کتابخانه ی دانشگاه هنر موساشینو
معماری از سو فوجیموتو
توکیو، ژاپن، 2010
ترجمه ی علیرضا سید احمدیان
Musashino Art University Library
Architecture by: Sou Fujimoto
Japan, Tokyo, 2010
گالری و کتابخانه ی دانشگاه هنر موساشینو (1962) یکی از عالیترین ساختمان های مجتمع به شمار میآید که معمار یوشینوبو آشیهارا آن را طراحی کرده است. این گالری کتابخانه یک بنای بتونیِ مدرنیستی است که در کامپوس 11 هکتاریِ دانشگاه از جایگاه حساسی برخوردار است. کامپوسِ دانشگاه مثل تناوبی از وُید و تراکم، در 40 کیلومتریِ غرب توکیو واقع است. ولی حتا گنجینه های معماری هم برای خود عمر مفیدی دارند که ممکن است نسبتاً زود به سر آید. بعد از 40 و اندی سال که از احداث این کتابخانه گذشت، ساختمان آن دچار قولنج شد و به نظر خیلی دِمُده میرسد.
مدیریت دانشگاه، گالری کتابخانه را به دو بخش برنامه ایِ مجزا تقسیم کرد و آنگاه تصمیم گرفت که ساختمانِ تاریخیِ آشیهارا را به موزه ای تبدیل و کتابخانه ای نیز در سایت مجاور آن تأسیس کند. یک مسابقه برای طراحی هر دو برنامه ترتیب داده شد. معمار سو فوجیموتو پنج شرکت کننده ی دیگر را در این مسابقه شکست داد و حتی هیئت داوران را با ایده ی یک قفسه کتاب که در قابی شیشه ای قرار میگرفت، تحت تأثیر قرار داد. هندسه ی این طراحی مُلهم از جو قرائت خانه های قدیمی ست و دو هدف عمده ی اغلب کتابخانه ها را به نحو مطلوبی تأمین کرده است. در حالی که مسیرهای لابیرنتیِ بینِ دیوارهای قفسه مانند نوعی کشف بدون راهنمای مجموعه ی خیره کننده ی کتابخانه را امکانپذیر میکنند، سامانده یِ شعاعیِ کتابخانه که از خلال قفسه ها میگذرد، یافتنِ کتاب را در مجموعه تسهیل کرده است.
کتابخانه ی جدید به مساحت 6410 متر مربع که در مجاورت ساختمانِ موجودی واقع است که بازسازی و نوسازیِ آن در بهار سال 2010 به پایان رسیده است، یکی از چندین قطعه زمین سایت کامپوس را به خود اختصاص داده است. سایت کتابخانه محصور در میان ساختمان های آکادمیک و کافه تریای اصلی دانشگاه است و دامنه ی محدودی دارد، زیرا بسیاری از سازه های قدیمیِ کامپوس برای بازسازی و نوسازی در آینده ی نزدیک در نظر گرفته شدهاند. پیاده راهِ پهنِ شمالی با درختانِ گیلاس، منطقاً بهترین مکان برای ورود به داخل ساختمان و شروع به عبور از کنار دیوارِ مارپیچِ لابیرنتی است.
این مارپیچ که دیوارهای آن از قفسه های چوبیِ پشت شیشه تشکیل شدهاند، در ابتدای مسیر خود یک دیوار به ارتفاع 5/8 متر دارد که دور ساختمان چنبر میزند و سپس قوسی برمیدارد و لایه های متحدالمرکزی در وسط ایجاد میکند از جهات مختلفی از سمت کامپوس قابل رؤیت است. دیوار کذایی بلافاصله مشخص میکند که ساختمان نمیتواند جز کتابخانه چیز دیگری باشد. دانشجویان از طریق یک ورودیِ عظیم در دلِ دیوار، به داخلِ دالان کوچکی هدایت میشوند که ورودیِ اولیه ی کتابخانه به ارتفاع سه طبقه را تشکیل میدهد. پلکان خارجی که بینِ ساختمان های جدید و ساختمانِ موجود قرار گرفته، به طبقه ی دوم منتهی میشود که در آن یک ورودیِ فرعی، دو سازه را به یکدیگر متصل و به سمت تراس سرپوشیده در عقب کتابخانه منتهی میشود.
این دالانِ تونلمانند به بخش دوطبقه ی مربوط به مجلات منتهی میگردد که بخش خیره کننده و چشم نوازیست و در ادامه ی آن یک میز پذیرش گرد، یک اتاق مخصوص کتاب های نایاب، گالری برگه دان، و دفترهای طبقه ی همکف واقعند. اتاق های گردهمایی، پژوهش و تحقیق، و نمایش، بخشِ انبار را به دو قسمت تقسیم کردهاند. قفسه بندیِ اضافی در زیرِ زمین است و گنجایش 300،000 جلد کتاب را دارد؛ به این ترتیب، ساختمانِ جدید کتابخانه دوبرابرِ کتابخانه ی قدیم ظرفیت دارد.
فوجیموتو در مورد طبقات اصلیِ کتابخانه معتقد است: «کل فضا پیوسته و متصل است اما در دو سطح قرار گرفته است». معماری با تبعیت از تکنیکِ حکاکیِ پیرانِزی ٭(Piranesi) و با استفاده از پلکانِ تشکیل شده از قفسه های کتاب که جای کافی برای نشستن را نیز فراهم میآورند، و وُیدهای عظیمی که طبقه ی دوم را «منفذدار» ساخته اند و شبک های از راهروهای عریضی که راهشان را از میان قفسه های غول آسا باز میکنند، مرز میانِ طبقات بالا و پایین را از میان برداشته و مخدوش ساخته است. در کنار پلکان ملایمی که به قرائت خانه منتهی میشود، آسانسورها و یک پلکان محصور قرار دارد که مسیرهای بدیلی برای دستیابی به طبقه ی فوقانی را در انتهای ساختمان فراهم میآورند.
هرچند عناصر برنامه ایِ محصور در ساختمان، تا حد زیادی طبقات تحتانیِ مارپیچی را از دیده ها پنهان نگاه میدارند، طبقات فوقانی که قفسه های سرتاسریِ از کف تا سقف، به کرات حول میز پذیرش در وسط اتاق آن را دور زده اند، به وضوحِ بسیار پیدا هستند.
بین قفسه های مارپیچ به ارتفاع تقریباً 5 متر، و مبلمان و نورافکن های کتابخانه، مناطق عملکردی قرار گرفته اند. قفسه های کم ارتفاع که با دقت بسیار برای دسترسیِ آسان در نظر گرفته شدهاند، حلقه های لایه بندی شده فضا را از خود انباشته اند، و میزهای مشترکِ کاربرانِ کتابخوان، میزهای یک نفره و صندلی های خاصی که از مجموعه ی اختصاصیِ دانشگاه انتخاب شده اند، مناطق مخصوصِ نشیمن و قرائت را به تفکیک مشخص و تعریف کرده اند.
نورپردازیِ کتابخانه در عبور از فضای تو در توی کتابخانه به کاربران یاری میرساند. ردیفی از نورهای نقطه ای در بالکن ها، و مجموعه ای از لامپ ها بالای میز پذیرش قرار گرفته اند. فوجیموتو توضیح میدهد که: «عبور از دالان کتابخانه مثل عبور از وسط جنگل است. نوری که از یک سمت میآید شما را به پیشتر رفتن به آن سو ترغیب میکند». در طول روز، نورِ خورشید، نورِ محیطِ کتابخانه را تقویت و کل سالن را به ملایمت نورباران میکند. علاوه بر پنجره های وسیع، نورگیرهای سقفی با پانل های شیشه ایِ مات، سقف را شیاردار و اتاق را از اشعه ی لطیفی آکنده ساخته اند. درست در زیر آنها، یک سقف کاذب با پَنل هایی از جنس پولیکربنات به شکل شش ضلعی (لانه زنبوری)، شیارها و دیرک های سقف را پنهان نگاه میدارند و نور واردشده را نیز منتشر میکنند. سطح پنل های شیشه ای که انعکاسِ آینهایِ قفسه های پایینشان هستند، ردیفِ کتاب ها را منعکس میکنند و به واسطه ی آنهاست که به نظر میرسد قفسه ها تا بینهایت گسترش یافته اند.
در این دیوارهای پوشیده از قفسه، منافذ مستطیلی در اندازه ها و ابعاد مختلفی وجود دارد که هرکدامشان از الگوی خاصی تبعیت میکنند. اینها در هندسه ی متحدالمرکز «تخفیف» ایجاد میکنند، داخل قاب ها را دوباره قاب بندی، و در فضا با ایجاد عمق میدان و همزمان ایجاد گسست در دیوار، طبقه بندیِ کتاب ها را تسهیل میکنند. این سیستمِ طبقه بندی در قسمت های سه گوش گوهای شکلی انجام میشود که به صورت شعاعی از میز پذیرش منشعب شدهاند. هریک از این قسمتهای گُوهای، به طبقه ی شماره خورده ی خاصی مربوط هستند؛ تابلوهای عمود بر قفسه ها هر قسمت را تعریف کرده اند.
چوب زیزفون سبُک در ساخت قفسه ها به کار رفته که آنها را در حد فاصل مبلمان و معماری قرار داده است. پارتیشن ها دید از پشت ندارند و به سازه ی فولادیِ کتابخانه پیچ شده اند. سازه ی فولادی، در ضمن، یک سیستمِ دیرک و ستون است که به یک پیِ ضد آتش وصل شده است. به نقل از معمار فوجیموتو: «ستون ها واقعاً شبیه بَسته ای کوچک هستند». به دلیل هیبت غریبِ دیوارها و منافذ بیقاعدهای که در آنهاست، ستون ها نمیتوانند به صورت شبکه به کار گرفته شوند. ولی حجم عظیمِ قفسه ها فضای زیادی برای جایگیریِ دیرک ها و ایجاد ثبات در آنها فراهم آورده است. در بیرون ساختمانِ کتابخانه، قفسه ها رنگ قهوهایِ سیری دارند و به منظور امنیت بیشتر، پرداختِ ضد آتش و حرارت دارند. این قفسه ها علاوه بر نامرئی و عایق بودن، سخت افزاری که نمای بیرونی را ایجاد کرده از نظرها پنهان ساخته اند. جامه ای شیشه هرکدام به مساحت 27/0 متر مربع ظاهراً در برابر قفسه های چوبی معلق هستند. بسته ای فلزی، این جامه ا را که 6/7 میلیمتر ضخامت دارند به سازه ی فولادیِ ساختمان متصل ساخته اند.
کتابخانه ای که معمار سو فوجیموتو ساخته، علاوه بر ایجاد هیجان و انگیزه در کامپوسِ قدیمیِ دانشگاه هنرِ موساشینو، بنایی برای تجلیل از مقامِ شامخ کتاب نیز محسوب میشود، آنهم در عصری که آینده ی مکتوبِ چاپی، آیندهای مبهم و نامعلوم است. معمار میگوید: «امروزه هرکس میتواند در رستورانِ مکدونالد هم کتاب بخواند. ولی لذت، تمرکز و تمدد اعصابی که در یک کتابخانه در محاصره ی کتاب های کتابخانه ایجاد میشود، تجربه ی خاصیست که به وصف در نمیآید».
البته ساختمان کتابخانه هنوز عطشِ سیریناپذیری برای کتاب دارد. هم داخل و هم خارج از آن بیشمار قفسه ی خالیِ کتاب وجود دارد. فوجیموتو اول به دیوارهایی از کتاب فکر کرده بود که از کف تا سقف ارتفاع گرفته باشند. فقط هفت ردیف اول هر ستون قابل استفاده هستند و قفسه های بالای 8/1 متر به ابزارهای خاص برای مقابله با زلزله و نیز نردبانی برای دسترسی نیاز دارند. فوجیموتو کار خود را اینطور توجیه کرده است: «بعد از تکمیل کتابخانه، فکر کردم خالی بودنِ قفسه ها شاید خیلی هم بد نباشد. اگر همه ی قفسه ها را پر میکردم، کتابخانه به یک گنجه ی بزرگ کتاب تبدیل میشد. اما حالا که خالی رهایش کرده ام، پر از امکانات بالقوه به نظر میرسد».
معماری معاصر جهان: فرهنگی
___________________________________________
سو فوجیموتو آرکیتکتز ــ معمار اصلی: سو فوجیموتو؛ تیم پروژه: کوجی آئوکی، ناگابونو ماتسومورا، شینتارو هُما، توموکو کُسامی، تاکاهیرو هاتا، یوشیهیدو ناکازونو، ماساکی ایؤاتا.
طراح و معمار: جون ساتو، ماسایوکی تاکادا (مهندس سازه)؛ شرکت مهندسی کانکیوـ تاکافومی ؤادا، کازوناری اُهیشیما، هیروشی تاکایاما
مشاوران: دفتر نورپردازیِ سیریوس (نورپردازی)؛ اِیْشی کاتسورا (رسانه/ مشاور امور کتابخانه)؛ دفتر طراحی تاکو ساتوه (طبقه بندی)؛ شرکت اینوئه اینداستریز (طراحی مبلمان)
پیمانکار: تایسِی کورپوریشن ــ تسوکاسا ساکاتا
کارفرما: دانشگاه هنر موساشینو
وسعت: 6420 متر مربع
هزینه: نامعلوم
سال ساخت: 2010
محل اجرا: توکیو، ژاپن
مدارک فنی