طراحی داخلی و نمای شو روم مرکزی سرامیک البرز، اثر آرش مدنی
املاک 5×3، اثر رسول فرخی، امین بنداریان

فروشگاه سیسمونی دنیای کودک اثر سروش روغنیان و صادق حقیقی

پروژه‌ی فروشگاه سیسمونی دنیای کودک، در خیابان فلسطین شهر اصفهان واقع شده است. اغلب کاربری‌های این خیابان، به کاربری‌های تجاری پیرامون حوزه‌ی کودک اختصاص دارد. مساحت پروژه، 480 متر‌مربع است که در دو طبقه‌ی 220 متر‌‌مربعی و یک نیم‌طبقه‌ی 40 متر‌مربعی تقسیم می‌شود. فروشگاه، قبل از آن نیز کاربری تجاری داشته، اما به دلیل اینکه فاقد ریز‌فضاهای مناسب بوده است، کارفرما در‌صدد بازسازی آن بر آمده تا فضای نابسامان فروشگاه، بر‌اساس نیازهای جدید کارفرما سامان یابد.
اولین گام در طراحی، ساماندهی وضعیت نابسامان و ایجاد فضاهایی مناسب برای نمایش محصولات بوده است؛ محصولاتی که دارای ابعاد گوناگونی است. از این رو، به برنامه‌ریزی پیرامون چیدمان این اجناس، هم از نظر ابعاد و هم با توجه به نیاز مخاطب پرداختیم و فروشگاه را در دو طبقه و یک نیم‌طبقه ساماندهی کرده‌ایم؛ طبقه‌ی همکف (وسایل پر‌کاربرد، وسایل بهداشتی و لباس کودک)، نیم‌طبقه (کالای خواب) و طبقه‌ی اول (کالسکه و کریر).
در روند طراحی، هر‌چه به کانسپت و ایده‌ای خاص نزدیک می‌شدیم، پیاده‌سازی آن در فضا، ما را از نحوه‌ی ارائه‌ی محصولاتی که مورد نظر کارفرما بود، دور می کرد، به همین سبب سعی کردیم تا سناریوی حرکتی را بر‌اساس چیدمان محصولات بنویسیم؛ کالاها به دیوارها انتقال پیدا کرد تا فضای میانی به فضایی برای حرکت تبدیل شود. فضای حرکتی برای تکمیل فرایند خرید، نیاز به مکث داشت، پس فضای مکث به فضای بین نمایش و حرکت راه یافت. کالبدی در حال شکل‌گیری بود که می‌بایست کالاهایی با تنوع رنگی فراوان را در خود جای می‌داد، به همین سبب رنگ سفید را به عنوان رنگ خنثی که در‌بر‌گیرنده‌ی محیط باشد، برگزیدیم و عنصر صندوق که معمولاً عنصری کم‌اهمیت در فضاهای تجاری است را به عنوان شاخصه‌ی فضای مکث در میانه‌ی فضای کلی قرار دادیم و با ایجاد گرافیکی ساده، سعی در شاخص کردن فضاهای نمایش کردیم.

معماری معاصر ایران، تجاری

__________________________________________________

طراحان: سروش روغنیان، صادق حقیقی (دفتر معماری شباهنگ)
همکاران طراحی:
نیما میرزایی، لیلا اسد‌بیگی، الهه موسوی
گروه چیدمان: هدی امتیاز، مونا امتیاز، شکیبا ماشینی
مجری طرح: صادق حقیقی، محسن کلانتری (دفتر معماری شباهنگ)
عکس و فیلم: گروه تبلیغات دوچرخه، سارنگ فرزام‌فر، حسام معتمدی
محل پروژه: اصفهان، خیابان فلسطین
سطح زیر‌بنا: 480 متر‌مربع
ریز فضاها: همکف (فضای نمایش محصولات، صندوق، انبار، آسانسور، سرویس بهداشتی)، نیم‌طبقه (فضای نمایش محصولات) و طبقه‌ی اول (فضای نمایش محصولات، مدیریت، انبار، آسانسور)
تاریخ اجرا: پاییز و زمستان 1394

این پروژه اثری است از دفتر معماری شباهنگ
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار دفتر معماری شباهنگ در دانشنامه کلیک کنید.

منتشر شده در : یکشنبه, 20 ژانویه, 2019دسته بندی: طراحی داخلی, طراحی داخلی / تجاریبرچسب‌ها: , ,