستند. مزیّت این کارها در آن است که اجرای آنها مستلزم صرف هزینه­‌های بالایی نیست.

اتاق بازی کودکان به شکل قطار، بیمارستان تحقیقاتی کودکان سنت جودی، ممفیس، تِنسی

موزه­‌ی بیس­بال، دیوید کُن یانکه، بیمارستان کودکان ماریا فارری، والهالا، نیویورک

منتشر شده در : چهارشنبه, 31 ژانویه, 2024دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: