نمایشگاه مرکزی محصولات لگراند فرانسه و برندهای وابسته در تهران اثر شقایق ریاضی
برنده جایزه اول در بخش طراحی داخلی و معماری داخلی فضاهای عمومی سومین مسابقه طراحی و معماری داخلی هنر معماری
نمایشگاه مرکزی محصولات لگراند، در متراژ ۲۲٠ متر مربع در طبقهی همکف دفتر مرکزی این شرکت در تهران با هدف نمایش محصولات لگراند، تولید ایران و فرانسه، محصولات برندهای وابسته، ایجاد فضای آموزش جهت متخصصین و فضای انتظار، در محل واحد اداری و ورودی ساختمان در نظر گرفته شد. ساختمان شرکت لگراند، که با نام صنایع الکتریکی البرز مشهور است، یک بنای بتُنی ۲۵ ساله است.
در فروردین ۱۳۸9 طبقهی اول ساختمان با تغییر کاربری به نمایشگاه دایمی محصولات لگراند اختصاص یافت و بنا به درخواست کارفرما قرار بر این شد تا تغییرات معماری با حفظ لولههای تأسیسات مرکزی انجام پذیرد. آنچه در طراحی و خلق فضایی برای نمایش محصولات در این پروژه مطرح بود، ایجاد فضایی ساده، با کیفیت و قابل برابری با نمایشگاههای دایمی این برند در سایر کشورها بود. عمدهی محصولات لگراند را کلیدها و پریزهایی تشکیل میدهند که بر روی بردهایی با ابعاد ثابت و غیر قابل تغییر نصب شدهاند. سایر محصولات مانند محصولات شبکه و تولیدات صنعتی از جمله کابلها، سینی کابلها و تابلوهای برق را شامل میشوند، از این رو فضای مورد نظر میبایست به چند بخش مجزا با در نظر گرفتن عملکرد محصولات تقسیم میگردید. کلّیهی محصولات در صورت داشتن عملکرد میبایست قابلیت فعالشدن میداشتند، و از آنجا که یکی از خدمات شرکت لگراند هوشمندسازی فضاهای ساختمانی است، باید در طراحی فضا این نکته نیز مدّ نظر قرار میگرفت. در کنار الزامات عملکردی، خطوط طراحی نیز با توجّه به سیاست شرکت لگراند میبایست کاملاً در جهت نمایش محصولات و عملکرد آنها، بدون اغراق و با جزئیات کارآمد ترسیم میگردید.
بر اساس موارد ذکر شده آنچه میتوانست راهنمای اصلی در تقسیمبندی فضا و ترسیم خطوط طراحی باشد، ستونهای اصلی ساختمان، ورودی واحد و فضای وُید بود. بنابراین، ابتدا مرز ورودی واحد نمایشگاه از ورودی اصلی مشخص و وُید بهعنوان فضای نمایش محصولات صنعتی به فضای اصلی نمایشگاه اضافه شد، پنجره بزرگ و ثابت میان فضای نمایشگاه و حیاط حذف گردید تا حیاط نیز که تاکنون بدون کاربری و استفاده بود بازسازی و به فضایی الحاقی و نیمهمسقّف جهت برگزاری مناسبتهای خاص تبدیل شود. در داخل فضای اصلی، ستونهای ساختمان مبنای اوّلیهی طرّاحی نمایشگاه قرار گرفت، ستونها حجم گرفتند و به دیوارههایی برای نمایش «تازههای تولید» تبدیل شدند.
1. محصولات جدید 2. محصولات تولید ایران 3. محصولات تولید فرانسه 4. محصولات تولید برند بتیچینو 5. پانل کنترل نور 6. پانل محصولات مربوط به کنترل نور
7. پانل محصولات قدرت 8. فضای کنفرانس و آموزش 9. قسمت محصولات صنعتی 10. ورودی و فضای انتظار 11. لابی 12. سرویس بهداشتی
فضا بر اساس تقسیمبندی هندسی موجود در خود که با حجمگرفتن ستونها محسوستر شده بود به ۱۲ بخش تقسیم گردید. برای پوشش کفْ سرامیک، و برای سقف پوشش کناف در نظر گرفته شد. کلیهی تأسیسات تهویه از فنکویلهای زمینی به فنکویلهای سقفی و کانالهای هوارسانی از پیش عایقشدهی پُلی اورتان تبدیل شد. همچنین کابلهای هوشمندسازی (باس) و دوربینهای مداربسته نیز در سقفهای کاذب تعبیه شد. دیوارها برای تحمل وزن تابلوهای محصولات و پانلهای دکوراتیف تقویتشده و با روکش کناف مسطّح شدند، تا هم فضایی برای عبور کابلها ایجاد شود و هم ناصافیهای دیوار را هموار کنند. برای نمایش تابلوها، نورپردازی محصولات و مجزا کردن آنها از هم، پانلهایی از جنس نئوپان طراحی شد. از جمله موارد توجه در این پروژه نورپردازی فضا بود که میبایست بهعنوان عنصری فعال بر روی شبکه هوشمندسازی قرار میگرفت؛ بنابر این فضا با استفاده از تلفیقی از نور طبیعی ورودی از حیاط و نورهای مصنوعی متنوع و قابل کنترل توسط مدارهای هوشمندسازی طراحی شد. همانطور که از چنین فضایی انتظار میرود، میبایست در برخورد با مخاطب نخست حس اطمینان ایجاد نماید و سپس آرامشی جهت ارتباط و ترغیب به انتخاب محصولات. از این رو سعی شد تا کیفیت اجرای فضا، متناسب باشد با کیفیت بالای محصولات لگراند. همچنین با انتخاب رنگ سفید و پرهیز از شلوغی فضا سعی شد با مبلمان و رنگ به ایجاد حس اطمینان و تمرکز کمک بیشتری شود.
معماری معاصر ایران: تجاری, طراحی داخلی
______________________________________
نام پروژه: نمایشگاه مرکزی محصولات لگراند فرانسه و برندهای وابسته در تهران
طراحی و اجرا: شقایق ریاضی
عکاس: مصطفی قاهری
زیربنا: 220 متر مربع
محل اجرا: تهران، خیابان مطهری
تاریخ شروع: فروردین 1389
تاریخ تکمیل: مهر 1389
مدارک فنی