گزارشی از افتتاح نمایشگاه دائمی محصولات شرکت رؤیا، محصولات سبز برای سرزمینی سبز تولید می‌شوند
معماری مسکونی ایران در دوره‌ی پهلوی اول نوشته‌ی مهسا کامی شیرازی

پنت‌­هاؤس برج پارکْ میلِنیم
معماری از گیسو و مژگان حریری
عکّاسی از پاؤل ؤارچل
آپِر ؤست­ساید، نیویورک سیتی، نیویورک، 2009-2006

Park Millennium Tower-Penthouse
Architecture by Hariri & Hariri Architecture
Photography by Paul Warchol
Upper Westside, New York City, 2006-2009

این پنت­‌هاؤس، که در طبقه ­ی 45اُمِ یکی از برج‌های آپِر ؤست­‌سایدِ نیویورک واقع شده است، چشم‌­اندازی پانورامیک به سنترال پارک، مرکز لینکلن و رودخانه‌­ی هادسن دارد.
نیّت طرّاحان در اینجا خلق معماری­‌ای بوده است که تکنولوژی، پایداری و تجمّل را چونان تار و پود پارچه به درون یکدیگر ببافد. با وجود اینکه این پنت­‌هاؤس در حقیقت یک «خانه‌­ی هوشمند» است، استفاده از تکنولوژی بسیار پیشرفته در آن به هیچ وجه باعث از دست رفتن فخامت، جذّابیت و تجمّل زندگی در آن نشده است.

برای تحقّق چنین وصلتی، یک سیستم مرکزی، برای کنترل بخش‌های مختلف خانه طرّاحی و نصب شده که در عین حال آنها را به «بخش مرکزی» مرتبط می‌­سازد.

سیستم حرارتی تابشی [لوله‌­ای] که در سراسر کفِ خانه نصب شده، با مصرف بهینه­‌ی بخار تولید شده توسّط خود ساختمان، مصرف برق را به شکل چشمگیری کاسته است. استفاده از کی­پدهای دیجیتال نیز باعث کاهش تعداد سوئیچ‌ها، کلیدها و شستی‌ها و دیگر «دَم­‌ودستگاها» شده و مهم‌تر اینکه همه چیز اعم از حرارت، تهویه، رطوبت، نورپردازی، سایه­بان‌ها، موسیقی و غیره با آن قابلیّت کنترل و برنامه­‌ریزی دارند.

این پنت­‌هاؤس با الهام از معماری «آردکو» طرّاحی شده: هُنر، صنعت، تکنولوژی و متریال در این سبْکْ فضاهایی پرتجمّل و جذّاب و در عین حال فخیم را خلق می­‌کنند.
پالت ثابتی که در سراسر خانه به شکلی ثابت به کار رفته شامل چوبِ وِنْجِ تیره، موزاییک‌های طلایی دست­‌ساز، شیشه­ های نیمه­ شفّاف که با ال‌­ای­‌دی روشن می‌­شوند، و سنگ است که باعث خلق گرما، حسّانیت، هُنر، و محیطی پرتجمّل شده است.

لکّه­ های رنگی­ ای که در هر اتاق دیده می­‌شود از طریق قالیچه­ ی دست­بافت تبّتی، پرده­ های ابریشمی، مبلمان و آثار هُنری ایجاد شده ­اند.

محلّ اجرا: آپِر ؤست‌­ساید، نیویورک سیتی، نیویورک، ایالات متّحد
معماری داخلی: گیسو و مژگان حریری
سایت: طبقه­‌ی 45اُم
زیربنا: 900 متر مربّع
تاریخ تکمیل: 2009
عکّاس: پاُل ؤارچل
www.hariri&hariri.com