دبیرستان هایتِکِ چولا ویستا اثر استودیوی ای.آرکیتِکتز، نوشتهی لادن مصطفیزاده
دبیرستان هایتِکِ چولا ویستا
استودیوی ای.آرکیتِکتز (Studio E Architects) یک دفتر معماری است که در سَندیِگو (San Diego)، کالیفرنیا (California)، ایالات متحده (United States) قرار دارد. استودیوی ای.آرکیتِکتز در سال 1987 تاسیس شد و در سراسر جنوب غربی ایالات متحده فعالیت میکند. استودیوی ای.آرکیتِکتز در سال 2009 دبیرستان هایتِکِ چولا ویستا (Chula Vista) با مساحت 61445 فوت مربع را طراحی کرد. این مدرسه که برای 450 دانشآموز از پایهی نهم تا دوازدهم طراحی شده، توانست در سال 2011 یکی از ده پروژهی برتر سی.اُ.تی.ای (COTE) را کسب کند. این مدرسه در زمینی هشت هکتاری در جنوب شرقی چولا ویستا مشرف به درهی رودخانهی اوتای (Otay) و مکزیک (Mexico) در جنوب واقع شده است. طراحی مدرسه نشاندهندهی تاکید منشور مدرسه بر سه ارزش اساسی شفافیت (Transparency)، اجتماع (Community) و پایداری (Sustainability) است.
کلاسها در ژانویهی 2009 همراه با یک برنامهی درسی منحصر به فرد برای 440 دانشآموز و در ساختمانی نوآورانه که مطابق با نیازهای دانشآموزان ساخته شده بود، آغاز گردید. برنامهی درسی در نظر گرفته شده برای دانشآموزان مبتنی بر پروژه (پروژهمحور) است که برای تولید محتوای آکادمیک آن از یک تکنیک حرفهای استفاده شده است؛ دانشآموزان به صورت تیمی کار میکنند و با ساختن یاد میگیرند.
این رویکرد عملی توسط سه برنامهی ساختمانی پشتیبانی میشود: کلاسهای درس در اطراف استودیوهای کاری، آزمایشگاههایی با محوطههای کاری برای آموزش هنر و علم و مشترک برای همه جلسات مدرسه، آموزش و ارائه.
ساختمان در اطراف گالری سازماندهی شده است که تمام کاربریهای رایج و در مجاورت هم را به یکدیگر مرتبط میکند. گالری از شرق به غرب کشیده شده است و با استودیوهای درجه یک در امتداد لبهی جنوبی آن قرار دارد. حیاطهای در نظر گرفته شده در طرح باعث ورود هوای تازه و نور روز به مدرسه میشوند و در عین حال فضای آموزشی/کاری اضافی را فراهم میکنند.
این مدرسه در مدت 18 ماه به مبلغ 15000000 دلار با احتساب تمامی هزینههای سایت طراحی و ساخته شد. این برنامهی فشرده، تیم را به سمت استفاده از اجزای مدولار برای ساخت سوق داد که میتوان آنها را در خارج از محل ساخت و در محل مونتاژ کرد. این استراتژی، چالشهایی را برای اطمینان از حفظ کنترل کیفیت توسط تولیدکننده، ایجاد کرد.
هدف طراحی، ایجاد مدرسهای بود که در عین کمک به اهداف آموزشی خود، از حداقل انرژی استفاده کند؛ به این دلیل از نور خورشید برای تولید انرژی و از نسیمهای خنککننده برای خنک کردن ساختمان و … بهره برده شد.
به طور خلاصه، این طرح پاسخی به این سوال بود که “تهویهی مطبوع این ساختمان قبل از ظهور چگونه باید انجام شود؟” و برای پساخ به این سوال، در طراحی، حیاطهایی در نظر گرفته شد تا امکان تهویهی متقابل و روشنایی روز در ساختمان فراهم شود. برای ساختمانها از سقف شیبدار استفاده شد که سلولهای فتوولتائیک بر روی آنها قرار داشتند و برای بهرهگیری حداکثری سلولها از نور خورشید، شیب سقفها به سمت جنوب در نظر گرفته شد. سایر اقدامات انجام شده در طراحی و ساخت دبیرستان هایتِکِ چولا ویستا را میتوان به صورت زیر بیان کرد:
- سقف خنک (کاهش جزیرهی گرمایی)
- بهینهسازی نور روز
- معیارهای عملکرد صوتی پیشرفته
- ساخت اجزا و مصالح ساختمانی با مصالح محلی
- انتخاب مصالح با محتوای بازیافتی بالا
- سیستم فتوولتائیک
- نظارت الکترونیکی بر زمان واقعی مصرف انرژی ساختمان و نمایش آن در لابی مدرسه
- بازیافت در محل، کمپوست و پرورش ورمیکالور (Vermiculture)
- محوطهسازی با مصرف آب کم
- تجهیزات لولهکشی صرفهجویی در مصرف آب
- امکانات دوش در محل برای تشویق کارکنان به دوچرخهسواری تا محل کار
- تولید80 درصد نیاز انرژی الکتریکی مدرسه از طریق سیستم پی.وی (PV)
- استفاده از آب بازیافتی برای 100 درصد نیاز آبیاری سایت و …
همینطور این پروژه، 52 درصد مصرف آب کمتری نسبت به خط پایهی EPAct-1992 دارد که معادل 5000 دلار صرفهجویی در هزینههای عملیاتی در یک سال است. در صورت لزوم، 90٪ تجهیزات خریداری شده دارای واجد شرایط انرژیاِستار (Energy Star) هستند. هشتاد و شش درصد نور ساختمان از طریق نور روز تامین میشود. هشتاد و هشت درصد از ساختمان را میتوان از طریق پنجرهها تهویه و خنک کرد.
طراحی و نوآوری (Design & Innovation)
این مدرسه برای کمک به هر دانشآموز طراحی شده است، از هر خانواده حمایت میکند تا زندگی سالمتری داشته باشند و فرصتهای بیشتری برای مشارکت فراهم میکند. فنآوری بالا نیازمند این است که یک مدرسه امن باشد اما نه به گونهای که شبیه زندان باشد. مقرون به صرفه باشد اما نه به قیمت ناراحتی یا عملکرد، سالم باشد اما نه بهگونهای که …
استفاده از یک رویکرد تصمیمگیری مشارکتی تضمین کرد که تیم طراحی کمک کرد تا سه اصل طراحی اصلی را برای چارچوببندی هر تصمیم توسعه دهد. ایدههای اصلی این پروژه را میتوان به صورت زیر بیان کرد:
- تلاش برای ایجاد یک محیط آموزشی عاری از مواد سمی
- استفاده از منابع به طور پایدار و مقرون به صرفه
- آموزش، یادگیری و مشارکت در هر فرصتی.
این ایدهها در طراحی از طریق فضاهای یادگیری سازگار که آموزش تیمی را تقویت میکنند، بیان شد:
- کنترل روشنایی و تهویهی طبیعی و مصنوعی
- فضاهای عمومی برای ترویج شخصیسازی و نمایشگاه آثار دانشجویی
- ایجاد فضای یادگیری قابل مشاهده از طریق شفافیت بین فضاها
مسائل زیستمحیطی کلیدی مربوط به کاهش مصرف انرژی در حین گرفتن انرژی موجود در سایت بود؛ در آب و هوای معتدل سَندیِگو، این در درجهی اول به معنای گرفتن نور خورشید برای روشنایی روز و انرژی بود. این طرح با چیدمان سقفهای رو به جنوب برای قرار دادن فتوولتائیکها و شکستن ساختمان به قسمتهای کوچکتر با حیاط داخلی تکمیل شد.
معماری معاصر جهان: آموزشی
_______________________________________
نام پروژه: دبیرستان هایتِکِ چولا ویستا
عملکرد: آموزشی
شرکت-دفتر طراحی: استودیوی ای.آرکیتِکتز
مساحت زمین: 61445 فوت مربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: 2009
عکاس پروژه: جیم برادی
High Tech High Chula Vista by Studio E Architects
Project Name: High Tech High Chula Vista
Function: Educational
Architects: Studio E Architects
Area: 61445 ft²
Year: 2009
Photographs: Jim Brady
High Tech High Chula Vista
Designed by Studio E Architects, High Tech High School is a 45,000 sqf charter school for 450 students in ninth through twelfth grade, and a recent name as one of the COTE 2011 Top Ten Projects. The school is situated on an eight acre site in southeastern Chula Vista overlooking the Otay River Valley and Mexico to the south. The design of the school reflects the charter school’s emphasis on three fundamental values – transparency, community and sustainability. The school is a combination of modular and site built construction. Classes commenced in January 2009 hosting a diverse student body of 440 students who began pursuit of a unique ‘hands-on’ curriculum in an innovative building crafted to their needs. The High Tech High curriculum is project based and utilizes a vocational technique with academic content. Students work in teams and learn by making. This hands-on approach is supported by three building program components: classrooms around working studios, labs with working yards for art and science instruction and a commons for all school meetings, instruction and presentations. The building is organized around the gallery which links the grade neighborhoods and all the common uses. This gallery stretches east to west with individual grade studios along its southern edge. Courtyards are placed at these hinge points in the plan inviting fresh air and daylight into the school while providing additional instructional/work space. The school was designed and built in 18 months for $15,000,000 including all site costs. This tight schedule lead the team to employ modular building components that could be constructed offsite while grading and foundation work was done onsite. While permitting the schedule to collapse, this strategy did present challenges to assuring that quality control was maintained by the manufacture. The design intention was to create a school that utilized the minimum amount of energy while contributing to its pedagogical aims. This was accomplished by starting with “first principles” which is defined as those that don’t require a technological fix. The building was sited to capture the solar exposure for energy generation while also taking best advantage of the cooling prevailing breezes. Unwelcome solar penetration was properly shaded. Controlled daylight was captured. In short, the plan was a response to the question “how would someone have arranged this building before the advent of air conditioning?” Specifically the building was perforated by courtyards to allow cross ventilation and daylighting. Sloping roof were tilted to the south to maximize their solar exposure for photovoltaic arrays. West facing walls were minimized and were screened form the late afternoon sun. In addition to these measures the following were also incorporated:
- Cool roof (heat island reduction)
- Daylighting optimization
- Enhanced acoustical performance measures
- High efficiency central plant HVAC
- High efficiency glazing package
- Locally sourced building components and materials
- High recycled content material selections
- Photovoltaic system
- Real time electronic monitoring of building energy use displayed at school lobby
- On-site recycling, composting and vermiculture areas
- Low water use landscaping
- School-initiated ride-share/carpooling program
- Water saving plumbing fixtures
- On-site shower facilities to encourage staff bicycling to work
- The school’s PV system generates 80% of the electrical energy demand.
- Reclaimed water is used for 100% of the site’s irrigation needs.
The project demands 52% less water than the EPAct-1992 baseline, equating to a savings of $5,000 per year in operating costs. Where applicable, 90% or more of all equipment purchased is Energy Star qualified. 86% of the building is daylit. 88% of the building can be ventilated and cooled with operable windows. The project exceeds California Energy Code requirements by 54%. The contractors diverted 83% of all construction waste from the landfill.
مدارک فنی
منابع و ماخذ
www.aiatopten.org
www.archdaily.com