پایگاه خبری هنرمعماری آنلاین

امیرحسین علوی‌زاده2023-10-23T10:34:55+03:30

امیرحسین علوی‌زاده


AmirHossein Alavizadeh

معماری برای من حکم یک دغدغه را دارد که هیچگاه تمام نمی شود، این دغدغه را با ایران گره زده ام، همیشه سعی ام این بوده که بیشتر بدانم و در این زمینه بیشتر تلاش کنم.

چرا معماری مهم است؟
معماری از آن دست مسائلی است که ردپایش در همه جا مانند هنر، فرهنگ، تاریخ، اقلیم، زندگی، شهر، فن آوری، انرژی و … می توان یافت. پس اهمیت بالایی دارد و اعتلای آن می تواند باعث اعتلای یک جامعه در وجوه مختلفش شود.

تاثیرگذاری کدام یک از معماران معاصر ایران و همچنین جهان بر روی کار و خط فکری و معماری شما؟ 
معمارانی چون سیحون، سردارافخمی، کامران دیبا، محدرضا نیکبخت به واسطه توجهشان به معماری ایران بر روی خط فکری من اثر گذار بودند.

روند طراحی شما از ایده تا اجرا و ارتباط با کارفرما و ایده ها و خواسته های وی چگونه است؟
روند طراحی با طرح مسائلی چون موضوع پروژه، موقعیت آن (شامل وضعیت سایت، محلیت، فرهنگ و همسایگی ها و …) خواسته ها کارفرما شروع می شود و ایده اولیه با توجه به روی کرد به بن مایه های معماری ایرانی شکل می گیرید. در این مرحله کانسپت پروژه آماده عرضه به کارفرما می شود تا به عنوان مالک پروژه در جریان امر قرار گیرد تا بخشی از پروسه طراحی باشد. بعد از آن روند طراحی فاز 1 با همکاری سایر دیسیپلین ها (شامل سازه، تاسیسات برق و مکانیک، هوشمندسازی و …) آغاز می شود و بعد از دریافت مجوزها روند طراحی فاز 2 در دستور کار قرار می گیرد و در این مرحله بودجه پروژه در انتخاب مصالح و پیچیدگی های طرح لحاظ می شود.

در کدامیک از پروژه های خودتان توانسته­اید به ایده ها و معماری خودتان برسید؟
مسکونی دزاشیب، فرهنگسرای برزک، اداری نشاط، ویلای سنگده، خانه هراتیان

راهکارهای ارتقای معماری ایران، مسئله آموزش عالی و کاربردی و عملی در حین تحصیل و همچنین حضور دانشجویان در دفاتر کار معماری؟  

به نظر می رسد گرفتار شدن معماران در فضای رسانه ای و مسابقه ای و حواشی آن باعث آسیب به روند درست طراحی در دفاتر معماری شده است و شاید بازنگری در آن توام با افزایش آگاهی معماران در مباحث نظری و تکنیکی، به همراه آموزش و شناساندن جایگاه درست کارفرمایان به ایشان می تواند باعث ارتقا معماری ایران باشد.

در مورد آموزش عالی به نظر می رسد آن پویایی لازم را دیگر ندارد و دانشگاه ها از معماران فعال و توانمند در حوزه کار عملی در حال خالی شدند و این امر باعث تضعیف سامانه آموزش عالی خواهد بود. شاید حضور دانشجویان در دفاتر خوب معماری بتواند تا حدی این نقیصه را جبران کند.

چگونگی هر چه بیشتر ارتباط معماری و مردم ، ( معماری و طراحی داخلی )
پیشنهاد و راهکارهای آگاهی­‌بخشی، جریان­سازی و تاثیر­گذاری هر چه بیشتر روی مردم عزیز کشور، کارفرمایان، سرمایه­گذاران، دفاتر معماری و همچنین مسئولین مربوطه در معماری ، شهرسازی ، ظراحی داخلی و همچنین در مورد حفظ و مرمت و احیا بناهای تاریخی و معاصر ایران  و حرکت های اساسی در این حوزه ی بسیار مهم؟

به نطر می رساند چنانچه معماران به بستر های پروژه ها، شهر، فرهنگ و … توجه بیشتری کنند و معماری را تافته ای جدا بافته از جامعه نبینند، می تواند به ارتباط بیشتر معماری و مردم کمک کند.

در این زمینه فضای رسانه ای نیز اگر به این دست از معماران توجه بیشتری داشته باشد، روند این امر را می تواند تسریع کند.

افزایش ارتباط بین مردم و معماری منجر به افزایش آگهی عمومی نسبت به معماری خواهد شد که در نتیجه آن فهم مسئولین مربوطه را نیز در حوزه معماری و مسائل آن بالاتر خواهد برد.

نظر شما  و حرکت دفترتان در مورد پیشبرد  پروژه ها به سمت پایداری واقعی، زمینه گرا و معماری انسان دوستانه  در این سرزمین بزرگ به چه نحویست؟  آیا تاکنون پروژه های موفق در این زمینه داشته اید لطفا  با ذکر و تکنیک های استفاده شده؟  و همچنین درمورد استفاده از متریال­های مختلف در پروژه ها بخصوص  آجر این متریال  سنتی  چه  در معماری و چه در طراحی داخلی را  بیان بفرمایید.

تمام این موارد نیاز به فرهنگسازی و آموزش چه برای معماران و چه برای کارفرمایان و مجریان دارد. فرایندهایی مانند پایداری دارای موانع زیادی در سطح ساخت و ساز کشور هستند. جدا از بحث عدم شناخت و سواد لازم در عوامل انسانی موثر در به وجود آمدن یک پروژه، مسائلی چون بحث های اقتصادی و تکنیکی نیز از موانع جدی این امر هستند.

در این زمینه در مجموعه ما تلاش هایی صورت گرفت که منجر به تاسیس یک شرکت مهندسین مشاور با محوریت پایداری و BIM گردید که اکنون به صورت مستقل از دفتر ما در حال فعالیت می باشد.

همچنین در طراحی و اجرای پروژه های انجام شده توسط دفتر ما تلاش هایی در زمینه پایداری و توجه به بستر پروژه صورت گرفته است که همچنان ناکافی و نیاز به مطالعه و تلاش بیشتر می باشد.

با توجه به رویکردهای ذکر شده، آجر یکی از مصالحی بوده است که تا کنون در طراحی پروژه های ما جایگاه خاصی داشته است. استفاده از آجر کامل کشو نشده و اجرای آن به صورت مدولار بدون آنکه نیاز به برش آجر باشد، با توجه به چیدمان آجر در معماری ایرانی، یکی از تکنیک های ما در استفاده از این مصالح بوده است.

البته ذکر این مطلب لازم است که استفاده از آجر در پروژه ها باید همخوان با شرایط و بستر پروژه صورت گیرد و در مواردی حتی استفاده از آجر چه بسا اشتباه و در تضاد با یک معماری درست و فکر شده در بستر آن باشد.

جایگاه طراحی و معماری داخلی کشور را چطور می دانید و نظرتان در مورد ارتقا هرچه بیشتر این رشته

به نظر می رسد در ابتدا باید حدود معماری داخلی مشخص شود. برای بعضی از دفاتر مانند دفتر ما طراحی بخش هایی مثل کاذب ها، نورپردازی ها، درها، کمد ها و کابینت ها، بدنه ها و کف ها و … جزء الزامات طراحی کامل ساختمان بوده و به دید طراحی داخلی به آن نگریسته نمی شود. اما دفاتر دیگری هم هستند که طراحی این بخش ها را از فاز2 معماری جدا کرده و آن را طراحی داخلی می دانند.

به نظر من طراحی داخلی شامل این موارد به همراه دکراسیون طراحی شده و شخصی شده برای کارفرما توسط معمار می باشد ه از حالت عام به خاص در آن مداخله می شود.

در مورد جایگاه معماری داخلی به صورت کامل که در بالا ذکر شد خود را صاحب نظر نمی دانم ولی آثار به وجود آمده در این حوزه را در بسیار موارد می پسندم و به نظرم تلاش های بسیار خوبی در این راستا صورت گرفته است.

و سخن آخر …  

معماری امروز ایران نیازمند افرادیست که در جستجویی آگاهی بیشترند، آگاهی های نظری و عملی، در حوزه نظر اسیر سنت و دچار استحاله در غرب نشده باشند. در حوزه عمل نیز بتوانند حوزه نظر را به مرحله وجود برسانند.

نام و نام خانوادگی: امیرحسین علوی زاده

تولد، تحصیلات ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی و علاقه­‌مندی به معماری و هنرهای دیگر ؟

متولد 18 دی 1358، دیپلم رشته ریاضی از دبیرستان احسان، کارشناس ارشد معماری و شهرسازی از دانشکده هنر و معماری تهران مرکز دانشگاه آزاد.

راه های ارتباطی


آثار امیرحسین علوی‌زاده

برگشت به بالا