طراحی بیمـارستان کودکـان
برج باغ مسکونی برسیپــا، اثر سعید شناخته، مهران پیری

بیمارستان دانشگاه کارولینای شمالی چَپِل هیل، کارولینای شمالی، آمریکا
گروه معماری HKS با همکاری کرلی ردفوت زَک، 2002

North Carolina University Hospital, 2002

ساخت این دو بیمارستان تخصصی زنان و زایمان و کودکان، که بخش مهمی از مجموعه بیمارستان‌­های دانشکده‌­ی پزشکی کارولینای شمالی هستند، در سال‌­های اخیر به اتمام رسیده است. این دو بیمارستان با اشغال 44،000 متر مربع یکی از بزرگترین ساختمان­‌های منطقه­‌ی کارولینای شمالی محسوب می‌­شوند.
بیمارستان کودکان با 136 تخت‌خواب شامل بخش‌­های تخصصی و عمومی کودکان و اطفال است. بیمارستان زنان و زایمان نیز با 54 تخت‌خواب دارای بخش‌­های تخصصی زنان و زایمان و شش اتاق عمل جراحی است.
دکتر آلن استایلز، رئیس بیمارستان کودکان، بر این عقیده است که استفاده از رنگ‌­های گوناگون و المان‌­های سرگرم­‌کننده بسیار مؤثر واقع شده است. بخش­‌های مختلف درمانی، روشن و بزرگ هستند و در آنها برای کودکان انواع سرگرمی‌­ها پیش‌­بینی شده است.
تمام اتاق‌­های بیماران دارای حمام و دستشویی مستقل هستند، فضای اتاق‌­ها تا اندازه­‌ای بزرگ است که خانواده‌­ها بتوانند ساعات زیادی را در کنار کودکان خود بمانند. در همه‌­ی اتاق­‌ها کاناپه‌­های تختخواب­شو قرار دارد تا پدر و ماد­رها بتوانند در طول شب در کنار فرزندان خود در بیمارستان بمانند. همچنین فضاهای بازی مختلف برای انواع گروه­‌های سنّی کودکان تا نوجوانان در نظر گرفته شده است.

ورودی مجلل بیمارستان زنان و زایمان با فضایی دایره‌­ای‌­شکل با سقف چراغانی‌­شده و کفپوش­‌های مرمرین بیشتر شبیه به لابی یک هتل 5 ستاره است تا یک بیمارستان. در لابی قسمتی وجود دارد به نام آرشیو زنان که اطلاعات کاملی در مورد سلامتی و بهداشت زنان در اختیار مراجعه کنندگان قرار می‌­دهد.
ساختمان­‌های قهوه‌­ای رنگ این دو بیمارستان 9 طبقه ارتفاع دارند. دسترسی به آنها از ورودی اصلی کلّ مجتمع به‌­سادگی امکان­پذیر است. در طراحی هر دو بیمارستان از مصالح عالی و لوکس استفاده شده است.

مدارک فنی


منتشر شده در : شنبه, 3 فوریه, 2024دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: