.
وارطان هوانسیان
Vartan Hovanessian
![635464](https://aoapedia.ir/wp-content/uploads/2023/11/635464.jpg)
پیشقراول مدرنیست و رستاخیز تجدد در معماری ایران
“گرچه نام وی برای عدهای از معماران و اهل فن نا آشناست، لیکن کسی نیست که در مقابل ساختمانهای وی در شهر، بی آنکه او را بشناسد درنگی ننموده و بر قریحه سرشار و سادگی و بی پیرایه آثار وی درود نگفته باشد. گردشی در خیابانهای اطراف دانشگاه تهران، خیابان انقلاب، جمهوری اسلامی و … گویای این مدعاست. بکرات مردمی را دیدهام که در حین عبور، در مقابل ساختمانهای وی قدم آهسته نموده و به تامل پرداختهاند.”
بهروز پاکدامن، یادنامهی وارطان هوانسیان
وارطان هوانسیان، متولد تبریز، (1361-1276) شمسی ( 1896-1982 میلادی ) در یک خانوادهی پر جمعیت متولد شد . پدر وی بالاسان هوانسیان مامور خرید خشکبار و کارمند یک تجارت خانهی خصوصی در تبریز و مادرش، سونا زورانیان درسال ( 1252 ) شمسی ( 1873 ) میلادی به ازدواج یکدیگر در آمدند و بعد از آن به همراه 9 فرزند خود( 6 پسر و 3 دختر) خود تبریز زندگی گذراندند..
وارطان، تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در همان شهر به پایان رسانید. از اوان کودکی گرایشات وی نسبت به هنرها و صنایع مستظرفه چشمکیر بود. نقوش زیبایی را که مادرش روی پارچه میبافت توسط وی طراحی میشدند. تصمیم راسخ وارطان علیرغم وضعیت مالی بسیار ضعیف، رسیدن به اروپا و طی مراحل ترقی بود. به همین دلیل وی پس از تحصیلات دبیرستانی مدنی در کارخانهی قالیبافی آلمانیها درتبریز بعنوان طراح مشغول به کار گردید. پس از آن نیز مدتی در تهران بکار تدریس پرداخت و بالاخره به آرزوی خود که همانا رفتن به اروپا بود رسید. اواخر جنگ جهانی اول بود که وارطان سر از پاریس در آورد. در ابتدا برای تحصیل نقاشی در مدرسه هنرهای زیبا پاریس( بوزار) مشغول گردید ولی در ادامه تحصیلات خود را در رشته معماری ادامه داد و در نهایت در حالیکه دروس و رشتهی شهرسازی را هم دنبال میکرد از مدرسهی بوزار فارغ التحصیل گردید. بعلت پشتکار و استعداد ذاتی وارطان در رشتهی معماری، مدیران و مسئولین مدرسهی بوزار تصمیم گرفتند هزینهی تحصیلات را بعد از اتمام دورهها و اشتغال بکار از وی دریافت دارند. وارطان بعد از پایان تحصیلات مدتی با دوستان به ترمیم خرابیهای ناشی از جنگ و بمباران پرداخت و توانست با خوششانسی و پشتکاری که داشت در دفتر یکی از معماران مشهور پاریس (سوواژ) مشغول بکار گردد و بعد ازمدت زمانی دفتر معماری خود در پاریس را افتتاح کرد. وارطان از شخصیتهای بود که در فعالیتهای اجتماعی حضور چشمگیری داشت که از آن جمله می توان به همکاری با دکتر امینی، دکتر نصر، دکتر سمیعی، دکتر مقدم، کتابچی و شیبانی و … در تشکیل انجمن ایرانیان مقیم فرانسه اشاره کرد، که در مدت زمان حضور در پاریس از اعضای برجسته و تا زمان برگشت به ایران دبیر انجمن ایرانیان نیز با وی بود.
وارطان هوانسیان در نهایت، سال 1314 شمسی( 1935) پس از 17 سال فعالیت، دبیری انجمن ایرانیان مقیم فرانسه و کسب تجربه در اروپا و حضور در جریانهای معماری مدرن به کشور مراجعت نمود. وی قبل از بازگشت به کشور نامهای به حسین اعلا سفیر ایران در لندن نوشت و با ذکر سوابق تحصیلی و فعالیتهایش تصمیم خود مبنی به بازگشت به ایران را اعلام نمود حسین اعلا، ضمن تقدیر از این تصمیم وارطان به وی اعلام کرد به محمد علی فروغی، نخست وزیر وقت، وزارت آموزش و پرورش و شهرداری بازگشت وی به ایران را اعلام کرده است تا از همکاری وی استفاده و بهره بگیرند. وارطان پس از بازگشت به کشور به استخدام ادارهی ساختمان شهربانی در آمد. اولین اتفاق و پروژه بعد از استخدام در دولت، برنده شدن در مسابقهی هنرستان دخترانهی سوم اسفند در خیابان ( سرهنگ سخایی) بود که می توان این پروژه را آغازگر دوران پرکار وارطان و حرکت کشور بسوی مدرنیست دانست.
پس از روی کار آمدن رضا شاه، که تحولات فراوان و بسیار سریع کشور در عرصههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی، شهرسازی و معماری در کشور آغاز گردیده بود و این دوران مصادف بود با بازگشت وارطان در ایران که با توجه تفکرات تجدد گرایانه و مدرنیستی وی میتوانست شروع خوبی برای وارطان، تحولات معماری در کشور و آیندهای پر امید باشد.
پروژهی دوم، به اتمام رساندن عمارت افسران وزارت جنگ بود که معمار نخست آن ( گورکیان ) آن را ترک کرده بود. در همین حین کار طراحی مهمانخانهی بزرگ دربند به وی محول گشت که بعلت کمی وقت و پروژههای در دست، امکان نظارت وی میسر نگشت که به همین دلیل کار نظارت و ساخت به معماری دیگری محول گشت و به همین علت است که در پروژهی دربند، خطوط و آن کیفیت اجرایی و معماری سبک وارطان هوانسیان دیده نمیشود.
از دیگر پروژهها می توان به قصر ییلاقی محمدرضا شاه در دربند اشاره کرد که در طراحی و اشکوبسازی و مهارت بکار رفته معماری از این حیث که اشکوبها تکیه گاه مستقیم ندارند مایهی تحسین عدهای از معماران بینالمللی نیز گردید. وارطان توانست با طراحیهای خود به عنوان معمار مخصوص دربار، وظیفهی طراحی و نظارت بر ساخت عمارت ییلاقی محمد رضا شاه با همکاری پر ارزش دوستان معمارش اژدری و خرسند را بعهده بگیرند.
یکی از کارهای فرهنگی وارطان همکاری ودر انتشار 6 شماره فصلنامه آرشیتکت به همراه ایرج مشیری و سایر دوستان بود که در اولین شمارهی این نشریه در مورد اهداف این نشریه بیان میدارد: “مجله آرشیتکت منظوری به جز عملی کردن مقاصد فوق ( افتخارات صنعتی ایران را تجدید و نقائص آن را برطرف نماید ) ندارد، و نشریهای است کاملا فنی و ذوقی که اصلا نمیتواند و نمیخواهد کوچکترین تماس با عالم سیاست داشته باشد. برای آرشیتکتهای جوان ایرانی بسیار ناگوار بود که با وجود آشنایی به رموز و اسرار معماری و شهرسازی و مشاهدهی اشتباهاتی که در این زمینه در کشور ایران روی میدهد ساکت و آرام نشسته و اطلاعات خود را دسترس کسانیکه نیازمند ومشتاق آنند نگذارد ، در نتیجه همین احساس بموقع بود که ما درصدد انتشار این مجله بر آمدیم.” جالب توجه است که اکثر مقالات این مجله در رابطه با واقعیتهای عینی جامعه بوده و همواره سعی به آرائه راهحلها و راهنماییهای لازم در مقابل مسائل و مشکلات حاد معماری و شهرسازی آن زمان میگردید.این اولین تشکیلات صنفی معماران و شهرسازان بود که در کمتر از 10 سال از ورود اولین معماران تحصیل کرده به ایران شکل گرفت . ذکر این نکته قابل توجه است که در آن زمان حتی ضوابطی را جهت تعیین دستمزد معماران برای انجام خدمات مشاوره برحسب پروژه تعیین نموده بودند..
…
![6546874](https://aoapedia.ir/wp-content/uploads/2023/11/6546874.jpg)
مهمترین کارهای وارطان هوانسیان:
1-هنرستان دخترانه سوم اسفند ( 1314)
2-تکمیل کلوپ افسران وزارت جنگ
3- مهمانخانه سابق دربند
4-سینما متروپل( لاله زار)،
5-سینما دیانا ( خیابان انقلاب) و چند سینمای دیگر
6- طرح مهمانخانهی ایستگاه راه آهن ( 1319)
7- طرح هتل فردوسی
8- عمارت اصلی بانک سپه (1330)
9- بانک سپه شعبه بازار
10- مراکز بانک سپه در شهرستانها و تعداد بیشماری ساختمانهای اداری ، تجاری، پاساژها و منازل مسکونی از وارطان هوانسیان به یادگار مانده است.
11- تاسیس انجمن آرشیتکهای ایرانی دیپلمه در بهمن 1323 و انتخاب وارطان هوانسیان و ایرج مشیری بعنوان نماینده انتشارات و تبلیغات انجمن
12- پس از تشکیل انجمن آرشیتکتهای دیپلمه ایرانی در سال 1323 انتشارشش شماره مجله آرشیتکت در 1325، وابسته به انجمن فوق و سهم بسزای وارطان هوانسیان در تشکیل و انتشار آن و مدیر مسئولی ایرج مشیری
13-تاسیس و انتشار 7 شماره فصلنامهی معماری نوین در سالهای 1340 تا 1344