The building of the chapel of the Martyrs of Rizvan Garden, Isfahan, Hamed Fatut
استودیو پژوهشی رهیافت

ساختمان سیتی سنتر (قلب شهر) شاهین شهر اصفهان، اثر حامد فتوت

اثر راه یافته به مرحله ی داوری چهارمین جایزه ساختمان سال ایران

ساختمان سیتی سنتر (قلب شهر) شاهین شهر اصفهان

ویژگی خاص زمین پروژه، چه به لحاظ موقعیت قرارگیری آن که به صورت جزیره‌‏ای در میان گذرهای پیرامونش واقع شده است و نیز کشیدگی طولی آن به نسبت 5 به 1 طول به عرض، همچنین فرم منحنی ضلع جنوبی زمین (همجوار با میدان) را می‌توان از اصلی‌ترین موارد تأثیرگذار در شکل‌گیری ایده معماری پروژه دانست. دیگر ویژگی اثرگذار، وجود میدان وسیع سبز در مقابل جبهه جنوبی بنا است. استفاده از خطوط منحنی و سیال در فرم مجموعه از پلان داخلی مجموعه گرفته تا طرح نمای آن از دیگر ویژگی‌های معماری مجموعه می‌باشد. به کارگیری این خطوط که برگرفته از هندسه زمین پروژه می‏‌باشد، سبب شده است تا ضمن ایجاد تنوع در بدنه اصلی و ممتد مجموعه در کنار میدان شهری همجوار آن، از سنگینی این بدنه در کنار میدان کاسته شود. فرو رفتگی‏‌های ایجاد شده در بنا از طریق خطوط منحنی یاد شده، نشان دهنده‌‏ی ورودی‏‌های مجموعه چه پیاده و چه سواره می‏‌باشد؛ این امر سبب تقویت دعوت‌کنندگی ورودی‌‏ها می‌‏باشد. با توجه به وجود ترافیک متغیر در دسترسی‏‌های پیرامون بنا و به منظور جلوگیری از ایجاد بار ترافیکی زیاد در میدان جنوبی، کلیه ورودی‏‌های سواره از معبر سمت شمال و ورودی‌‏های پیاده از معبر سمت جنوب مجموعه در نظر گرفته شده است. ایجاد تراس‏‌های طبقاتی و عقب نشینی در بدنه‏‌های مجموعه به سبکی آن کمک شایانی کرده است. همچنین ایجاد تراس‏‌های سبز و استفاده از بام مجموعه به عنوان یک بام سبز، سبب امتداد فضای سبز میدان جنوبی در پروژه شده است. از دیگر ویژگی‏‌های این مجموعه به کارگیری ایده پلان آزاد در طراحی پلان‌‏های آن می‌‏باشد. به عبارت دیگر، پلان‌‏های این مجموعه به نحوی در نظر گرفته شده است؛ که امکان ایجاد گونه‏‌های مختلف تجاری به لحاظ متراژ از خرد تا کلان در آن وجود دارد. در طراحی نمای مجموعه نیز از ایده خطوط منحنی پلان استفاده شده است. مصالح به کار رفته در نما نیز تلفیقی از مصالح سنتی و مدرن می‌باشد. ضمن آنکه نمای مجموعه به گونه‌ای طراحی شده است که محل قرارگیری تابلو تبلیغاتی واحدهای تجاری، به منظور ایجاد جلوه بصری هماهنگ در نما، در آن تعبیه شده است. اهمیت ویژه‌ای نیز به طراحی نورپردازی نمای مجموعه در شب داده شده است.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1398
____________________________
عملکرد: تجاری، اداری   

_________________________________________    

نام پروژه: ساختمان سیتی سنتر (قلب شهر) شاهین شهر اصفهان
عملکرد: تجاری، اداری و رفاهی
معمار اصلی: حامد فتوت
کارفرما: آقای مهندس جلیل مالکی، شرکاء و شهرداری شاهین شهر
همکاران طراحی: نسیم احمدی، بهاره مجملی، ماندانا کیهانفر، پوریا علی عسگری، الناز خدادادی، سحر حسینی
تهیه نقشه های فاز 2: نسیم احمدی، محمد شکل آبادی، ماندانا کیهانفر
آدرس پروژه: اصفهان، شاهین شهر، بلوار رازی، میدان خلیج فارس
مساحت/زیربنا: 27000 مترمربع
جزئیات طبقات و کاربری آنها: زيرزمين دوم: پارکينگ، انبار و تأسيسات
زيرزمين اول: پارکينگ، انبار، تأسيسات و خدماتی
همکف: تجاری
اول: تجاری
دوم: تجاری و تالار
سوم: اداری، تالار، شهربازی و Food Court
بام: رستوران روباز و بسته
طراحی و دکوراسیون داخلی: حامد فتوت، نسیم احمدی، ماندانا کيهانفر، بهاره مجملی
مشاوران و اجرای نورپردازی: حامد فتوت، ابوالفضل جعفری
طراحی سازه: مهندس پاکدليان
اجرای سازه: کارفرمای پروژه
نوع سازه: اسکلت بتونی
طراحی تأسیسات: ابوالفضل جعفری
نوع تأسیسات: تهويه مطبوع، چيلر و داکت اسپلیت
سرپرست کارگاه: مهندس محمد صابری
نظارت پروژه: حامد فتوت
تاریخ طراحی: 1394-1395
تاریخ شروع ساخت: 1395
تاریخ پایان ساخت: 1397
عکاسی پروژه: سپهر منصوری، سحر حسينی، نسیم احمدی
مشاور گرافیک: صدف خادم بهشتی، سارا تقی زاده
بودجه‌ی کل: چهارصد و پنجاه ميليارد ريال
جوایز کسب شده توسط پروژه
رتبه دوم طرح معماری برتر در دومین همایش ملی مشارکت در ساخت ایران سال 1396

ISFAHAN SHAHINSHAHR CITYCENTER BUILDING, Hamed Fotovvat

Project’s Name ـ Function: Isfahan Shahinshahr Citycenter Building,
Commercial, Official and Welfare
Office ـ Company: Fotovvat Architecture atelier
Lead Architect: Hamed Fotovvat
Design Team: Nasim Ahmadi, Mohammadreza Rezvani, Sahar Hosseini,
Mohammad Masoumzadeh, Bahareh Mojmeli, Mandana Keihanfar,
Puria Aliasgari, Elnaz Khodadadi
Interior Design: Hamed Fotovvat, Nasim Ahmadi, Mohammadreza
Rezvani, Sahar Hosseini, Mandana Keihanfar
Mechanical Structure ـ Structure: Air Condition, Chiller & Duct Split,
Concrete Structure
Location: Khalij Fars Sq., Razi Blv., Shahinshahr, Isfahan
Total Land Area ـ Area Of Construction: 4000 m2, 27000 m2
Client: Mr. Jalil Maleki, Partnership and Shahinshahr Municipality
Date: 2016  -  2019
Photographer: Sepehr Mansouri, Sahar Hosseini
Website: www.fotovvatarch.com
Email: info@fotovvatarch.com

The island feature of the project site between it’s around passages and also it’s longitudinal elongation of 5:1 in width, as well as the curved and fluid form of the south side of the site (adjacent to the square), can be considered as the most influential factors in shaping the project’s architectural idea. Another effective characteristic is the entrance of the abroad green square in south front of the building.
Using curved and fluid lines in the shape of the complex, from internal plan to elevation outer view design, which is influenced by the geometry of the project site, has reduced the body weight next to the square, while diversifying the main and continuous body of the complex along the adjacent urban square.
The concavities in the building, created from the reminded curved lines, show the entrance of the complex, weather people’s or car’s; this factor supports the entrance’s inviting feature. Due to variable traffic in the access around the building and to avoid the high traffic load in the south square, all cars enter from the north passage, and pedestrian enter from the south passage of the complex.
Making class terraces and recess in the body of the complex, considerably help the lightness of complex. Also creation of green terraces and using complex roof as a green roof, have also contributed to the expansion of the south square green space in the project. Another feature of this complex is utilizing of free plan idea in designing it’s plans. In other words, the plans of this complex are somehow considered that; it is possible to create different types of shop based on area from micro to macro level.
In designing the complex facade also the idea of the curved lines of plan have been used. The materials used in the facade are an integration of traditional and modern materials. The complex’s facade has been designed in such a way that the placement of the advertising banners is embedded in order to create a harmonious visual effect on the facade. Special attention is also given to the design of the night view complex lighting.