مُبـل راحــــتیِ LC2، اثر لوکوربوزیه، متن از علیرضــا صالح­راستین
پنت‌­هاؤس برج پارک میلنیم

گزارشی از افتتاح نمایشگاه دائمی محصولات شرکت رؤیا
محصولات سبز برای سرزمینی سبز تولید می‌شوند

شرکت «رؤیا طرح داخلی» طیِّ مراسمی در 16 تیرماه 1389 نمایشگاه دائمی محصولات خود را افتتاح کرد. در این مراسم که در دفتر مرکزی شرکت رؤیا در مجاورت نمایشگاه دائمی این شرکت برگزار شد، جمعی از تولیدکنندگان و پیش‌کسوتان صنعت ساختمان‌سازی و دکوراسیون داخلی، طرّاحان داخلی، معماران و مدیران شرکتـ‌های ساختمانی حضور داشتند. همچنین در خِلال مراسم افتتاح، «محصولات سبز» معرفی و سازگاری آنها با محیط زیست توسّط کارشناسان بین‌المللی بررسی شد.
در ابتدای این مراسم، محمّدرضا نیک‌زاد مدیر داخلی و اجرایی گروه شرکتهای والز اند فلورز (walls & floors)، به معرّفی این گروه و شرح فعّالیّـت‌‌های داخلی و خارجی آن پرداخت. وی اظهار داشت: «شرکت والز اند فلورز در سال 1997 در کشور امارات متّحده­‌ی عربی تأسیس شد و از همان سال‌های اوّلیه، دامنه‌ی حضور خود را در کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس گسترش داد. در سال 1381 پس از شش سال حضور فعّال در بازارهای بین‌المللی، با توجّه به ایرانی بودن مدیران شرکت و با توجّه به انتقال تجارب و اندوخته‌هایی که داشتند، تصمیم بر این گرفته شد که دفتر ایران تأسیس شود. ما امروز شاهد این هستیم که دفتر جدیدمان در اینجا افتتاح شده و این پروسه همچنان ادامه خواهد داشت.» وی یادآور شد: «در سال 2005 میلادی جهت حضور در بازارهای بین‌المللی، کانادا و آمریکای شمالی، دفتر شرکت در تورنتوی کانادا نیز تأسیس شد و در حال حاضر بیشتر محصولات و پروژه‌های ما از طریق این دفتر طرّاحی و تولید می‌شود و به دست مشتریان می‌رسد. بیشتر محصولاتی که ما تولید می‌کنیم، در 30 کشور جهان توزیع می‌شود و بازار اصلی ما کشورهای خاورمیانه هستند، به اضافه‌ی هند، کانادا، استرالیا و نیوزیلند که تمام محصولات ما اکنون در آن‌ها توزیع می‌شود.»
در ادامه پس از ارائه‌ی تاریخچه‌ی شرکت والز اند فلورز و رؤیا طرح داخلی، مهندس کامبیز آذرخویش که طرّاحی فضای داخلی نمایشگاه دائمی شرکت رؤیا را بر عهده داشت، درباره‌ی تحوّلات پوشش­‌های ساختمانی در ایران و تأثیرات آن بر تحوّلات ساختمان و همچنین درباره‌ی بهره‌برداری از سیستم‌های نوین ساختمان سخنرانی کرد. وی گفت: «سیستم‌ها و امکانات جدید ساختمانی که موجب افزایش سرعت ساخت، سبک‌سازی، افزایش عمر ساختمان و کاهش هزینه‌ی نیروهای متخصّص می‌شود، بیش از پیش مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این راستا ارتقای سطح علمی و آشنایی با سیستم‌ها و مصالح جدید ساختمان از یک سو و فرهنگ‌سازی در حوزه‌ی کاربران و استفاده‌کنندگان از سوی دیگر، امری اجتناب‌ناپذیر است. این اقدامات در درازمدّت موجب بهینه‌سازی کیفیّت ساخت، افزایش تولید و کاهش هزینه‌‌های اجرایی و رسیدن به شرایط مناسب در حوزه‌ی ساخت و ساز خواهد شد.»
وی ادامه داد: «در کشورهای مدرن امروزی در ساختمان‌ها می‌توان با امکانات فنّی و مالی معیّن و در زمان ‌معیّن، به ساختمان‌های مطلوب و مُفید دست یافت. همچنین جهت تحقّق اهداف بهینه‌سازی، توصیه‌هایی نیز ضمن ارائه‌ی سیستم‌های اجرایی و روش‌های ساخت و مصالح جدید که شرایط لازم جهت کاهش وزن، سرعت اجرا و افزایش عمر مفید ساختمان هستند، مطرح می‌شود. بهره‌گیری از راه‌کارها و توصیه‌های ارائه شده در این زمینه می‌تواند زمینه‌‌های استفاده‌ی گسترده از چنین سیستم‌هایی را در بخش‌های مختلف صنعت ساختمان فراهم کند و نتایج کاربردی و اجرایی آن مورد استفاده‌ی مهندسان، متخصّصان و مشاوران صنعت ساختمان قرار گیرد.» آذرخویش گفت: «بررسی روش‌های ساخت در دهه‌های اخیر در کشورهای اروپایی که غالباً دچار مسائلی از همین قبیل، یعنی ساخت سنّتی و به تبع آن صرف زمان‌های طولانی و هزینه‌های سنگین بوده است، بیانگر این است که اکثر این کشورها با حرکت به سمت استفاده از مصالح و روش‌های جدید برای صرف هزینه و زمانِ کم‌تر، به نتایج مناسبی دست‌یافته‌اند و بر مشکلاتشان فائق آمده‌اند. استفاده از مصالح و منابع و سرعت­بخشیدن به تولید و حذف شرایط و عوامل اتلاف زمان را می‌توان مهم‌ترین و اساسی‌ترین مزایای استفاده از این‌گونه روش‌ها دانست. ضمن این‌که تأمین فضا و شرایط کاری مناسب برای تولید نیز می‌تواند از مزایای این روش به حساب آید.» وی افزود: «اگرچه تولید صنعتی ساختمان برای بسیاری از جوامع، روش موفّقیت‌‌آمیزی بوده؛ ولی الزاماً استفاده از این روش‌ها در سایر جوامع ممکن است به نتایج بهتری مُنجر نشود. شرایط خاصِّ فنّی و اقتصادی و اجرایی یک جامعه و عدم وجود زیرساخت‌های مربوطه، مشکلاتی است که در برخی کشورها، امکان استفاده از این صنعت را مختل کرده و اصولاً عموم مردم سعی می‌کنند بیشتر از روش‌هایی که شناخت و آگاهی بیشتری از آن­ها دارند و برایشان فرهنگ‌سازی شده، استفاده کنند و کمتر تمایل دارند که به سمت روش‌ها‌ی صنعتی بروند.»
این طرّاح داخلی ادامه داد: «در همین راستا، بومی‌سازی روش‌های موجود و ارتقای فرهنگ ساخت و ساز و بهره‌برداری، به عنوان راه‌حل‌های موفّق و مؤثّر در عرصه‌ی صنعت ساخت و ساز پیشنهاد می‌شود. همان‌طور که می‌دانید کشور ایران بر روی کمربند زلزله‌ی فعّال جهان قرار دارد و هر از گاهی، بخشی از کشورمان در اثر این موضوع دچار تلفات می‌شود. به همین دلیل سبک‌سازی یکی از اصولی است که تلاش شده در رعایت صحیح استانداردها در ساختمان‌های جدید به آن توجّه شود. استفاده از ابزارهای جدید کار همانند ابزارهای کنترل بر زمان اجرا، تکنیک‌ها و ماشین‌آلات جدید و استفاده از مصالح صنعتی به عنوان جایگزین مصالح سنّتی، در این زمینه می‌تواند تأثیر به‌سزایی داشته باشد.»
وی سپس ابزارهای مختلف را این‌گونه نام برده و توضیح داد: «به عنوان مثال با استفاده از ابزارهای صنعتی، ابزارهای کنترلی و ابزارهای لیزری که امروزه در صنعت ساختمان رشد یافته، می‌توان کیفیّت ساخت ساختمان را از همان روز اوّل به­دقّت کنترل کرد. استفاده از این ابزارها همچنین سبب می‌شوند استفاده از پُرکننده‌هایی که زمان و هزینه‌ی بالایی را از ما صرف می‌کند، در اجرای ساختمان تقریباً از بین برود. کاربرد مصالح صنعتی به جای مصالح سنّتی، مثل انواع کف‌پوش‌های صنعتی به جای موکت‌ها و انواع پارکت که می‌تواند به طور مستقیم روی همان کف سازه‌ای با ابزار جدیدی چون چسب یا فوم یا کلید نصب شود، به مقدار زیادی به سرعت اجرا و کاهش بار ساختمان کمک می‌کنند. همچنین تکنیک‌هایی مانند عایق‌کاری به روش جدید و استفاده از عایق‌هایی که جایگزین عایق‌های سنّتی شده‌اند و اغلب ضخامتی نداشته و خیلی سریع نصب می‌شوند، در مجموع سبب می‌شوند در زمان کمتر و با هزینه‌ی کمتر به کیفیّت بالاتری دست یابیم.»
آذرخویش اضافه کرد: «استفاده از وسایل سبُک و استفاده‌ی مناسب از مصالح موج‌دار نیز یکی از بهترین روش‌های پایین ‌آوردن وزن ساختمان به حساب می‌آید. عوامل مؤثّر بر کاهش جرم کلّی ساختمان نیز عبارتند از استفاده از مصالح سبُک، استفاده از ابزارهای کنترلی که از مصالح کاربردی در اجرای دیوارها و کف‌ها می‌کاهد و همین‌طور مصالح عایق‌بندی جدید و روش‌های نصب سقف و کف و ‌استفاده از سقف‌ها و کف‌های کاذب برای تأسیسات به­جای استفاده از پرکننده‌ها، از جمله روش‌های سبک­کردن ساختمان است که سرعت اجرا را نیز بسیار بالا می‌برند. برای جایگزین­کردن این روش‌های مدرن، ابتدا باید روش‌های متداول در کشور بررسی شده و اشکال‌ها و نواقص آن‌ها تجزیه و تحلیل شود. مطالعه و بررسی پیرامون سیستم‌‌های سازه‌ای ساختمان و روش‌های اجرایی ساختمان‌های معمول در کشور نشان می‌دهد که اصولاً تغییرات و تحولات اساسی در روش‌های اجرا صورت نگرفته و روش‌های فعلی چندان تفاوتی با روش‌های به‌کار رفته در گذشته ندارد.»
وی خاطرنشان کرد: «تنها بخش متفاوت، استفاده از ابزاری است که می‌تواند دقّت بسیار بالا داشته باشد و همچنین پیش‌نیازهایی را برای جلوگیری از تخریب‌هایی که در ساختمان‌سازی‌هایمان بسیار زیاد می‌بینیم، رعایت کند. با استفاده از این ابزار می‌توانیم تا حدِّ امکان از این نوع تخریب‌ها جلوگیری کنیم. امروزه سعی شده تا حدِّ ممکن در روش‌های ساخت از ماشین‌ها و تجهیزات کنترل‌شده، تخصّص‌های برنامه‌ریزی‌ شده و تجهیزات صنعتی استفاده شود که می‌تواند باعث شود این قضیه به‌طرز قابل توجّهی قابل کنترل باشد. به‌طور مثال وقتی هرکدام از این بخش‌ها صنعتی می‌شود، مقدار زیادی از آن نیروهای متخصّص تبدیل به نیروهایی می‌شوند که در کارگاه‌های تخصّصی برای تولید حضور دارند و کسانی‌که در داخل کارگاه‌ها کار می‌کنند، صرفاً تبدیل می‌شوند به نیروهای نصابی که تخصص‌های بسیار جزئی دارند. در نتیجه هم سرعت کار در کارگاه بسیار بالا می‌رود و هم کار تمیزتر انجام شده و از طرفی هزینه‌های تولید به مقدار بسیار زیادی کاهش می‌یابد. می‌توان از ویژگی‌های این سیستم، سهولت نصب، سرعت اجرا و عدم وابستگی به تجهیزات و نیروهای متخصّص را نام برد. طبیعی است که استفاده از چنین روش‌هایی مستلزم بررسی و برنامه‌ریزی‌های دقیق و مطابقت هریک از آن‌ها با ویژگی‌های زمانی و مکانی پروژه است.»
وی سپس به شرح یکی از پروژه‌هایی پرداخت که با کاربرد روش‌های ذکرشده طرّاحی کرده است. این پروژه که همان دفتر فروش و نمایشگاه دائمی شرکت رؤیا است، از بهمن سال 88 آغاز شده و در روز برگزاری این مراسم به بهره‌برداری رسید.
در ادامه‌ی مراسم مهندس علی نیک‌زاد مدیرعامل شرکت والز اند فلورز، به ارائه‌ی توضیحاتی در ارتباط با «محصولات سبز» پرداخت. وی درباره‌ی آثار زیست‌محیطی محصولات داخلی و ساختمان‌سازی اظهار داشت: «همان‌طور که مهندس آذرخویش گفتند، تا چند سال قبل بسیاری از شرکت‌ها، زمانی‌که به فکر استفاده از متریال دیوار و کف یا هر جنس دیگر برای ساختمانشان می‌افتادند، همیشه به دنبال تکنولوژی‌ای بودند که راحت و سریع بتوان آن‌را نصب کرد و طراحی آن کاملاً به‌روز بوده و نظر مشتری را جلب کند. می‌دانید که یکی از اولویّت‌های هر شرکت طرّاحی و ساختمان‌سازی این است که بهترین طرح، بهترین رنگ و بهترین کیفیّت را برای پروژه‌های خود انتخاب کنند. در چند سال گذشته یک حرکت جهانی وسیع به نام ‘green products’ آغاز شده است. این بدان معنی است که ما باید با مسئولیت‌پذیری بیش‌تری از محصولات ساختمانی استفاده کنیم و تنها به کیفیّت اوّلیه‌، طرح و رنگ آن‌ها توجّه نشود.» وی ادامه داد: «ما امروز قصد داریم اثری را که این محصولات در درازمدت روی محیط‌زیست می‌گذارند، بررسی کنیم. درواقع ما می‌خواهیم مطمئن شویم، محصولاتی که در کار ساختمان‌سازی از آن‌ها استفاده می‌کنیم، اعم از سیمان و چوب و دیگر مواد، در یک پروسه‌ی طولانی‌مدّت بر روی محیط‌زیست تأثیرات منفی نداشته باشند.»
نیک‌زاد گفت: «مطمئناً همه‌ی شما در چند سال اخیر با عنوان تازه‌ای آشنا شده‌اید که ‘گرمایش زمین’ نامیده می‌شود. بسیاری از دانشمندان جهان در حال مطالعه بر روی این پدیده هستند و می‌گویند که درجه‌ی حرارت زمین رو به افزایش بوده و پروسه‌ای است که کل بشریت را با چالش‌هایی مواجه کرده است. افزایش درجه‌ی حرارت زمین، در واقع افزایش حرارت در جو زمین و در اقیانوس‌ها است. این افزایش غیر متناسب را ‘global warming’ یا افزایش درجه‌ی حرارت زمین می‌نامند. افزایش درجه‌ی حرارت زمین به خودی خود پدیده‌ای منفی نیست؛ بلکه مقداری حرارت و رطوبت را به لحاظ ‌زیست‌محیطی نیازمند هستیم، ولی افزایش غیرمتناسب این درجه‌ی حرارت است که چالش‌ ایجاد می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، قطب شمال و قطب جنوب تأثیر بسیار زیادی در کنترل درجه­ی حرارت کلِّ زمین دارند و یخچال‌هایی که در این دو قطب هستند، بسیار حائز اهمیّت است. وقتی درجه‌ی حرارت زمین افزایش می‌یابد، یخ‌های بیشتری آب می‌شوند و سطح دریاها بالا می‌آید، در نتیجه سیل ایجاد می‌شود و بخش‌هایی از زمین که ارتفاع کمی دارند به‌کلّی زیرآب می‌روند. بنابراین، این افزایش حرارت غیرمتناسب می‌تواند آثار بسیار مخرّبی داشته باشد. در نتیجه‌ی این تحولات، آب و هوا دیگر تعادل قبلی را ندارد و پیش‌بینی هوا برای یک سال آینده تقریباً مقدور نیست. در تابستان هوا بسیار گرم شده و در زمستان به‌اندازه‌ای که باید سرد نمی‌شود و همچنین طوفان‌ها در حال افزایش هستند. پس این مسئله بسیار اساسی است و کلِّ بشریت را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.»
وی در ادامه درباره‌ی نحوه­ی اتّفاق افتادن این افزایش درجه‌ی حرارت گفت: «بعد از مطالعاتی که دانشمندان صورت دادند، به این نتیجه رسیدند که یکی از دلایل عمده‌ی این افزایش حرارت، گازهای گلخانه‌ای هستند. جالب است که بدانید گازهای گلخانه‌ای در نفس خودشان مفید هستند و نقش مهمّی را در طبیعت ایفاء می‌کنند. وقتی درباره‌ی این گازها صحبت می‌کنیم نیز، به افزایش غیر متناسب آن نظر داریم. این گازها به‌صورت یک پوشش، سطح کره‌ی زمین را پوشانده‌اند و انرژی خورشید و گرمایی را که به زمین می‌رسد، در خودشان حفظ می‌کنند و مثل یک پتو، با حفظ انرژی گرمایی در خود، باعث می‌شوند زمین ما گرم شود. دانشمندان گفته‌اند که اگر ما اصلاً گازهای گُلخانه‌ای را نداشتیم، حرارت زمین 33 درجه‌ی سانتیگراد از چیزی که هست، کمتر بود و ما نمی‌توانستیم روی زمین زندگی کنیم. بنابراین مسئله‌ی ما افزایش نامتناسب گازهای گلخانه‌ای است.»
نیک‌زاد ادامه داد: «عمده‌ی گازهای گلخانه‌ای که در جو زمین هستند، بخار آب، دی‌اکسید کربن، متان، اُزُن و گازهای متفاوت دیگر است. وقتی میزان تراکم و میزان موجودی این گازها در فضا زیاد می‌شود، آن‌ها بیشترین جذب گرمایی انرژی خورشیدی را دارند و وقتی تعداد مولکول‌ها و گازها بسیار زیاد شد، این‌ گازها می‌توانند پتانسیل داشته باشند که انرژی گرمایی بیشتر خورشید را در خودشان حفظ کنند و در نتیجه کره‌ی ما گرم‌تر شود. یکی از گازهای عمده‌ی تشکیل دهنده‌ی گازهای گُلخانه‌ای، دی­اکسیدِ کربن است. بر اساس مطالعات دانشمندان، طیِّ 50 سال گذشته دی‌اکسید کربن موجود در فضا به میزان بسیار بالایی افزایش یافته است و حتّا هر سال در حدود 3 درصد به این میزان اضافه می‌شود و هر سال انسان‌ها حدود 30 میلیارد تن CO2 به درون جوّ می‌فرستند. این رقم بسیار بالایی است و عمده‌ی این گاز بر اثر استفاده از سوخت‌های فسیلی مثل نفت، بنزین و گازوئیل ایجاد می‌‌شود.»
وی افزود: «72 درصد از گازهای گُلخانه‌ای که تولید می‌شوند، دی‌اکسید کربن است. خیلی از دانشمندان این نگرانی را زیر سؤال بردند و معتقد بودند که این پدیده‌ی جدیدی نیست که در دنیا اتّفاق می‌افتد؛ بلکه چرخه­ای است که طبیعت ما به­واسطه‌ی آن در حال متعادل‌سازی خود است؛ ولی دانشمندان دیگری این نظر را ردّ کردند، زیرا قبل از انقلاب صنعتی، یعنی حدود 300 سال پیش چنین میزانی از این گازها در جوِّ زمین وجود نداشته است؛ بنابراین، این افزایش درجه‌ی حرارت زمین به دست خود انسان ایجاد شده و مخلوق طبیعت نیست. در سال 1870 میزان دی‌اکسید کربن 290 واحد بوده و امروز به 370 واحد رسیده است.»
مدیر عامل والز اند فلورز ادامه داد: «از چند سال قبل در بسیاری از کشورهای دنیا با انعقاد عهدنامه‌هایی چون کیوتو در ژاپن و برگزاری کنفرانس کپنهاک آشکار شده که محیط‌زیست یکی از اولویّت‌های مهمِّ بشر در روزگار حاضر است. علل افزایش گازهای گُلخانه‌ای دو چیز بود؛ نخست استفاده از سوخت‌های فسیلی. برای مقابله با این پدیده دانشمندان دو راه عمده را پیشنهاد کردند. یکی اینکه ما از انرژی پاک استفاده کنیم و ماشین‌هایی درست کنیم که با انرژی برق کار کنند و برق را از انرژی باد یا خورشید به دست آورند. این ماشین‌ها دی­اکسید کربن تولید نمی‌کنند. در واقع اگر نمی‌توانیم تمام کارهایمان را بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی انجام دهیم، حدِّاقل می‌توانیم کمتر از این سوخت‌ها استفاده کنیم ولی بهره‌وری استفاده از آن‌ها را افزایش دهیم. برای مثال شرکت‌های تولید اتومبیل در رقابت با هم می‌گویند این اتومبیل 100 کیلومتر را با 5 لیتر می‌رود. یک شرکت دیگر سعی می‌کند همین مسافت را با 5/4 لیتر طیّ کند. به هر حال امروز در دنیا استفاده از انرژی‌های پاک در کنار مسائل اقتصادی اهمیت خاصّ دارد.» وی افزود: «درسطح کلِّ کره‌ی زمین مهم‌ترین عامل تولیدکننده‌ی دی‌اکسید کربن، ساختمان‌ها هستند. دو عامل مهم دیگر به ترتیب صنعت حمل و نقل و کارخانه‌ها هستند. بنابراین ماشین‌ها یا هواپیماها مهم‌ترین عوامل تولیدکننده‌ی دی­اکسید کربن نیستند. همان‌طور که می‌دانید ساختمان‌ها سیستم‌های گرمایش و سرمایش دارند و تمام این سیستم‌ها از انرژی فسیلی استفاده می‌کنند و به مقدار زیادی دی‌اکسید کربن به هوا می‌فرستند. در مجموع 40 درصد دی­‌اکسید کربن توسط ساختمان‌‌ها تولید می‌شود. 30 درصد از موادِّ خامی که ما در ساختمان‌سازی استفاده می‌کنیم در انتهای عمرشان مثل مواد غیر قابل استفاده به‌صورت زباله‌ی جامد در فضا پخش می‌شوند و این امر تأثیر بسیار نامطلوبی بر محیط ‌زیست بر جای می‌گذارد. بنابراین، چندین سال قبل بعضی از طرّاحان و افرادی که با مسائل ساختمان‌سازی ارتباط داشتند، به فکر کاهش دی­اکسید کربن تولید شده در صنایع ساختمانی افتادند. آن‌ها تلاش کردند با توجّه به چند مسئله‌ی اصلی، نوعی ‘ساختمان سبز’ را تعریف کنند که با محیط زیست در جنگ نیست و تأثیر مخرّب چندانی بر آن ندارد.»
نیک‌زاد توضیح داد: «همان‌طور که می‌دانید مهم‌ترین مسئله در توجّه به محیط‌زیست استفاده از انرژی است. از شرایط در نظر گرفته شده برای سبز بودن یک ساختمان یکی این است ‌که به چه نحوی از سوخت‌های فسیلی به میزان حدِّاقل استفاده کنیم و بیشترین بهره را از آن‌ها ببریم و نیز چگونگی استفاده از انرژی‌های پاک از مهم‌ترین این مسائل است. برای مثال اگر ساختمانی می‌سازیم، در سقف ساختمان از صفحه‌هایی که نور خورشید را جذب می‌کنند استفاده کنیم تا بتوانیم از آن‌ها الکتریسیته تولید کنیم و در ساخت سقف ساختمان‌‌ها نیز از این شبکه‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم برق خود ساختمان را از آن‌ها تؤمین کنیم. همچنین استفاده‌ی بهینه از موادّ اوّلیه و نیز مسئله‌ی آب این روزها به مسائل مهم زیست‌محیطی مبدّل شده‌اند. مسئله‌ی آب در سال‌های آینده مهم‌تر هم می‌شود. به همین دلیل در یک ساختمان سبز ما سعی می‌کنیم برای آبی که استفاده کرده‌ایم و قابل شرب نیست، استفاده‌ی ثانویّه‌ای ایجاد کنیم و بی‌جهت آن را هدر ندهیم. همچنین باید تا جایی که می‌توانیم از مصالح پیش‌ساخته استفاده کنیم.»
وی ادامه داد: «مسئله‌ی حائز اهمیت دیگر در ساختمان‌های سبز، این است که ‌هر محصولی از خود نوعی انرژی ساطع می‌کند. این انرژی voc نامیده می‌شود و امروز سعی بر این است که میزان آن را در مواد تولیدی پایین بیاورند؛ زیرا برای سلامتی مضر است. این‌ها در مجموع پنج راه حلِّ تعریف شده هستند و ساختمان‌هایی که این پنج مورد در ساخت آن در نظر گرفته شده باشد، مدرک ساختمان سبز را از ما دریافت می‌کنند. اگر ما ساختمان‌ها را سبز درست کنیم، 24 تا 50 درصد از میزان انرژی مصرفی کاهش می‌یابد؛ همچنین دی‌­اکسید کربن 33 تا 39 درصد، میزان استفاده از آب 40 درصد و موادِّ زاید خشک و زباله‌ای آلوده 70 درصد کمتر تولید می‌شوند. بنابراین مسئله‌ی ساختمان سبز بسیار جدی است.»
نیک‌زاد همچنین اظهار داشت: «USGBC یک طبقه‌بندی برای ساختمان‌های سبز است که به چهار درجه‌ی گُلد، ‌سیلور، پلاتینیوم و غیره تقسیم می‌شود. شرکت والز اند فلورز که دفتر اصلی‌آن در کشور امارات است، یکی از اوّلین شرکت‌هایی در کُلِّ خاورمیانه و یا حتّا کلِّ شبه قارّه­ی هند است که درجه­ی گُلد گرفته؛ یعنی یک ساختمان کاملاً سبز که درجه‌ی طلایی USGBC را اخذ کرده است. البتّه در سال 2004، تعداد کلِّ پروژه‌هایی که با درجه‌بندی لید (Leed Certificate) اجراء می‌شدند، تنها به هشت عدد می‌رسید. این تعداد در سال 2008 به 1120 پروژه رسید و امروز پروژه‌هایی در بیش از 114 کشور دنیا با رتبه‌بندی‌های مختلف در حال اجرا هستند. پیش‌بینی ما این است که این مسئله طیِّ سال‌های آتی در ایران نیز بسیار مهمّ خواهد شد؛ زیرا همان‌طور که گفتم ما نمی‌توانیم مسئله‌ی محیط‌زیست را مسئله‌ای ثانویّه بدانیم.» وی گفت: «چند تیپ یا ایده برای استفاده از محصولات سبز وجود دارد. ما می‌خواهیم تا جایی‌که ممکن است از جنس‌هایی که از مشتقّات نفت هستند حدِّاقل استفاده را بکنیم. برای مثال در حال حاضر استفاده از تولیدات مشتق از مواد طبیعی، چون پشم، بسیار مفید است. پشمی که ما از گوسفند می‌گیریم، خودبه‌خود در پروسه‌ای طبیعی خود را بدون هیچ هزینه‌ای تولید می‌کند. چوب برای کارهای سقف‌ استفاده می‌شود؛ ولی نباید از جنگل‌هایی دریافت شود که در حال انقراض هستند. یکی دیگر از موادی که با طبیعت چالش کمتری دارند، موادی هستند که در آن‌ها از موادِّ بازیافتی استفاده شده باشد. پس اگر از موادِّ نفتی برای تولید محصولاتی استفاده می‌کنیم، بهتر است دست‌کم از این مواد در شکل قابل بازیافت‌شان بهره ببریم. مسئله‌ی سوّم، این است که از محصولات مختلف صرفاً به دلیل ارزانی استفاده نکنیم؛ بلکه به طول عمر محصول نیز توجّه داشته باشیم؛ زیرا هرچه طول عمر محصول بالاتر باشد دیرتر به مرحله‌ی فرسودگی می‌رسد و به زباله تبدیل می‌شود.»
پس از این‌که توضیحات نیک‌زاد درباره‌ی محصولات سبز به پایان رسید، نمایشگاه دائمی محصولات شرکت رؤیا و والز اند فلورز توسّط مدیران این شرکت‌و با همراهی مدعوین افتتاح شد. پس از افتتاح این نمایشگاه و بازدید شرکت‌کنندگان در مراسم، علی تمیزکار مدیر شرکت رؤیا به ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی این نمایشگاه پرداخت. وی اظهار داشت: «این دفتر یکی از دفاتر کاملاً سبز است و در طرّاحی و انتخاب محصولات برای ساخت آن همه‌چیز از لحاظ زیست‌محیطی کاملاً رعایت شده است. این فضا احساس راحتی و خوشایندی مضاعفی را در بازدیدکننده ایجاد می‌کند. قسمت ورودی، قسمت پذیرش و در اصلْ ‘show room’ شرکت است. با توجّه به تعدّد بخش‌های مختلف در این قسمت، لازم بود در این فضا استندهای [stand] متفاوتی طرّاحی و اجرا شوند. بنابراین استندهایی که نمونه‌ی محصولات انواع پارکت‌ها باید در آن‌ها به نمایش گذاشته می‌شد، در داخل دیوار تعبیه شده و به‌صورت کشویی در دسترس قرار می‌گیرند و در نتیجه صرفه‌جویی مناسبی در فضا صورت گرفته است. استند دیگری نیز برای کاغذدیواری‌ها و نمونه‌های دیگر محصولات و کاتالوگ‌های مربوط به آن‌ها به‌صورت یک کمد پیش‌بینی شده است. این استند به شکل یک دیوار طرّاحی، و داخل آن نمونه‌های موکت و کاغذدیواری، دسته‌بندی و چیدمان شده است. از لحاظ کاربری، دسترسی به این بخش کاملاً ساده و راحت است و مشتری، طرّاح و معمار می‌توانند با خیال راحت این‌جا بنشینند و در یک فضای بسیار آرام، انتخاب خود را انجام دهند و هیچ‌گونه دغدغه‌ای از لحاظ رفت و آمد بی‌مورد نداشته باشند؛ چراکه قسمت اداری و قسمت پرسنلی دقیقاً پشت این کمد واقع شده است و با پیش‌بینی مسیرهایی جداگانه‌ای که تردّد پرسنل را به راهروهای جنبی هدایت می‌کنند، مشتری متوجّه رفت و آمد پرسنل نمی‌شود.» وی ادامه داد: «در طرّاحی این فضا از یکی از محصولات جدید و لوکس شرکت، یعنی پارکت‌های چرمی فرآوری‌‌شده از چرم طبیعی استفاده شده است. این چرم‌ها با ویژگی برگشت‌پذیری کامل به طبیعت، یک فضای بسیار لوکس ایجاد می‌کنند. شرکت ما چرم را به زیر پای مشتری می‌آورد. این محصول در برابر سایش بسیار مقاوم است و استفاده از آن در آفیس‌هایی که تردد خیلی زیاد ندارند، واجد مزایایی منحصربه‌فرد است. از این محصول با نمونه‌ها و رنگ‌های متنوّع پرده‌‌برداری شده است. این محصول 12 رنگ و دیزاین مختلف دارد و در دو سایز tile و plan در دسترس مشتریان ما قرار دارد. البتّه ما در اجرای این فضا تنها از نوع tile بهره برده‌ایم؛ در حالی که همه‌ی این طرح‌ها به‌صورت plan نیز در ابعاد 19 در 90 سانتیمتر تولید می‌شوند.»
همچنین طیِّ مصاحبه‌هایی که در خلال مراسم و زمان پذیرایی از حاضران صورت گرفت، مهندس طلوع، مهندس دادمنش و علی نیک‌زاد به پرسش‌هایی پاسخ دادند و نظر خود را درباره‌ی محصولات سبز و نمایشگاه دائمی افتتاح‌شده اظهار داشتند.
مهندس طلوع در این‌رابطه عنوان داشت: «شکّی در این نیست که با استفاده از محصولات با تکنولوژی جدید، طرّاحی خود ساختمان‌ها نیز تغییر می‌کند؛ امّا ما یک چیز را باید در نظر بگیریم. اگر قرار است یک هتل بسازیم، باید به یاد داشت که یک معمار به‌تنهایی نمی‌تواند یک هتل طرّاحی کند، باید در کنارش یک مشاور صنعتی هتلداری حضور داشته باشد؛ زیرا نهایتاً اوست که می‌خواهد از این مجموعه بهره‌برداری کند. طرّاحی سازه‌هایی چون هتل، بیمارستان و برج، در دنیای امروز کاملاً تخصّصی است. در گذشته اگر کسی می‌خواست خانه بسازد، معمار سنّتی را صدا می‌کرد و چیزهایی را که می‌خواست به او سفارش می‌داد؛ ولی امروز این روش پاسخ‌گو نیست. در بحث معماری داخلی هم همین‌طور است. وسایل ارتباط جمعی نیز سلیقه را تغییر می‌دهد؛ همان‌طور که پوشش انسان‌ها طیِّ نسل‌ها تغییر کرده است. در دنیای امروز این وسایل ارتباط‌جمعی همه را به هم نزدیک کرده و بعد مسافت مثل گذشته مطرح نیست. در نتیجه همین فضای رسانه‌ای، امروز دیگر مفاهیم جهان اوّل و دوّم و سوّم نیز موضوعیت چندانی ندارند؛ مگر آن‌جا که بعد اقتصادی مطرح باشد. امروز متریال جدید هم کار را سریع‌تر انجام می‌دهد، هم مطابق سلیقه‌‌های گوناگون شکل‌های مختلف می‌پذیرد. در نتیجه شما دیگر اجباری ندارید که از یک متریال خاصّ سنّتی و طبیعی استفاده کنید. حتّا در مورد سنگ نیز ‌سنگ‌های مصنوعی بسیاری در بازار هستند که در هر رنگی، هر شکلی، هر طرحی و هر ابعادی که مشتری بپسندد، می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.»
وی افزود: «دغدغه‌ی شرکت رؤیا نیز همین است. شرکت رؤیا در پی تحقق رؤیای انتقال تکنولوژی جدید در حوزه‌ی طرّاحی و معماری داخلی از مناطق مختلف به یک منطقه است؛ و این رؤیایی طبیعی است، چون گردانندگان این شرکت ایرانی هستند و در این منطقه سال‌هاست که فعّالیّت می‌کنند و ما از امکانات‌شان استفاده کرده‌ایم. شخصاً سابقه‌ای 42ساله در کار تجهیز هتل‌ها دارم و در بسیاری از موارد 67گانه‌ی بهره‌برداری از هتل‌ها، تاکنون شاهد استفاده از محصولات این شرکت بوده‌ام. این امکانات به کار ما سرعت می‌دهد، امکانات بیشتری در اختیارمان می‌گذارد، تنوّع رنگ و زیبایی خاصّ ایجاد می‌کند و از لحاظ اقتصادی تأمین سلیقه‌های مختلف را هدف قرار داده است. دیگر نمی‌توان به همه گفت یک قبا بدوزید و تن‌تان کنید. من فکر می‌کنم که در کشور ما هیچ مُعضلی در حوزه‌ی سخت‌افزاری وجود ندارد. ما همچنین در زمینه‌ی طرّاحی نیز مشکلی نداریم و مهندسان قوی در این حوزه به کار مشغول‌اند؛ درنتیجه با استفاده از این محصولات، چه با تولید آن‌ها و چه با واردات‌شان، دیگر مطمئناً هیچ‌گونه کمبودی نخواهیم داشت.»
طلوع در پاسخ به این سؤال که افتتاح چنین فضایی با ملاقاتهایی که در آن برگزار می‌شود، چقدر می‌تواند بر پیشرفت سریع‌تر جریان کاربرد تکنولوژی و به خدمت گرفتن آن تاثیر بگذارد، گفت: «مطمئنّـاً این تأثیر بسیار زیاد خواهد بود. همان­طور که در بخش مسائل روز، قصّابی‌ها و میوه‌فروشی‌های محلّه‌ای مبدّل به هایپرمارکت‌ها و سوپرمارکت‌های بزرگ شده‌اند، طبیعی است که در بخش طرّاحی نیز باید شاهد چنین دگرگونی‌هایی باشیم. بنابراین چنین فضاهایی با امکانات خاصِّ خود، امروزه از نیازهای مهمِّ جامعه محسوب می‌شوند. در مشهد که بنده چند سال است در آن‌جا مشغول به کارم (چون 52 درصد هتل‌های کشور در مشهد فعّالیّت می‌کنند)، همین حرکت با راه‌اندازی شعبه‌ای از شرکت رؤیا صورت می‌گیرد. ما قصد داریم یک نمایشگاه دائمی ‘A-Z’ (یعنی شامل همه‌ی نیازهای مصرفی) در یک مجموعه دایر کنیم. در تهران نیز در هتل لاله چنین نمایشگاهی دایر است. لازم است مهندسان معمار و طرّاح در همه‌ی هتل‌ها چنین مجموعه‌ای را در نظر بگیرند تا همه‌ی نیازهای مشتریان از فضای خود هتل تأمین شود.»
مهندس دادمنش نیز درباره‌ی «محصولات سبز» اظهار داشت: «حرکت به سمت ساختمان‌های سبز موضوع روز است. البتّه همان‌طور که در سخنرانی‌ها هم گفته شد، این توجّه در ایران هنوز معمول نشده است؛ ولی باید بیشتر از این‌ها روی آن کار شود. فعلاً در دانشگاه‌ها مسائل این حوزه تدریس می‌شود و لازم است نسل جوان و معماران جوان بیش‌تر با آن آشنا شوند و بتوانند آن‌را گسترش دهند.»
وی در پاسخ به این سؤال که افتتاح این دفتر چه تأثیری می‌تواند در طی­شدن بهتر این روند داشته باشد، گفت: «حتماً نتیجه‌ی تجاری خوبی دارد. همین‌که محصولات را در شرایطی که تولیدات داخلی مناسبی در این حوزه نداریم، در دسترس ما قرار می‌دهند، به بهبود تولیدات داخلی نیز کمک می‌کند. از طرفی در دسترس بودن مصالح و موادی که قابل استفاده، خوب و بادوام باشند، خود یکی از مهم‌ترین نیازهای مهندسان در مرحله‌ی اجراست و فقدان این محصولات به از بین رفتن زحمات سرمایه‌گذار، طرّاح و مجری طرح منجر می‌شود. بنابراین در دسترس بودن چنین متریال‌هایی در شرایط فعلی مغتنم است؛ به‌ویژه به‌نحوی که همه بتوانند از آن استفاده کنند.»
همچنین علی نیک‌زاد، در پاسخ به این سؤال که استفاده از محصولات سبز در ایران تا چه حد عملی است و آیا از لحاظ قیمت و به لحاظ فرهنگی می‌تواند جایگاهی داشته باشد؟ اظهار داشت: «محصولی که امروز رونمایی شد، اوّلین محصول سبز ماست که از چرم گرفته می‌شود و قابلیت بازیافت دارد. اگر ما مصرف‌کننده‌ی نهایی را آموزش دهیم و فواید این محصول را به او یادآور شویم، از آن استفاده خواهند کرد. ما این محصولات را همچنان وارد خواهیم کرد و اولین محصول نیز همین سطحِ کف­پوش چرمی است که به مشتری عرضه می‌شود.» وی درباره‌ی تفاوت قیمت این محصولات با محصولات رایج و محصولات لوکس و همچنین دوام این محصولات گفت: «دلیلی ندارد که حتماً قیمت محصولات سبز بیش از محصولات عادی باشد. قیمت این محصولات نیز بیش از محصولات معمول نیست. تنها در برخی محصولات با افزایش قیمت اندکی به نسبت محصولات معمول مواجهیم که عمومیّت ندارد. از لحاظ دوام نیز باید بگویم که هیچ‌یک از مشخّصات فنّی این محصولات با محصولات معمول متفاوت نیست و همه‌ی استانداردها در طراحی و فرآوری آن‌ها رعایت می‌شوند؛ زیرا هدف اوّلیه این است که از این‌گونه محصولات برای پروژه‌های بلندمدّت و بزرگ استفاده شود. در این شرایط، ضروری است که این استانداردها به لحاظ دوام و کیفیّت در آن‌ها رعایت شود.»
وی درباره‌ی جلب توجّه خود به محصولات سبز و اقدام به تولید آن‌ها توضیح داد: «من در دانشگاه کرمان ریاضی خواندم و چندسال بعد به امارات رفتم. 14 سال در امارات بودم و در همین شرکت والز اند فلورز و فلور کاوِرینگ (floor covering) مشغول به کار شدم. نظر ما بر این بود که شرکت را از نظر بین‌المللی توسعه دهیم؛ چون شرکت ما به خرید آماده‌ی محصولات از کارخانه‌ها بسنده نمی‌کند؛ بلکه بسیاری از طرح‌ها توسّط همین شرکت به کارخانه‌ها ارائه می‌شود. در مرحله‌ی بعد به کانادا رفتم. در آن‌جا کارخانه‌های طرف قرارداد زیادی وجود دارند و در نتیجه تولید محصول و انتقال آن‌ها به ایران با سهولت بیش‌تری صورت می‌گیرد. هم‌اکنون سوّمین سالی است که در کانادا هستم. ‘محصولاتِ سبز’ انقلابی در زمینه‌ی معماری و طرّاحی در دنیای کشورهای صنعتی است. این مسئله تا آن‌جا در امریکای شمالی مطرح است که برای فروش یک محصول، ‘سبزبودن’ آن اهمیّت بسیار دارد. به همین دلیل امکان ندارد که شما در آمریکای شمالی باشید و این موضوع توجّه­تان را جلب نکند. از این‌رو ما نیز به فکر تولید این محصولات و واردکردن آن‌ها به ایران افتادیم که به‌زودی همچون دیگر کشورهای جهان به محصولات سبز در صنعت ساختمان‌سازی خود روی خواهد آورد.»
مراسم افتتاح نمایشگاه دائمی محصولات شرکت «رؤیا طرح داخلی» و رونمایی از محصول جدید این شرکت، در روز چهارشنبه 16 تیر 89 با حضور جمعی از معماران، پیش‌کسوتان و اهالی صنعت ساختمان‌سازی و علاقمندان به این حوزه با دعوت رسمی و همراه با ضیافت شام، برگزار شد.

منتشر شده در : پنج‌شنبه, 8 اکتبر, 2020دسته بندی: دسته بندی نشده