.
ایرج کلانتری
Iraj Kalantari
پیشگامان مدرنیتهی معماری ایران نوین
ایرج کلانتری طالقانی، یکی از پیشگامان معماری معاصر و نوین ایران و از شاگردان استاد هوشنگ سیحون، که در دوران کاری و فعالیت خود علاوه بر طراحی و خلق آثار بدیع، هنرمندانه، با کیفیت، الگوساز و ماندگار همچون پروژههای مسکونی اداری، فرهنگی، آموزشی، سفارتخانهها، دریافت جوایز معماری و داوری رویدادها، مسابقات معماری، در حوزهای تدریس و آموزش دانشجویان و معماران جوان در دانشگاههای تهران، علم و صنعت و دانشگاه آزاد، همچنین درمطالعات، تحقیقات و پژوهشهای معماری و شهرسازی بسیار فعال و تاثیر گذار بودند. ایرج کلانتری همچنین در طراحی خانههایی معاصر با دیدگاهی مدرن، همچون خانهی نجف دریا بندری، پرویز کلانتری، ثمن باغچهبان، طراحی ویلاهای ساحلی مدیران موسسهی فرانکلین در سواحل مازندران و مجموعههای مسکونی شاخص، آثار بسیار مهم و با ارزش و ماندگاری از خود به جای گذارد.
ایرج کلانتری، متولد14 اسفند 1323 شمسی، برادر پرویز کلانتری نقاش و هنرمند شهیر ایرانی، دوران آموزش ابتدایی خود را در دبستان نشاط تهران و متوسطه را در سالهای 1333 و 1336 در دبیرستانهای شرف و هدف به پایان رساند وی توانست در کنکور ورودی دانشکدهی هنرهای زیبا دانشگاه تهران در سال 1340 رتبهی دوم این رقابت را از آن خود نماید و در آتلیهی هوشنگ سیحون مشغول به تحصیل شود. ایرج کلانتری در سالهای 1342 با مشارکت ایرج طیبنیا، آریپار پطروسیان و فریور صدری گروه مشاورین خود را راه اندازی و در سال 1344 تحصیلات خود در دانشکدهی هنرهای زیبا را به پایان برساند. کلانتری همچنین در سال 1345 تحصیل در رشتهی شهرسازی دانشکدهی هنرهای زیبا را شروع و در سال 1350 اقدام به تاسیس دفتر معماری کلانتری و دارایی نمود که بعد از مدتی با خروج مهندس دارایی از هیئت مدیره، با همکاری و مشارکت مهندس حسین شیخ زین الدین، مهندسین مشاور باوند را پایه ریزی و تاسیس نمودند.
ایرج کلانتری معتقد بود” آنچه من از حرفهی معماری دریافت میکنم، این است که معماری بایستی طرف یک گفتگو قرار گیرد. فایدهی معمار برای جامعه از این واقعیت ریشه میگیرد که او به عنوان متخصص طراحی محیط انسانها ، نسبت به شرایط مختلف، با نظام ارزشی و ذهنی خود واکنش نشان میدهد. از این دیدگاه، معماری هنری است با کاربردهای اجتماعی و حاصل آن آمیزشی است از عوامل ذاتی و خارجی ، دیالکتیک این فرایند در جایگاه روشنفرانهی معمار و کنش او با وضعیت موجود نهفته است. کلانتری برای کارهای خود چهار زمینه قائل است: سادگی، وحدت، و تنوع، نظم ساختاری و فردیت بارز” . (1 )
همانطور که اشاره شد، ایرج کلانتری از شخصیتهای بود که علاوه بر معماری و طراحیهای شاخص و تاثیرگذار در روند معماری مدرن ایران نوین و در زمانی که کشور در با شتاب حال گذراز دوران قاجار به سوی مدرنیته بود علاوه برطراحی و معماری در تحریریه نشریات تخصصی همچون مجلهی آرشیتکت به مدیر مسئولی مشیریو … بسیار فعال بودند.
“حسین شیخزینالدین در مورد ایرج کلانتری از دوستان، شرکا و همکاران قدیم خود با عنوان زیبایی نهفته مینویسد: در دفتر باوند اتاقهای کار کلانتری و من کنار هم است، به جز مشورتها و جلسات کاری، هفتهای چندبار ، وقتی فراغتی دست میدهد به سراغش میروم، تا سئوالی که ذهنم را مشغول کرده یا موردی را که به نظرم جالب است در گفتگویی کوتاه با وی در میان بگذارم. این گفتگو برای من بهرهی فراوان داشته است، نه اینکه موضوع باشد یا آنکه راه حل آمادهای بدست آورم، بیشتر روش گفتگو برای من جذاب است. موضوع سادهی من هرگر برایش پیش پا افتاده نیست. برایش آنقدر جنبههای ناشناخته و تازه دارد که شروع به پرش میکند، آنقدر انعطاف نشان میدهد که من فکر میکنم این موضوع بین من و او مشترک است، تعارف نمیکند اختلاف بین من و خودش را دستمایهی ساخت نظریهای جدید میکند و در انتها حتی اگر نتیجهی مشترکی بدست نیاید شکل و صورت مسئله را عوض کرده است. وقتی صورت عوض میشود تغییری حاصل آمد و موضوعی نو و جدید خلق شده است… کلانتری به جای پناه گرفتن در سایه قواعد میکوشد توازنی ساده بین آنها برقرار کند، از کار زیاد بیزار است، و از پیچیدگی گریزان، گاهی آنقدر ارتدکس میشود که از خیر زیباییهای شلوغ و در هم تنیده هم میگذرد، با آنکه ممکن است روز دیگری آن را تحسین کند.” ( 1)
همانطور که در بالا اشاره گردید، کلانتری علاوه برروند طراحی و پروژههای در دست اقدام و ساخت، توانست همزمان با تدریس و تحقیق و پژوهش، در همکاری با نشریات مختلف معماری آن دوران نیزهمکاری وحضوری چشمگیر و تاثیرگذار داشته باشند که از آن جمله میتوان به فعالیتهای زیر اشاره کرد: نشریهی وزین آرشیتکت به مدیر مسئولی ایرج مشیری که متاسفانه شش شماره بیشتر منتشر نگردید، مجلهی معماری نوین به مدیر مسئولی وارطان هوانسیان، مجلهی بانک ساختمانی، فصلنامهی هنر و معماری به مدیر مسئولی عبدالحمید اشراق ، فصلنامهی آبادی به مدیر مسئولی سید رضا هاشمی، مجلهی معماری و شهرسازی به مدیر مسئولی رضا رضاییراد، فصلنامهی معمار، به مدیر مسئولی سید رضا هاشمی همکاری و در روند ارتقا تحریریهی نشریات معماری، انتشار مقالات، مستندسازی و ارتقاع معماری کشور قدمهای بزرگ و ماندگار بردارد. ایرج کلانتری همچنین توانست با طراحی الگوهای جدید برای خانه و مجموعههای مسکونی به موفقیتهای چشمگیری در این زمینه دست پیدا کند.
بهرام شکوهیان در کتاب معماری ایرج کلانتری مینویسد: کلاتنری با طراحی خانههای متعددی در دهههای 40 و 50 مورد توجه قرار گرفت. خانههای کارل اشلامینگر و نجف دریا بندری نمونههای بارزی از این دورهی کاری کلانتری هستند. کلانتری در معماری خود توجه خاصی به فضاهای داخلی دارد و معتقد است” نمود بیرونی یک بنا نباید بیانگر فضاهای داخلی آن باشد تا بیننده با کشف فضاهای داخلی تحتتاثیر قرار بگیرد. (1 )
یادشان گرامی
منبع:
کتاب معماران ایران جلد اول، انجمن مفاخر معماری ایران، موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ نظر 1386
معماری ایرج کلانتری، بهرام شکوهیان، انتشارات دید
فصلنامهی هنرمعماری شمارهی 25، تابستان 1391
کتاب سال معماری معاصر ایران 1399
کتاب سال معماری معاصر ایران 1400