چــرا مــعمــاری مهــــم اســـت؟، ساختمان و زمـــان، پل گلدبرگر، ترجمه‌ی سِودا ابوترابی، فصل ششم
گفتگویی با شیگرو بـــان. 1957 ولادیمیر بلوگولوفسکی، ترجمه‌ی مهدیه حیدری

بیم آفیـــس
اثر مهرداد عزیزی

پروژه‌ی بیم آفیس در طبقه‌ی سوم یک ساختمان اداری واقع شده است. ایده‌ی اصلی پروژه بر اساس پروژه‌هایی بر پایه‌ی تکنولوژی بیم ساخته و پرداخته شده است. از همین رو پروژه به دو بخش پارامتریک با جزئیات بالا و غیر پارامتریک با جزئیات کمتر تقسیم شده است.
طرح پیشین پروژه بسیار ناخوشایند و مساحت فضاهای کم اهمیت پروژه بیش از اندازه بود، در نتیجه تمامی فضاهای پروژه حتی سقف آن تخریب و از ابتدا طراحی شد. آشپزخانه پروژه دارای مساحت بیش از اندازه و عدم ارتباط مناسب با سایر فضاها بود و همچنین از کیفیت لازم برخوردار نبود.
از این‌رو، با ایجاد تغییراتی کلی، آشپزخانه را جا به جا کردیم و مساحت آن را کاهش دادیم. با توجه به این جا‌به‌جایی فضای کافی به منظور طراحی اتاق جلسات فراهم شد. سقف این اتاق که در امتداد لابی پروژه قرار گرفته شده است، به صورت کاملا پارامتریک طراحی شده است. رنگ کف این اتاق و برش انتهایی سقف لوورهای پارامتریک این فضا به رنگ آبی ایرانی است. این رنگ علاوه بر این که رنگی پرکاربرد در معماری ایرانی است، رنگ سازمانی پروژه و همچنین رنگ برگرفته از تکنولوژی بیم نیز در نظر گرفته شد. باید خاطر نشان کرد که سقف پارامتریک پروژه به خصوص در بخش گوشه‌سازی‌ها برگرفته شده از مقرنس سازی و گوشه‌سازی در معماری ایرانی است. که به منظور دست‌یابی به این هدف از ۳۰۰۰ لوور پارامتریک استفاده شده است.

نام پروژه: بیم آفیس BIM Office
عملکرد: اداری
دفتر طراحی: بیم آفیس
معمار: مهرداد عزیزی
همکاران طراحی: محمد لاجوردی، نیما عبیدزاده
طراحی و معماری داخلی: مهرداد عزیزی
مجری: علی فراهانی
کارفرما: استودیو شخصی معمار
آدرس پروژه: تهران
مساحت زمین: 50 مترمربع
زیربنا: 50 مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: پاییز 1400، بهار 1401
عکاس پروژه: محمد حسن اتفاق
ایمیل: m.azizi254@gmail.com
اینستاگرام: mehrdadazizi.architect

مدارک فنی

منتشر شده در : سه‌شنبه, 20 ژوئن, 2023دسته بندی: طراحی داخلیبرچسب‌ها: ,