ویلا 3S طراحی از شرکت معماران لاو و اوربانیزم گراتس گایدورف، اتریش
کتابخانه ی دانشگاه هنر موساشینو معماری از سو فوجیموتو توکیو، ژاپن، 2010 ترجمه­‌ی علیرضا سید احمدیان

خانه‌ی جِی
طراحی از شرکت معماری بی.‌بی.‌لَب (آنا بونه میرو و لوکا برونِلی)
والنسیا، اسپانیا، 2010

J House
Designed by: bblab arquitectos (Ana Bonet Miró &Luca Brunelli)
Valencia, Spain, 2010

معماری معاصر جهان: مسکونی

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

معماران، این خانه را با عبارت “بسته‌بندی زندگی روزانه” توصیف می‌کنند؛ خانه‌ای که طراحی آن، در وهله‌ی اول، با تکیه بر ویژگی‌های خاصّ توپولوژیکی و بافت جغرافیایی منطقه انجام شده و معیارهای کاربری را به عنوان اولویت بعدی، لحاظ نموده، از آنجایی که به‌ زیبایی توانسته زندگی افراد در داخل خانه و مجموعه‌ی سکونت با فضای بیرونی را در یکدیگر ادغام کند، شایسته‌ی معرفی شدن و بررسی‌ست؛ و اینکه در عین حفظ حریم، ارتباط مستقیم داخل با فضای خارج از ساختمان نیز پابرجا نگه داشه و رضایت ساکنین جلب شده، گویای مهارت معمار است.
طرح نما به صورت مجموعه‌ای از سوراخ‌های گِرد کوچک‌ می‌باشد که از روی بدنه‌ی ساختمان حذف شده است. پلکان فلزی معلّق و بدون نرده، عامل ارتباط بین دو طبقه‌ای هستند که زمینه‌ی پلان گسترده و دلبازی را در خود جای داده‌اند. بررسی مقطع ساختمان، تصویر خوبی از سیرکولاسیون و نحوه‌ی تفکیک حریم‌ها را مشخص می‌نماید؛ ضابطه‌ی یکی شدن فضای داخلی با فضای بیرونی، در همنشینی بین طبقه‌ی همکفِ روشن و نورگیر با باغ خانه، به‌خوبی بارز است. فضای همکفِ باز، روشن و آفتابگیر در باغ پیش‌رَوی کرده و با وجود نمای شفافی که دارد، المان‌های خود را با فضای بیرونی به اشتراک گذارده است؛ در حالی که فضای محصور، مرموز و روشن طبقه‌ی اول ارتباط متفاوت و بسیار محدودتری با بیرون از ساختمان دارد. ضرورت حریم از طریق پاسیوهایی که دیوارهای مشبّک دارند، ایجاد شده است. پاسیوهای این تراز که در دیوارهای منحنی و مشبّک محصورند، حریم مطلوب خانواده را فراهم می‌کنند. تسلّط دید از داخل به بیرون، آسان و از بیرون به داخل، تقریباً غیرممکن است. در ضمن، این اجرا به کنترل آفتاب تند شهر گرم والنسیا نیز بسیار کمک می‌کند.
خانه‌ی جِی با هزینه‌ی 375 هزار یورو، طراحی و ساخته شد.

Source: I. Housing. Korea: Archiworld publication, 2011, pp.32 -35, “J House”.
www.morfae.com
www.dezeen.com
www.architectureticker.com

مدارک فنی


منتشر شده در : یکشنبه, 19 جولای, 2020دسته بندی: مسکونی, ویلاییبرچسب‌ها: ,