Mian Office building, Behnaz Sartipi, Mohsen Kafaei
کافی شاپ گالکسی

مجموعه فرهنگی و سینمایی شمیران «سینما توپوگرافی»
امیرحسین اشعری

در سال‌های اخیر سالن‌های بزرگ سینما جای خود را به مجموعه‌هایی از چند سالن کوچک داده‌اند. در بسیاری از موارد کاربری عمومی دیگری از قبیل مراکز تفریحی و تجاری در کنار این مجموعه‌ها ساخته می‌شود. این فرصتی مناسب است که سینماها به عنوان فضای فرهنگی بتوانند نقش بستری مناسب برای تعاملات شهروندان در این مجموعه‌ها بازی کنند.
مرکز تجاری اداری شمیران در منطقه‌ی شمیرانات تهران احداث شده است. یکی از قابلیت‌ها در این بخش وجود باغات شمیرانات است که طبقات مختلف در این مجتمع از دید و منظر آن بهرمند هستند. طبقه‌ی چهارم مجموعه در طراحی اولیه به عنوان کاربری تجاری دیده شده بود و زیر ساخت‌های مربوط به سینما همچون ارتفاع کف تا سقف، فاصله‌ی بین ستون‌ها، تاسیسات و… در نظر گرفته نشده بود. لذا برای جبران کمبود فضا با وجود محدودیت‌های ارتفاعی مجبور شدیم خیلی از بخش‌ها را در دو سطح حل کنیم به طور مثال زیر سکوهای سینماها، بالای اداری و سرویس بهداشتی به عنوان فضای کمکی استفاده شد.
هدف اساسی در طراحی مجموعه فرهنگی و سینمایی شمیران خلق یک نقطه‌ی عطف به عنوان حلقه‌ی واسط سایر طبقات با ایجاد فضایی متفاوت با آنها بود. به صورتیکه شهروندان که در طبقات دیگر در حال رفت و آمد و حرکت هستند هنگامی به این طبقه می‌رسند با فضای مکثی مواجه شوند تا قدری درنگ کنند، سعی شد تا حد ممکن عناصر طبیعی موجود در طبیعت اطراف به محیط داخلی وارد شود. بدین جهت متریال‌های طبیعی همچون پوشش گیاهی و چوب جایگزین مصالح سخت گردید همچنین در این طرح، می‌خواستیم یک پاتوق فرهنگی را به صورت یک چشم‌انداز طبیعی در مقیاس خردتر، در فضای داخلی ایجاد کنیم. در واقع تلاش بر این بود که افراد پس از حرکت در سایر طبقات، یک باره، در طبقه‌ی چهارم تجربه‌ی محیط طبیعی خارجی را به گونه‌ای داشته باشند که بتواند موجب افزایش نوعی از هیجان در فضا شود و باعث گفتمان بیشتر شهروندان گردد که ماحصل آن رشد و ارتقای سطح فرهنگی خواهد بود.
عنصر اتصال‌دهنده‌ی سالن‌ها یک لابی سبز (پلتفرم فرهنگی) است، که به عنوان نقطه‌ی کانونی مجموعه عمل می‌کند. سیتینگ به عنوان نقطه‌ی عطف این فضا، یک مونومان با فرم خطوط توپوگرافی با باغچه‌هایی از گیاهان طبیعی است که، امکانی را برای اقامت طولانی‌تر افراد و انجام تعاملات اجتماعی و فرهنگی در مواقع انتظار و هنگام برگزاری رویداد‌های مختلف فراهم می‌آورد. همچنین در زیر این نشیمن، بخشی از فضای سرویس بهداشتی جانمایی شده است. فرم خطوط توپوگرافی در طراحی ابژه‌های عملکردی همچون، کانترهای بلیط فروشی و تنقلات و گلدان‌هایی که در قسمت‌های مختلف لابی طراحی شده نیز استفاده شده است. شبیه‌سازی محیط طبیعی و خلق یک لنداسکیپ داخلی با طراحی دیوارهای سبز، جداره‌های منحنی سالن‌های سینما از جنس نوارهای چوبی، تقویت شده است.
به منظور ایجاد یک هویت متمایز برای هر یک از سالن‌های نمایش یک رنگ مشخص در نظر گرفته شده است. این رنگ در درب‌های ورودی و طرح داخلی هر سالن دیده می‌شود.

معماری داخلی: فرهنگی

_______________________________________

نام پروژه-عملکرد: مجموعه فرهنگی و سینمایی شمیران “سینما توپوگرافی”
دفتر طراحی: گروه معماری اشعری و همکاران / معمار اصلی: امیرحسین اشعری
همکاران طراحی: زهرا جعفری، الناز امینی‌خانیمنی، احسان شبانی، زهرا رحیمی / بهره‌بردار: محسن خباز
اجرای پروژه: پژمان زمانی‌فر / طراحی تاسیسات: شرکت طرح و تجهیز سامان مهر (شهراد فریفته)
نظارت پروژه: امیرحسین اشعری / آدرس پروژه: تهران، مرکز تجاری اداری شمیران، طبقه‌ی چهارم
مساحت زیربنا: 1800 متر‌مربع / کارفرما: سید مجتبی نعمتی / تاریخ شروع و پایان ساخت: خرداد 1398-اسفند 1398
گرافیک: زهرا جعفری / سه بعدی: مصطفی یکترزاده، احسان شبانی / مطالعات: الناز امینی‌خانیمنی
هماهنگ‌کننده: اسما سیرجانی‌اصل / مشاورکار بتن: موسی کلهر / عکاس: حمید یزدان‌پناه
وبسایت: www.ashari-architects.com / ایمیل: ashariarchitects@yahoo.com / اینستاگرام: ashariarchitects@

ی

مدارک فنی

منتشر شده در : یکشنبه, 10 ژانویه, 2021دسته بندی: فرهنگی هنری ورزشی, معماری داخلیبرچسب‌ها: ,