Karen Fitness Factory, Mojtaba Hooshangian Shirazi
Mian Office building, Behnaz Sartipi, Mohsen Kafaei

باشگاه بدنسازی راک

مجتبی هوشنگیان شیرازی و مسعود هوشنگیان شیرازی

این باشگاه در تراز زیرزمین واقع شده و هدف در این پروژه به وجود آمدن فضایی متفاوت از باشگاه‌های متداول زیرزمین بوده است و به این منظور با ایجاد فضایی روشن، خارج از قالب، محدودیت و استفاده از صفحات کف، سقف و صفحات عمود بر بدنه‌ها کانسپت آن شکل گرفت. تیره نمودن سقف و استفاده از رنگ‌های روشن در کف‌سازی تلاشی بود در جهت نزدیک نمودن این دو صفحه، کادر نمودن دیدها و به وجود آمدن عمق دید افقی فضا. خطوط ممتد افقی در بدنه‌ها نیز بدین امر کمک نموده است این خطوط در مسیر افقی،خود آینه‌ها را نیز در بر می‌گیرد و در برخی نواحی نورپردازی نواری آن را تکمیل می‌کند.
بر اساس نیازسنجی کاربری محیط، از متریال‌های مختلفی به منظور جلوگیری از انعکاس نور و خیرگی چشم ورزشکاران بهره گرفته شد. برخلاف دیگر فضاهای ورزشی که در آن از رنگ‌های اصلی در معماری داخلی استفاده می‌شود، در این فضا از چوب برای گرما بخشیدن به محیط، و از رنگ آبی برای تعادل رنگ در محیط استفاده شد.
در جانمایی فضاهای باشگاه تلاش شد که ریزفضاها با سلسله مراتب درست و مناسبی جانمایی شوند تا رفت و آمد به آنها سبب اختلال در تمرین سایر ورزشکاران نشود. بدین منظور فضاهایی چون رختکن و سرویس‌های بهداشتی در محلی مجزا از سالن ورزشی قرار داده شده تا ورزشکار بتواند پس از وارد شدن و پذیرش از آنها استفاده نماید. یکی دیگر از کارهایی که به منظور افزایش عمق دید در باشگاه انجام شده استفاده از رنگ تیره در سقف و یا در بدنه‌ی برخی قسمت‌ها مانند کافه و رختکن و در کاشی‌های سرویس‌های بهداشتی است. در مورد سرویس‌های بهداشتی این نوع رنگ کاشی‌کاری با نورپردازی به اندازه می‌تواند ورزشکار را در راستای ریکاوری بعد از تمرین پرتنش بدنسازی به آرامش روانی نسبی برساند.
نورپردازی باشگاه ترکیبی از صفحه‌های گسترده‌ی نوری با پخش‌کننده‌های دکوراتیو و حلقه‌های توخالی نوری به وجود آمده است. بدین منظور دو لایت باکس متفاوت برای این باشگاه ساخته شد که یکی به صورت نوارهایی باریک در سطح، کشیده شده و فضا را روشن کرده است، و دیگری صفحه‌های گسترده و نوری، که درون آنها تیوب LED‌هایی قرار گرفته و توسط دفیوزرهایی نورشان پخش شده است که سبب می‌شود چشم ورزشکار در حین ورزش خسته و دچار خیرگی نشود. به وجود آمدن فرم‌های غیر هندسی و چتری شکل با استفاده از ستون‌ها که صفحه‌های نورانی را در بر گرفته‌اند و رها نکردن ستون‌ها در فضا به عنوان یک عنصر صرفا سازه‌ای یکی از نکاتی بود که در طراحی مورد توجه قرار گرفته است. در واقع ستون‌ها حاملان چتر‌های غیرهندسی سقف شدند که ارتباط فضای باشگاه را با آسمان در ناخودآگاه ورزشکار برقرار می‌کنند چون در ناخودآگاه لوسترهای سفید رنگ با نورهای گسترده‌ی آفتابی ذهن ورزشکار را به سمت نورگیری سقفی سوق می‌دهد. سقف تیرچه و فوم باشگاه در طراحی به گونه‌ای تغییر داده شده که عمق سقف بیشتر نمایان شود. برای این کار سقف و تکنیکال فلور شامل تاسیسات‌الکتریکی و مکانیکی که به صورت اکسپوز کار شده است به رنگ تیره در آمده و پس از آن تجهیزات روشنایی قرار گرفته است. بدین ترتیب یک فضای واسط میان سقف و پایین که در آن فعالیت ورزشی اتفاق می‌افتد به وجود آمده است. کار تامین هوای تازه‌ی مورد نیاز و همینطور خروج هوای برگشت با توجه به قرارگیری باشگاه در طبقه‌ی زیرزمین با چالش‌هایی همراه بود که در نهایت با تعبیه‌ی سانتریفیوژهایی با ظرفیتی در حدود 7000 cfm در فضای عمومی باشگاه و حدود 1000 cfm در سرویس‌های بهداشتی صورت گرفت. همین سیستم وظیفه‌ی تامین سرمایش و گرمایش در طول تابستان و زمستان را انجام می‌دهد. در باشگاه بانوان نورگیری وجود داشت که در عین بهره‌مندی از نور غیرمستقیم و جلوگیری از دید به فضای داخل، پوسترهایی مطابق با فضای داخلی باشگاه طراحی شد. در این پروژه تلاش شده از عناصر و گرافیک محیطی در سبک و فرمی استفاده شود که علاوه بر زیباسازی محیط با کانسپتی همسو با طراحی کلی باشگاه، به اندکی تفکر منجر شود. پوسترها و گرافیک محیطی که در باشگاه طراحی شده است، هر کدام نکته و مفهوم خاص خود را به مخاطب منتقل می‌کنند. جداره‌ای از باشگاه ماشینی تصویر شده که خروجی آن تجهیزات بدنسازی و موازی آن ماشینی قرار گرفته که خروجی آن بدنساز و ورزشکار است. این الگو برای ورزشکارانی که از خود یک ماشین بدنساز می‌سازند ممکن است راهگشا و ملموس باشد و نوع نگاه کاراکترهای سوررئال آن آثار توجه ورزشکاران به محیط را جلب کند. در واقع این حس تداعی می‌شود که جداره‌ی معماری داخلی دنیایی مملو از تحرک ورزشی را القا می‌نماید.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1399
____________________________
عملکرد: ورزشی

_______________________________________

نام پروژه: باشگاه بدنسازی راک / عملکرد: باشگاه ورزشی / دفتر طراحی: گروه معماری مشیر
معمار اصلی و ناظر: مجتبی هوشنگیان شیرازی / همکاران طراحی: رخساره شکیبایی، کسری خواجه‌ای
مجری پروژه: مسعود هوشنگیان شیرازی / سرپرست کارگاه: پویا شاهوران / پرزانته: رخساره شکیبایی، علیرضا ادیبی
گرافیک: علی آزادی / نقاشی: ریحانه عظیمی / آدرس پروژه: شیراز، خیابان نیایش،کوچه‌ی 6، ساختمان هیراد
مساحت زمین: 750 مترمربع / کارفرمایان: احمد یوسفی، مهدی حسن‌زاده / تاریخ شروع و اتمام ساخت: اردیبهشت تا مهرماه 1398 عکاس: آرش اختران
وبسایت: www.mo-shir.com
ایمیل شرکت: moshirdesign@gmail.com

Rock Gym Club, Mojtaba & Masoud Hooshangian Shirazi

Project Name: Rock Gym \ Function: Gym Club
Company: Moshir Design Studio \ Architect & Supervisor: Mojtaba Hooshangian Shirazi Design Team: Rokhsareh Shakibayi, Kasra Khajei \ Executor: Masoud Hooshangian Shirazi \ Supervisor: Pouya Shahvaran \ Presantation: Rokhsareh Shakibayi, Alireza Adibi
Graphic: Ali Azadi \ Painting: Reyhane Azimi \ Location: Hirad Building, Alley 6, Niayesh St, Shiraz \ Total Land Area: 750 Sq.m \ Clients: Ahmad Yousefi, Mehdi Hassan Zade
Date: April to Jun 2020 \ Photographer: Arash Akhtaran
Website: www.mo-shir.com 
E-mail: moshirdesign@gmail.com

this club is located in the basement level and the goal in this project was to create a different space from the usual basement clubs, and for this purpose, by creating a bright space, outside the mold, restricting and using floor, ceiling and body plates perpendicular to the body. Its concept was formed. The darkening of the ceiling and the use of light colors in the flooring was an attempt to bring the two panels closer, to frame the views, and to create a depth of horizontal view of the space. Continuous horizontal lines in the bodies have also contributed to this. These lines in the horizontal direction also include the mirrors themselves and, in some areas, complement the strip lighting. Club lighting is a combination of optical spreadsheets with decorative diffusers and hollow optical rings. For this purpose, two different light boxes were made for this club, one in the form of thin strips on the surface, stretched and illuminating the space, and the other wide and light plates, in which LED tubes are placed and their light is diffused by diffusers. It causes the athlete’s eyes not to get tired and dazzled during exercise. The creation of non-geometric and umbrella-shaped forms using columns that surround the illuminated plates and not leaving the columns in space as a purely structural element was one of the points considered in the design. . In fact, the columns became the carriers of non-geometric umbrellas that connect the club space with the sky in the athlete’s subconscious. The beam and foam roof of the club has been changed in the design so that the depth of the roof is more visible. To do this, the roof and technical flora, including electrical and mechanical installations that have been exposed, have been darkened, followed by lighting equipment. This created an interface between the roof and the bottom where the sports activity takes place. There was lighting in the women’s club, which, while benefiting from indirect light and preventing the view of the interior space, posters were designed in accordance with the interior space of the club. In this project, an attempt was made to use environmental elements and graphics in style and form. Lead to a little thought on beautifying the environment with a concept in line with the overall design of the club. The posters and graphic environment designed in the club each convey their own point and concept to the audience. A wall of a machine club is depicted, the output of which is bodybuilding equipment, and parallel to it is a machine whose output is a bodybuilder and an athlete. This pattern may be instructive and tangible for athletes who build a bodybuilding machine, and the way the surreal characters look at it draws the athletes’ attention to the environment. In fact, it evokes the feeling that the interior wall of architecture evokes a world full of sporty mobility.

d

مدارک فنی