فروشگاه سیسمونی دنیای کودک اثر سروش روغنیان و صادق حقیقی
فروشگاه افشار، اثر وحید زلفی

املاک 5×3، اثر رسول فرخی، امین بنداریان

این پروژه به مساحت 15 متر‌مربع در خیابان امام رضای مشهد، در بافت مجاور حرم واقع شده است. بر‌اساس پروسه‌ی رسیدن به طرح در گروه، ابتدا جلسه‌ای با کارفرما گذاشته شده که در آن مخاطب‌شناسی (کارفرما) و شناخت نیازها و خواسته‌های وی از فضا شناسایی و اولویت‌بندی شد. دغدغه‌ی اصلی کارفرما، کوچک بودن فضا (از نظر بصری و عملکردی) و دیده نشدن در بافت شلوغ و آشفته‌ی مجاور با توجه به کاربری تجاری بوده است.
با توجه به ابعاد فضا و دغدغه‌های کارفرما، فضاهای عملکردی مورد نیاز ــ فایل‌ها و مدارک، خدماتی، روزنامه و مجلات، سبزینگی، گاو‌صندوق و مانند آن ــ به دیواره‌ها متصل شد تا در وسط، فضایی خالص و یکپاچه (بصری‌ـ‌فضایی) داشته باشیم. همچنین برای رسیدن به اهداف بصری و زیبایی‌شناسی از یک شبکه‌ی مدولار (پوسته‌ی) سفید‌رنگ استفاده شده که این لایه در جلوی فضاهای عملکردی قرار گرفته و بر‌اساس عملکرد زیر لایه‌ی خود تغییر شکل داده است. در طراحی این پروژه، سعی در خلق فضایی متفاوت و در‌عین‌حال دارای خلوص و یکپارگی فضایی و بصری شده است.
پوسته‌ای که علاوه بر تأمین اهداف بصری، نیازهای عملکردی را پاسخ داده و حتی سازماندهی کرده است. در واقع عامل اصلی دیده شدن (جلب توجه مخاطب)، نحوه‌ی برخورد متفاوت با طراحی این چنین فضایی است. راه حل ارائه شده، نتیجه‌ی دیالوگ خواسته‌های کارفرما (نیازهای عملکردی‌ـ‌بصری) و محدودیت‌های پروژه بوده که به رویکردی متفاوت در برخورد با حل مسئله رسیده است.

معماری معاصر ایران، تجاری

____________________________

نام پروژه: املاک 5×3
طراحان:
رسول فرخی، امین بنداریان (گروه معماری اتمسفر)
اجرا:
رسول فرخی، امین بنداریان
تیم اجرایی پروژه: وحید غشلاغی، مهرداد آذری
عکاس: آرون شاکری
کارفرما: اسماعیل محرابی
محل پروژه: مشهد، خیابان امام رضا، ضلع جنوبی بازار رضا، کوچه‌ی شمشاد، پلاک 167
نوع پروژه: بازسازی، طراحی داخلی
تاریخ اجرا: فروردین و اردیبهشت 1395
سطح زیربنا: 15 متر‌مربع
کاربری فعلی: تجاری – دفتر مشاوره خرید و فروش زمین
کاربری قبلی: سوپر مارکت ( تخریب کامل توسط کارفرما)
پست الکترونیکی:rasool.farokhi@yahoo.com

این پروژه اثری است از گروه معماری اتمسفر
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار گروه معماری اتمسفر در دانشنامه کلیک کنید.