Bi-Marz House, Hamed Akhavizadegan
مجتمع مسکونی و تفریحی مارینا، اثر شیوا آقابابایی

ساختمان کلاس درس باگلی اثر گروه معماران سالمِلا و گروه معماران کالسون، نوشته‌ی لادن مصطفی‌زاده

ساختمان کلاس درس  باگلی 

منطقه‌ی طبیعی باگلی
باگلی (Bagley) منطقه‌ای طبیعی به وسعت 55 هکتار واقع در شهر دولوث (Duluth) ایالات متحده آمریکا و متشکل از جنگل، تالاب و فضای باز است که امکان انجام فعالیت‌هایی چون دویدن، اسکی صحرایی، پیاده‌روی و دیگر فعالیت‌های آرام در قسمت‌هایی از این منطقه‌ی طبیعی فراهم می‌باشد. همین‌طور این منطقه‌ی طبیعی برای کلاس‌های درس مربوط به آموزش در فضای باز، محیط زیست و همچنین علوم میدانی مناسب می‌باشد و به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پردیس دانشگاه مینه‌سوتا
دانشگاه مینه سوتا-دالوتِ باگلی (Minnesota-Duluth Bagley) که در محوطه‌ی حفاظت شده‌ی طبیعی باگلی و نزدیک ساحل دریاچه‌ی سوپریور (Superior) و مرکز شهری دولوث واقع شده است، بودن در طبیعت بی‌نظیر را امکان‌پذیر می‌کند. با عبور از آن از میان دسته‌ای از کاج‌های قدیمی عبور می‌کنیم، پیاده‌روی پردیس را که پشت سر بگذاریم، وارد باگلی می‌شویم؛ حفاظت‌گاهی طبیعی با مساحت 50 هکتاری همراه با جنگل‌های سرسبز و چشم‌اندازهای چشمگیر و حیات وحش.

ساختمان کلاس درس  باگلی
ساختمان کلاس درس باگلی در منطقه‌ی طبیعی باگلی قرار دارد، این کلاس درس برای استفاده‌ی دانشگاهی است و برای استفاده توسط نهادهای غیر دانشگاهی در دسترس نیست؛ مگر اینکه نهادی با یک بخش دانشگاه برای ارائه‌ی برنامه‌های مرتبط با آموزش در فضای باز، منابع طبیعی، محیط ‌زیست یا پایداری مشارکت داشته باشد. ساختمان کلاس درس باگلی، نمونه‌ای عالی از تکنیک‌ها و تکنولوژی ساختمان سبز است.

طراحی ساختمان کلاس درس  باگلی
دانشگاه باگلی در صدد ایجاد یک مرکز آموزشی متشکل از هشت بخش برای برنامه‌ی درسی اکولوژی  در منطقه‌ی طبیعی باگلی بود که عملکرد زیست‌محیطیِ نمونه‌ای داشته باشد و همچنین از منطقه طبیعی باگلی (سایت حفاظت شده طبیعی 55 هکتاری) محافظت کند. گروه معماران سالمِلا (Salmela) با همکاری گروه معماران کالسون (Coulson) بر مبنای خواسته‌های دانشگاه باگلی، شروع به طراحی کردند و در سال 2010، ساختمان کلاس درس باگلی با مساحت 1995 مترمربع را با تاکید بر دو چالش مطرح شده (عملکرد زیست‌محیطی نمونه و حفاظت از منطقه طبیعی باگلی) خلق کردند. گروه معماران سالمِلا و کالسون در پاسخ به خواسته‌های دانشگاه باگلی و چالش‌های مطرح شده از طرف دانشگاه، به این صورت عمل کرد:

  • چالش اول (عملکرد زیست‌محیطی نمونه)

در پاسخ به چالش اول (عملکرد زیست‌محیطی نمونه) با ایجاد یک کلاس درس در فضای باز و یک کلاس درس باز در فضای داخل، مساحت مورد نیاز برای ساخت بنا را به حداقل رسانیدند؛
کلاس درس در فضای باز توسط محوطه‌ی سنگفرش شده و مشخص شده توسط شومینه، انبار چوب و نیمکت‌های چوبی، ایجاد ‌شد و کلاس درس داخلی، ریتمی از ساختار چوب بازیافتی در معرض نمایش است که با بازشوهای بزرگ به سمت جنوب مشخص شده و ارتباط بین کلاس بیرونی و فضای داخلی از طریق این بازشوها ایجاد می‌شود.

  • چالش دوم (حفاظت از منطقه طبیعی باگلی)

در پاسخ به چالش دوم (حفاظت از منطقه طبیعی باگلی)، مجموعه‌ای از عناصر را در مرز بین دانشگاه و منطقه‌ی حفاظت شده، قرار دادند. این کار باعث ایجاد دروازه‌ای به منطقه‌ی حفاظت شده و فضاهای تجمع برای یادگیری بدون تأثیر بر محیط بکر شد. این فضا به فضای باز و سرپوشیده مورد علاقه‌ی دانشجویان و دانشگاه برای اجتماعات و رویدادهای رسمی تبدیل شده است.
نماهای شرقی و غربی دارای پنجره‌های بزرگی هستند که به طور طبیعی فضا را تهویه می‌کنند. این ساختمان برنده جایزه‌ی کُت تاپ.تِن (COTE Top-Ten) در سال 2012 شد و توانست گواهی‌نامه پلاتینیوم لید (LEED Platinum) را دریافت کند. این ساختمان از زمان افتتاح از عملکردهای محیطی و اهداف طراحی خود فراتر رفته است. کلاس درس دانشگاه مینه سوتا-دالوتِ باگلی در سال 2010 با همکاری گروه معماران سالمِلا و کالسون تکمیل شد. این کلاس درس به عنوان یک فضای چند منظوره و مرکز مطالعات محیطی عمل می‌کند که بیش از 30 بخش، از آن به عنوان فضایی برایانجام تمرینات خود در منطقه‌ی طبیعی استفاده می‌کنند؛ به عنوان مثال، دانشجویان مهندسی از ساختمان به عنوان آزمایشگاه یادگیری استفاده می‌کنند و بر عملکرد ساختمان نظارت می‌کنند.
هدف اولیه‌ی کارفرما، ایجاد ساختمانی با قابلیت کسب گواهینامه‌ی لید بود و تیم‌های طراح توانستند به بالاترین امتیاز لید دست یابند و ساختمان کلاس درس باگلی، اولین پروژه‌ی دانشگاهی در منطقه شد که توانست گواهینامه‌ی پلاتینیوم لید را (با داشتن ویژگی‌هایی چون انرژی نزدیک به صفر، زباله صفر و آب تقریباً صفر) به دست آورد. اجرای رویکرد خانه‌ی منفعل در این آب و هوای بسیار سرد، باعث کاهش مصرف انرژی کاهش 92 درصدی بار گرمایشی ساختمان شد و با استفاده از توسط یک سیستم فتوولتائیک بسیار کوچک به انرژی نزدیک به صفر رسید؛ در این پروژه، تکنولوژی غالب نیست و استفاده از تکنولوژی در مقیاس کوچک باعث شد که تکنولوژی به راحتی در طراحی ادغام شود و منجر به رویکرد زیبایی‌شناسی در طراحی شود.
کلاس درس باگلی که به عنوان فضایی برای مشاهده‌ی گذر زمان، فصول، آب و هوا و حیات وحش عمل می‌کند، مانند یک کلیسای کوچک گمشده در جنگل ظاهر می‌شود که به گوش دادن، اختصاص داده شده است. این ساختمان هم باستانی و هم هوشمند به نظر می‌رسد. مصالح مورد استفاده در آن با احساسات و هدف طراحی شده‌اند. تلاش برای آرام بودن مانند اثری از سیبلیوس (Sibelius)، صرفه جویی در طراحی و … توجه‌ها را جلب و افراد را به شنیدن دعوت می‌کند. باگلی با گوش دادن به خورشید، باد، هوا، آب، خاک و جنگل، در تعادل کامل کار می‌کند. با انرژی مثبت در عملکرد، ارتباطی جادویی با دنیای طبیعی دارد. پایداری آن نامرئی، یکپارچه و اساسی است؛ به عنوان مثال، دمای هوا در یک شب سرد ژانویه -40 درجه‌ی فارنهایت است اما نیازی به گرمایش مکانیکی نیست، خورشید، گرمای منفعل را فراهم می‌کند و همین‌طور در فصل گرما، عایق بودن و هوابندی باعث از بین رفتن گرما می‌شود. عنصر کوچک فتوولتائیک بافته شده در معماری می‌تواند تمام نیازهای کلاس را تامین کند.
برای این ساختمان ، فضاهای مختلفی چون کلاس درس، آزمایشگاه، سالن اجتماعات و … در نظر گرفته شده است که در هر ساعت برای عملکردهای مختلف تغییر شکل می‌دهد اما حتی زمانی که مملو از فعالیت باشد، نظم و آرامشش را حفظ می‌کند. پلان ساده‌ی طبقه‌ی همکف دارای یک اتاق مونتاژ شده‌ی انعطاف‌پذیرِ رو به جنوب است. توالت، انبار، تجهیزات و آزمایشگاه در شمال قرار دارند. تقارن و اتصال روان به فضای باز، فضایی آرام برای مراقبه ایجاد می‌کند. کالسون این تلاش پیشگامانه را در طراحی شاعرانه و اجرای هوشمندانه، رهبری کرد. موارد مورد توجه در طراحی این ساختمان را که باعث کاهش مصرف انرژی در آن شده است، بسیارند که در ادامه به مواردی از آنها پرداخته می‍شود:

  • استفاده از سرویس بهداشتی‌های وَکیوم-فلاش (Vacuum-Flush) برای اولین بار
  • استفاده از ساختار نوآورانه و در عین حال ساده‌ی عایق
  • استفاده از پنجره‌های سه‌جداره برای هوابندی، گرمایش خورشیدی غیر فعال، تهویه و نور طبیعی
  • استفاده از تیرهای چوبی احیا شده‌ی دارای گواهی FSC
  • استفاده از سیستم 16 اینچی SIP در دیوارها و سقف
  • استفاده از عایق 12 اینچی EPS در اطراف تیر و زیر دال بتنی
  • بازیافت 100 درصدی مواد محلی و قراضه‌های EPS
  • کاهش 89 درصدی ضایعات ساخت و ساز پروژه با استفاده از استراتژی‌های خلاقانه
  • کاهش 70 درصدی نور مصنوعی
  • تنظیم جریان هوا به طور خودکار توسط سنسورها، متناسب با تعداد سرنشینان.
  • فراهم شدن تمام نیازهای گرمایشی و سرمایشی توسط نور خورشید و گرمای داخلی به صورت غیر فعال
  • حفظ آسایش حرارتی بهینه بدون گرمایش یا سرمایش مکانیکی فعال و …

با موارد ذکر شده، مصرف انرژی در ساختمان کلاس درس باگلی حدود 81 درصد کاهش یافته است، 19 درصد انرژی باقیمانده با یک سیستم فتوولتائیک کوچک تامین می‌شود و پسماند زباله و آب آن تقریبا صفر است. این طرح با استفاده از استراتژی‌های کم‌فناوری گرمایش خورشیدی غیر فعال، عایقکاری فوق‌العاده، ساخت و ساز هوابند و … با استاندارد موسسه‌‌ی پَسیو هاوس (Passive House Institute) مطابقت دارد و از این بابت موفق به کسب جوایزی شده است. این پروژه نتیجه‌ی انعطاف‌پذیری باورنکردنی و صرفه‌جویی عمیق در انرژی است که تقریباً بدون تعمیر و نگهداری در طول عمر ساختمان دوام می‌آورد. در این ساختمان با استفاده از رویکرد کمتر، بیشتر است (less is more)، عناصر و مصالح طراحی به موارد ضروری کاهش یافته‌اند و هر کدام از مصالح، قسمتی از مسائل را حل کرده است. این پروژه با گرفتن گواهینامه‌ی پلاتینیوم لید، عملکرد و زیبایی‌شناسی را در کنار هم قرار داده است.

پی‌نوشت

  • گروه معماران سالمِلا (Salmela) یک گروه معماری مستقر در شهر دولوث (Duluth)، مینه سوتا (Minnesota) است که توسط دِیوید سالمِلا (David Salmela) تاسیس شده است.
  • گروه معماران کالسون (Coulson) در شهر دولوث مستقر است و ساختمان‌هایی زیبا و نوآورانه از نظر زیست‌محیطی، قابل توجه و قابل اجرا طراحی می‌کند که ریشه در فعالیت و فرهنگ آن مکان دارند. کارلی کالسون (Carly Coulson) طراح اصلی و بنیانگذار کالسون است و در بیست سال گذشته روی راهکارهای پایدار کار کرده است و ساختمان‌های معاصر را به محیط‌های زیبا، انسانی و پایدار تبدیل می‌کند.

معماری معاصر جهان: آموزشی

_______________________________________

نام پروژه: ساختمان کلاس درس  باگلی
عملکرد: آموزشی
شرکت-دفتر طراحی: گروه معماران سالمِلا و گروه معماران کالسون
مساحت زمین: 1995 مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت:  2010
عکاس پروژه: پائول کرازبی

Bagley Outdoor by Salmela Architects & Coulson Architects

Projeect Name: Bagley Outdoor Classroom
Function: Classroom
Architects: Salmela Architects & Coulson Architects
Area: 1995 m²
Year: 2010
Photographs: Paul Crosby

Bagley Outdoor Classroom

The University wanted a learning center shared by eight departments for their ecology curriculum that has exemplary environmental performance and conserves the 55-acre Nature Preserve site. In response, we minimized the built area by creating an outdoor classroom and one open classroom indoors. We located an assembly of elements at the boundary between the University and the Preserve. This created a gateway to the Preserve and gathering spaces for learning without impacting the pristine environment.  The outdoor classroom is created by the paved area defined by the fireplace, wood storage and reclaimed wood benches. The indoor classroom is a rhythm of exposed recycled timber structure punctuated by large openings to the South that create the connection between the outdoor class-room and indoor space. The East and West facades have large operable windows that naturally ventilate the space. The North form is an armature for renewable energy generation and stack ventilation. The Classroom building has been awarded the 2012 COTE Top-Ten Award and is a LEED Platinum certified building. Since its opening the structure has exceeded environmental performance and design goals. The space has become a favorite outdoor-indoor gathering space for students and the University for impromptu gatherings and formal events.

مدارک فنی

گواهینامه و جوایز کسب شده‌ی ساختمان کلاس درس باگلی

  • LEED Platinum Certified
  • AIA COTE Top Ten Green Building Award
  • AIA Minnesota Honor Award

منابع و ماخذ

  • Green Source, the magazine of sustainable design, 2011
  • salmelaarchitect.com
  • co
  • architectmagazine.com
  • archdaily.com
  • d.umn.edu
  • wikipedia.org
منتشر شده در : یکشنبه, 17 جولای, 2022دسته بندی: آموزشی, انرژیبرچسب‌ها: ,