Rock Gym Club, Mojtaba & Masoud Hooshangian Shirazi
Shemiran's cultural and cinematic collection "Cinema Topography", Amirhossein Ashaari

ساختمان اداری “میان”
بهناز سرتیپی، محسن کفایی

این پروژه بازسازی طبقه همکف بخشی از ساختمان اداری (به مساحت 70 متر مربع) یک انبارسنگ، واقع در شهرک صنعتی محمود آباد اصفهان است. خواست کارفرما آن بود تا در این فضا سه اتاق با کاربری اداری، جلسات و غذا خوری طراحی گردد و اتاق جلسات به گونه ای در نظر گرفته شود که به صورت متداول مبلمان نگردد تا فضایی راحت و صمیمی ایجاد کند. سوالی که در اینجا برای گروه ما مطرح شد آن بود که با توجه به محدود بودن ابعاد فضا، چگونه ضمن حفظ یکپارچگی فضا خواسته ها و کاربری های مدنظر کارفرما تامین شود؟ با توجه به عملکرد مجموعه (انبار سنگ)، با ایده گرفتن از سنگ کوپ (بلوک های سنگی استخراج شده از معدن سنگ) به عنوان الگو و به منظور تقسیم بندی فضا، (به جای استفاده از دیوار به عنوان عنصر جداکننده) یک حجم با الگوی بلوک سنگ در درون فضای اصلی در نظر گرفته شد که فضا را به دوبخش تقسیم می نماید. سپس با خالی کردن توده حجم اضافه شده، فضا به سه بخش (اداری، جلسات و غذا خوری) تقسیم بندی گردید.

همانگونه که در الگوی معماری ایرانی سه عنصرحیاط، ایوان و شاه نشین شکل دهنده سلسله مراتب فضایی بوده اند، در این پروژه نیز سعی شد تا به بازتولید این الگوی فضایی پرداخته و کیفیت فضایی مطلوبتری را در اختیار کاربر فضا قرار دهیم. همانطور که در الگوی معماری ایرانی (حیاط، ایوان، شاه نشین) همواره فضایی میانجی (ایوان) به عنوان حلقه واسط، فضای درون و بیرون را به یکدیگر پیوند داده، در این پروژه نیز مطابق با همین الگو و با ایجاد فضایی میانی مانند ایوان به باز تعریف این مفهوم فضایی پرداختیم. در این راستا، با استفاده از الگوی سنگ کوپ به خالی نمودن بخشی از فضای داخلی و جداره بنا پرداختیم که ماحصل آن شکل گیری فضایی حائل میان درون و بیرون پروژه می باشد. بر این اساس،  به جای ایجاد یک جداره باریک، مطلق و گسسته به عنوان مرز درون و بیرون، یک مرز سیال، گسترده و پیوسته به صورت فضا شکل گرفته است.

علاوه بر بازتولید مفهوم فضایی ایوان، فضای “میان” در نقش یک فضای حائل کمک می کند تا افراد نا آشنا برای رفتن به بخش های مختلف درنگ بیشتری داشته و نتوانند به سهولت و با طی مسیر مستقیم تا بخش انتهایی مجموعه نفوذ کنند. این فضای حایل به شکل یک فضای تقسیم شفاف، با محدود نمودن مسیر مستقیم حرکت، موجب فیلتر شدن و حفظ حریم بخش های مختلف فضا می گردد، به گونه ای که به طور ناخود آگاه این حس به افراد غریبه القا می شود که خود را مجاز به عبور از آن برای ورود به سایر بخش ها نمی دانند.   بعلاوه این فضای بلورین نقطه اتصال دو محور حرکتی عمود بر هم می باشد. محور طولی که از ورودی آغاز گردیده و بخش های مختلف فضا (اداری، جلسات و غذاخوری) را به یکدیگر پیوند می دهد و محور عرضی که حرکت از فضای اصلی (فضای جلسات) به فضای سبز بیرون را ممکن می سازد.

به علت صنعتی بودن محیط انبار سنگ و  همچنین وجود چالش ها و تنش های گوناگون که بخشی از ماهیت کار در محیط های صنعتی است، سعی شد فضای داخلی به گونه ای طراحی شود تا ضمن کاهش استرس و تنش های محیطی، فضایی آرامش بخش، چشم نواز و تاثیرگذار را در اختیار کاربر فضا قرار دهد. به همین منظور رنگ دیوار اصلی فضای داخلی آبی در نظر گرفته شد تا با کاهش هیجانات و ایجاد آرامش، به تخلیه بارهای منفی ذهن کمک کرده و محیطی متعادل پدید آورد. علاوه بر این طبیعت قاب شده توسط فضای بلورین تجربه بصری چشم نوازی را در اختیار کاربر فضا قرار می دهد که او را حریص رفتن به فضای باز می کند، امکانی که محور عرضی تعریف شده در پروژه در اختیار کاربر فضا قرار می دهد تا به راحتی بتواند ضمن برقراری ارتباط فیزیکی با طبیعت برای لحظاتی از تنش و استرس به دور باشد.

کتاب سال معماری معاصر ایران،1399
____________________________
معماری داخلی: اداری

___________________________________

نام پروژه: ساختمان اداری “میان”
عملکرد: اداری  معماران اصلی بهناز سرتیپی، محسن کفایی
طراحی و معماری  داخلی: بهناز سرتیپی، محسن کفایی
کارفرما: مهرداد رشیدیان مجری: پوریا بابائیان
آدرس پروژه: اصفهان، شهرک صنعتی محمود آباد، خیابان 24
مساحت زمین: 70 مترمربع
تاریخ شروع / تاریخ پایان ساخت: آذر 97/ شهریور 98
عکاس پروژه: فرشید نصر آبادی
ایمیل: Mohsenkafaei1@gmail.com
اینستاگرام: behnaz_sartipi_3ordibehesht, Mohsen.kafaei

Mian Office building, Behnaz Sartipi, Mohsen Kafaei

Project Name: Mian Office \ Function: Office
Lead Architects & Interior Design: Behnaz Sartipi, Mohsen Kafaei
Executer: Pourya Babaiian \ Location: No 85, 24 street, Mahmoud Abad Industrial Park, Esfahan, Iran \ Total Land Area: 70 Sq.m \ Client: Mehrdad Rashidian \ Date: 2019- 2020 Photographer: Farshid Nasrabadi
Email: Mohsenkafaei1@gmail.com
Instagram: @Mohsen.kafaei– @behnaz_sartipi_3ordibehesht

this project is the renovation of the ground floor of a part of an office building (with an area of 70 square meters) of a stone warehouse located in the city of Esfahan in Iran. Considering the function of the stone warehouse, block stone (stone blocks extracted from the stone quarry) was used as a pattern. To divide the space, instead of using the wall as a separating element, a volume with a stone block pattern was considered inside the main space dividing the space into two parts. Afterward, by emptying the added stone mass, space was divided into three parts (office, meeting, and dining area) to maintain the integrity of the space and at the same time divide it into three functional areas, all three parts with favorite lighting and a view to the green space.
We also used the block stone pattern to empty a part of the building wall and interior space, creating a third space or intermediate space. This space was in fact an expanded border between inside and outside, which is not defined as a wall and a mass, but as a space with a new expression. This space creates a moving connection between indoor and outdoor space and provides a better link to nature and a different visual experience (framed nature), promoting the quality of indoor space. This spatial definition has caused the border between inside and outside, which was previously defined as a narrow wall, to expand according to the spatial pattern of Iranian architecture and become a middle and intermediate space.
According to the Iranian architecture, the courtyard, porch, and alcove have always served as a mediating space (porch) and a midway link between inside and outside, connecting these two spaces. Similarly, in this project, we tried to comply with the same pattern. Accordingly, we created a middle and wide space like a porch to redefine this concept of space, and instead of creating a narrow, definite, and absolute wall as an inside and outside border, a fluid, wide and continuous border emerged as space.
This space is neither outside nor inside and is both outside and inside; a space that is “between” two spaces inside and outside and a mix of both spaces. This middle space was created by reducing the space quantitatively to add to space qualitatively. Furthermore, this spatial boundary is in the form of a crystalline division space restricting the path of movement, maintaining privacy, and providing a hierarchy of different parts of space, so that it subconsciously induces a feeling in strangers that they are not allowed to cross it to enter other parts. Based on the redefinition of the spatial pattern of Iranian architecture (courtyard, porch, alcove), an attempt was made to reproduce the third element (alcove) of this spatial system with a different expression. Accordingly, the central space was designed differently from other parts of the interior space to provide a new expression of the alcove space. Just as the alcove has had a privileged view to the courtyards of Iranian houses, in this project, the space created inside the cube (alcove) by framing a part of the greenery in front of it, offers a different visual experience with a new expression of the spatial and visual quality of the alcove to the user of the space.

مدارک فنی